אא

ויזת התיירים החדשה לישראל: בירוקרטיה חסרת היגיון או כורח המציאות?

"היגיון אינו תנאי להכנת תוכנית עבודה" או "חוויית כניסה טובה יותר לארץ"? מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת וראש המחלקה לניהול תיירות במכללת כנרת מתייחסים לוויזת התיירים החדשה שנכנסת לתוקף בישראל

ביקורת דרכונים בנתב"ג (צילום: SHUTTERSTOCK) ביקורת דרכונים בנתב"ג (צילום: SHUTTERSTOCK)

אם לא היינו מצויים עמוק במלחמה האינסופית שמחקה את התיירות לישראל, כנראה שהסיפור הזה היה תופס כותרות לא קטנות בעיתונים.

כפי שדיווחנו גם כאן בפספורטניוז, החל משבוע זה תיירים מארצות הברית ומגרמניה שיבקשו להגיע לישראל, יידרשו למלא בקשה לוויזה דרך אתר רשות האוכלוסין וההגירה, להמתין 72 שעות עד לקבלתה (או לסירוב) ובהמשך גם לשלם אגרה בסך של כ-25 שקלים. אם התוכנית (והתוכנה) תפעל כשורה, החל מ-1.7.24 תיירים מכל העולם יידרשו להליך זה.

צילום: רשות האוכלוסין וההגירהצילום: רשות האוכלוסין וההגירה

ביום שאחרי, כאשר בתקווה ישובו אלינו התיירים, כולם כאמור יצטרכו לעבור את ה"סינון" הזה, שעל פי רשות האוכלוסין וההגירה יקל על תהליך הכניסה לישראל, יהפוך אותו לנעים יותר, ובניגוד למה שהתרחש עד עתה, מסורבי כניסה לישראל לא יוכלו כלל לעלות על טיסה לארץ.

מדובר בתהליך דומה לזה שמתקיים בארה"ב (ESTA) אליו כפופים כיום גם אזרחי ישראל, ולמה שצפוי לקרות החל מהשנה הבאה באירופה עם כניסתה של מערכת ETIAS לשימוש.

בעקבות הכניסה של הויזה הישראלית לתוקף, פנינו לשניים כדי לשמוע מה הם חושבים על התהליך. יו"ר לשכת תיירות נכנסת לישראל, יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת לישראל, המתמודד עם השפעת משברים ביטחוניים (ועם מגיפת הקורונה) על התיירות לישראל במשך שנים ארוכות ולד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, העוסק רבות בקשר שבין המצב באזורנו לתיירות.

יוסי פתאל
"עוד שירות כזה ולא יהיו תיירים גם אחרי המלחמה"

הבירוקרטיה הישראלית חיה באזור זמן והיגיון שונים משאר הנתינים אותה היא אמורה לשרת. מקיימים פיילוט על תיירים שלא מגיעים, ועוד מנסים להסביר שלשלוח תיירים למלא טופס באינטרנט ולשלם כסף זה "שיפור השירות".

מסורבים כניסה מהווים אחוזים בודדים מאוד. מכבידים על 95% בשביל ל"תת שרות" שירות ל-5% אחוז שלא אמורים להגיע. עוד קצת שירות כזה וגם אחרי המלחמה לא יהיו תיירים.

עיתוי הפיילוט וההודעה בזמן שאין תיירות לישראל מעיד שהיגיון ושכל ישר אסורים אצל מי שהחליט. השיא בהודעה הגיע עם האמירה שישראל "מיישרת קו עם אירופה". ההמלצה החמה שלנו היא ליישר קו קודם עם סיום המלחמה וחידוש מלא של תנועת התיירות ורק אחר כך ליישר קו גם בנושא הזה.

לגבי קבוצות מאורגנות של עולי רגל דתיים שאינם תיירים רגילים מדובר באוכלוסייה שחלקה לא יוכל עמוד בנטל אם לא ימצא הסדר מיוחד עבורם. היישום בדרך ובמועד הנוכחי מוכיחים שהיגיון אינו מהווה תנאי להכנת תוכניות עבודה בבירוקרטיה.

יוסי פתאל (צילום: UFTAA)יוסי פתאל (צילום: UFTAA)

ד"ר ערן כתר
"מיישרים קו עם הנדרש בעולם"

בשנים האחרונות עולה צורך מצד מדינות מערביות רבות להגביר את הפיקוח על הגבולות, במטרה להילחם בהגירה בלתי חוקית, פשע בין לאומי וטרור.

פעולות בכיוון זה כוללות מעבר לדרכונים ביומטריים הקשיים יותר לזיוף, הגברת שיתוף מידע מביקורות הגבולות בין מדינות, שימוש בטכולוגיית AI לצורך זיהוי דפוסים חשודים בתנועה בין לאומית, ואכיפת ויזת כניסה גם למדינות הפטורות מויזה.

כך, ארה"ב מפעילה את מערכת ESTA (אשר תקפה גם עבור תיירים מישראל), האיחוד האירופי אמור להפעיל את מערכת ETIAS במחצית הראשונה של 2025, וישראל השיקה היום את מערכת ETA-IL.

לכאורה מערכת ETA-IL מייצרת בירוקרטיה נוספת בכניסה לישראל, אך למעשה היא מיישרת קו עם הנדרש בעולם, ואמורה לייצר חווית כניסה טובה יותר לתיירים לאחר נחיתתם בארץ, ולצמצם את העומס בבקרת הגבולות בנתב"ג.

ד"ר ערן כתר (צילום: טל חפץ)ד"ר ערן כתר (צילום: טל חפץ)

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירים בישראלויזהESTA

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: