אא

"מפונה יכול לבנות אוהל בחוף גורדון ולעשות עם הכסף שקיבל מהמדינה מה שהוא רוצה"

מנהל החמ"ל האזרחי במשרד התיירות לטיפול באכלוס מפונים בבתי מלון ובדירות אירוח לפספורטניוז: "נכון להיום, מס' המפונים ירד לכ-50 אלף במלונות מתוכם כ-3,000 בדירות אירוח". תמונת מצב עדכנית

חמ"ל משרד התיירות לטיפול במפונים. צילום: איתי אזולאי חמ"ל משרד התיירות לטיפול במפונים. צילום: איתי אזולאי

ברעידת האדמה הקטלנית בהאיטי ב-2010, אסון בו מצאו את מותם מעל 230 אלף בני אדם, הוא ניהל מטעם משרד החוץ (בו עבד 31 שנה) את כל מערך הלוגיסטיקה של הקמת והפעלת בית חולים שדה של המשלחת הישראלית. כך גם באסון הצונאמי בתאילנד ובאסונות נוספים. "לצערי אני מומחה לאסונות", אומר לפספורטניוז אלון שמר, מנהל החמ"ל האזרחי שהוקם במשרד התיירות לטיפול במפונים בארץ. תפקיד אותו הוא ממלא בימים אלה במקביל לתפקידו כסמנכ"ל הון אנושי ב-4 השנים האחרונות במשרד התיירות.

בהשוואה לאסונות מעבר לים, איך אתה אישית מתמודד בימים אלה עם הטיפול באסון שלנו?

"לא קל בכלל לטפל בכ-130 אלף ישראלים שנעקרו מבתיהם והפכו פליטים בארצם. לכן, אני וחבריי לחמ"ל, קמים כל בוקר בחרדת קודש. מכילים את הכעס והקושי של המפונים ועושים רק למענם, וזה לא תמיד פשוט לשבת פה בחמ"ל ולקבל לפעמים גם קללות (למשל כי מישהו לא קיבל את המלון שרצה). אני אומר לכולם בחמ"ל, 'תכילו את זה. מדובר באנשים שהחיים שלהם נקטעו'. באחרונה אנחנו גם מתמודדים עם הרבה ריבים בין זוגות מפונים השוהים במלונות אותם אנחנו נדרשים להפריד למלונות שונים". 

יותר ויותר מפונים עוזבים בימים אלה את המלונות ומחפשים אחר פתרונות דיור נוחים יותר

"כן, אנחנו רואים מגמה מאוד ברורה של עזיבת בתי מלון לטובת פתרונות דיור אחרים כמו למשל השכרת דירות, מגורים אצל קרובי משפחה וגם חזרה לבתים. רוב המפונים, כ-80%-90%, לא חזרו לבתיהם".

כמה מפונים שוהים נכון להיום בבתי המלון ובדירות אירוח במימון המדינה?

"מספר המפונים ירד מ-95 אלף במלונות בתחילת המלחמה לפחות מכ-50 אלף מפונים כיום ב-410 מלונות ברחבי הארץ וכ-3,000 דירות אירוח. בישראל יש בין כ-130 אלף ברי פינוי מתוכם כ-50 אלף כאמור שוהים בבתי מלון. אנחנו רואים את המגמה הזו בהיקפי מענקים של הביטוח הלאומי".

החמ"ל מטפל גם בפניות של מפונים שמסיבה כזו או אחרת לא קיבלו מענק אכלוס עצמי (בקהילה ולא במלונות ובדירות אירוח)?

"כן, בחודש האחרון קיבלנו כ-7,000 ערעורים של מפונים שלא קיבלו מענק אכלוס עצמי שיזם שר התיירות, חיים כץ, מסיבות כאלה ואחרות. בעקבות עבודה זסיפית של המוקדנים שלנו בחמ"ל, הביטוח הלאומי שילם השבוע את המענק ל-9,300 מבוגרים ו-4,300 ילדים (בסה"כ 13,600 מפונים) והיום יוצא תשלום נוסף".

כמה כסף המדינה משלמת למלונות על אכלוס מפונים וכמה לדירות אירוח?

"דירות אירוח מקבלות 220 שקל למבוגר ו-120 שקל לילד ליום תמורת דירה מאובזרת בלבד. מלונות מקבלים 500 שקל ליום למבוגר ו-250 שקל לילד. מלונות מקבלים יותר מדירות אירוח כי הם נותנים 3 ארוחות ביום, שימוש חופשי בשטחים ציבוריים, שירותי ניקיון ומגבות".

כמה דירות אירוח מאכלסות מפונים נכון להיום?

"חתמנו עם 25 חברות שהמאגדות בעלי דירות אירוח. כל חברה מחזיקה למעלה מ-11 דירות. במאגר יש כ-5,000 דירות. כרגע 3,000 דירות מאוכלסות במפונים. מרבית הדירות נמצאות בתל אביב, טבריה, נתניה, חיפה ויש גם באשדוד".

האם יש לכם מה לעשות כדי למנוע תופעה של בעלי דירות שמנצלים את מצוקת המפונים ומייקרים מאוד את שכר הדירה?

"אני רואה בתקשורת שבעלי דירות מגרזנים מפונים אבל מי שמתפנה לדירת אירוח דרכנו, אנחנו משלמים ישירות לבעלי הדירה את הסכום שהמדינה אישרה לשלם עבור כל מפונה. אני חייב לציין שבהתחלה היו גם בעלי דירות נחמדים שנותנים תמורת הסכום שהם מקבלים מהמדינה גם דמי כלכלה בשווי של משהו כמו 20-30 שקל כלכלה לאדם. היום בעלי דירות פחות נדיבים".

כמה כל האירוע הזה של פינוי מפונים למלונות ולדירות עולה למדינה?

"כמיליארד שקל בחודש".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד התיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: