אא

מקורקעים: חברות תעופה נוספות משביתות את ה-737 MAX-9 אחרי תאונת אלסקה אייריליינס

בדרך לעוצר עולמי? אחרי קרקוע מטוסי ה-737 MAX-9 על ידי רשות התעופה של ארה"ב בעקבות התאונה באלסקה איירלנס, חברות תעופה נוספות מתחילות בהשבתת המטוסים. ומה יעלה בגורל המטוס של החברה הזרה שטסה לארץ?

אירומקסיקו. קירקעו גם הם (צילום: SHUTTERSTOCK) אירומקסיקו. קירקעו גם הם (צילום: SHUTTERSTOCK)

הדרמה בענף התעופה לא עוצרת. אחרי השבתת טיסות מטוסי הבואינג 737-MAX 9 בארצות הברית, היום (ראשון) מודיעות חברות נוספות על עצירת הטיסות במטוס מהדגם שהיה מעורב בתאונה של אלסקה איירליינס שלשום שנסתיימה בנס ללא נפגעים.

חברות התעופה מחוץ לארצות הברית שמצטרפות להחלטה הן ממרכז אמריקה: אירומקסיקו שמחזיקה 19 מטוסים מדגם זה ועוד מספר בודדים בהזמנה וקופה איירליינס מפנמה שמחזיקה 29 מטוסים מדגם זה ועוד עשרות בהזמנה נכון להיום - ולמרות הודעתה חלק מהמטוסים מהדגם המדובר עדיין המריאו בשעות האחרונות.

קופה איירליינס (צילום: SHUTTERSTOCK)קופה איירליינס (צילום: SHUTTERSTOCK)

על פי החלטת רשות התעופה של ארצות הברית, כל המטוסים מדגם זה לא יורשו להמריא ולנחות בארצות הברית, או לחלוף בשטחה. הנפגעת העיקרית מההחלטה היא חברת יונייטד המחזיקה ב-79 מטוסים מדגם זה ובעיצומה של הזמנת מטוסים מדגם זה שאמורים להגיע עד 2026. אמריקן איירליינס ודלתא לא מחזיקות מטוסים מדגם MAX-9.

לא כולם מקרקעים: מי משתמש ב-MAX-9?

אבל החברות מארצות הברית וממרכז אמריקה לא לבד. חברות רבות משתמשות, בעיקר לטיסות למרחקים קצרים, במטוס מהדגם הפופולרי יחסית (ויעידו על כך ההזמנות הרבות למטוסים עתידיים מדגם זה).

הדלת הנוספת שאינה בשימוש במטוס Flydubai מדגם 737-MAX-9 (צילום: SHUTTERSTOCK)הדלת הנוספת שאינה בשימוש במטוס Flydubai מדגם 737-MAX-9 (צילום: SHUTTERSTOCK)

בין החברות שמשתמשות בדגם נמצאות קורנדון הטורקית, SCAT מקזחסטן ו-Fly Dubai שטסה לישראל. נכון להיום אין טיסות מתוכננות מתוכננות של המטוס מהדגם המקורקע (בארה"ב) בין דובאי לתל אביב, וגם אין התיחסות רשמית של החברה שממשיכה להפעיל את המטוס גם היום (בטיסה מדובאי לריאד שבסעודיה ולג'ובה שבסודן למשל).

עם זאת, בניגוד למקרים דומים ותאונות קשות יותר, לא נראה בוודאות במקרה זה השבתה עולמית של דגם המטוס.

"ראו אות הסוף"

בינתיים, ממשיכות להצטבר עדויות נוסעי טיסה 1282 של אלסקה איירלינס מפורטלנד שבאורגון לאונטריו שבקנדה, שבלילה שבין שישי לשבת ניתקה והתנפצה דלת חירום שאינה בשימוש, בזמן שהמטוס היה בגובה של יותר מ-15 אלף רגל.

בכלי התקשורת בארצות הברית מצוטטים נוסעים שאומרים כי הם "ראו את הסוף וסימסו הודעות פרידה ליקיריהם". אחרים סיפרו על פיצוץ קטן יחסית שנשמע במטוס עם התנפצות הדלת, אך בשל הבדלי הלחץ ואובדן הדיחוס (בגובה של יותר מ-10,000 רגל) המטוס הנמיך במהירות אותה תיארו כ"מפחידה", בזמן שמסיכות החמצן השתלשלו מעל ראשי הנוסעים. 

באתר חברת התעופה אלסקה איירליינס, מצוין כי החברה קרקעה את כל צי המטוסים המדובר מיוזמתה ולאחר בדיקה ראשונית מקיפה היא יכולה להחזירם לשירות. עם זאת, ה-FAA, רשות התעופה האמריקנית, עדיין לא אישרה לעשות כן.

בין מיזוג לשוק ההון: ההשפעות הכלכליות של התאונה

יצוין כי מניית חברת בואינג הנסחרת בבורסה בניו יורק לא נפגעה בשל סגירת המסחר בסוף השבוע, כאשר ההודעה על קרקוע המטוסים ניתנה אתמול, בשבת, בתוך סוף השבוע. מומחי שוק ההון בארה"ב מעריכים כבר היום כי תהיה לתקרית השפעה שלילית משמעותית על מניית החברה.

אלסקה איירליינס עלתה לאחרונה לכותרות בנסיבות אחרות, בשני סיפורים שונים. האחד בעייתי במיוחד והוא אותו טייס שלא בתפקיד שניסה לכבות את מנועי המטוס. סיפור נוסף היה המיזוג עם חברת הוואיאן שכבר יצא לדרך. נכון להיום לא סביר כי יהיו לתאונה שנסתיימה בנס ללא נפגעים השפעות על מהלך המיזוג.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אלסקה איירליינסאלסקהאירומקסיקופליי דובאיFlydubi

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: