אא

אתם קוראים להם המטוס לחו"ל, הם קוראים להם צי ארה"ב נגד איראן. נעים להכיר?

יכול להיות שלא ידעתם, אבל יצרנית המטוסים הגדולה בעולם בואינג מייצרת חלק מהמטוסים שלה לשימוש אזרחי וגם צבאי. אז איזה מטוס שכנראה כבר טסתם בו יכול להפציץ את הכור בנתנז? מי טס ב-747 (אתם כנראה יודעים), ומהו המטוס הסודי ביותר של אמריקה?

צילום: US AIRFORCE www.af.mil צילום: US AIRFORCE www.af.mil

רוחות המלחמה המנשבות בישראל, מביאות לאזורנו מטוסים רבים של צבא ארצות הברית. הצבא האמריקאי לא עובד בבלעדיות עם יצרניות מטוסים מסוימות, כמו חברות תעופה מסוימות בעולם. בשירות הצבא נמצאים מטוסים של לוקהיד מרטין כדוגמת ההרקולס הנודע, גאלף סטרים, מקדונל דאגלאס ועוד.

אבל רבים ממטוסי צבא ארה"ב הם מטוסי בואינג, פאר היצירה של ארצות הברית והיצרנית הגדולה בעולם כידוע, שחלקם הם למעשה מטוסים המיוצרים באופן כזה או אחר גם לשוק המסחרי וגם לזה הצבאי. אז האם יכול להיות שטסתם בעבר במטוס שמשרת את צבא ארצות הברית? בערך. נסביר.

בשבילנו 767, בשבילם KC-135

Boeing KC-135 Stratotanker הוא מטוס התדלוק של צבא ארצות הברית. המטוס זכה לכמה גרסאות וגלגולים, כאשר אחת הבולטות שבהן היתה מטוס הבואינג 767. עשרות יחידות ממטוס זה יוצרו, בזמן שהמטוס נמכר גם לשאר העולם, כולל לאל-על כמטוס נוסעים. חברת הדגל הישראלית הפעילה בין 1982 ל-2011 בסך הכל 13 מטוסים רחבי גוף מדגם זה.

צילום: US AIRFORCE www.af.milצילום: US AIRFORCE www.af.mil

מטוס נוסף שפיתוחו התבסס על ה-767 היה ה-KC-46 ששימש כמטוס תובלה לזמן קצר באופן יחסי בצבא ארצות הברית, בין 2015 ל-2019 בלבד.

כנף ציון (צילום: עמית קוטלר)כנף ציון (צילום: עמית קוטלר)

אגב, לימים ה-767 יהפוך גם להיות מטוס ראשי הממשלה של מדינת ישראל, הידוע יותר בכינויו "כנף ציון", מטוס בן יותר מ-20 שנה שנרכש מ-QANTAS האוסטרלית.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

בשבילנו 747, בשבילם AIR FORCE 1

כאן, עבור רבים, לא צריך להציג את הכלה. מלכת השמיים, המטוס המפורסם ביותר של בואינג ב-55 השנים האחרונות, היה למטוס הדגל של החברה - ושל צבא ארצות הברית בתפקידו כמספק מטוס הנשיא, "AIR FORCE ONE".

הנשיא לשעבר טראמפ ורעייתו מלאניה יורדים מ"אייר פורס וואן" בנתב"ג (צילום: עמית קוטלר)הנשיא לשעבר טראמפ ורעייתו מלאניה יורדים מ"אייר פורס וואן" בנתב"ג (צילום: עמית קוטלר)

משנת 1990 מטוס נשיא ארצות הברית הוא 747-200, המזוהה במיוחד בשל קומתו השנייה, ותוכנו המסתורי בו "רב הנסתר על הגלוי". נהוג לומר ש"נשיא ארצות הברית יכול לנהל מלחמה מהמטוס" או "לזרוק פצצת אטום" מהמטוס, ואנחנו מקווים שלעולם לא נזדקק לבחון את האמירות הללו.

צילום: עמית קוטלרצילום: עמית קוטלר

עם זאת, המטוס האיקוני נחת פעמים רבות בנמל התעופה בן גוריון אם זה עם הנשיא אובמה או עם טראמפ, וגם אנחנו זכינו להכיר אותו מקרוב. לא מקרוב מדי, כן? אגב, מטוס שני כמעט זהה משמש לרוב את סגן נשיא (או נשיאת בקרוב?) ארצות הברית, כאשר שם הקוד שלו הוא "AIR FORCE TWO".

ואת כל זה אנחנו מספרים לכם כי המטוס הפופולרי, לרבות 747-400, היה להיט ענק בשירות חברות התעופה בעולם משנות השבעים ועד תחילת העשור הנוכחי.

צילום: ארכיון אל עלצילום: ארכיון אל על

בשירות אל על פעלו שישה מטוסים מדגם זה ששימשו את החברה בעיקר ליעדים ארוכי הטווח, לרבות ניו יורק. כלומר, אם טסתם בשנות השמונים והתשעים עם החברה לארצות הברית, סביר להניח שגם אתם טסתם באותו מטוס בו עושה שימוש עד היום נשיא ארצות הברית.

מאותו דגם פותח גם אחד המטוסים הסודיים ביותר של צבא ארצות הברית, שאיש כמעט לא יודע מה קורה על סיפונו ומעטים מאוד האנשים שמורשים להתקרב אליו. ה-E4 המוגדר כ"מטוס המבצעי" של צבא ארצות הברית ונשיא ארצות הברית. עד היום נבנו 4 מטוסים מדגם זה, כולם מסווגים לחלוטין ויש שיאמרו שהפקודות המלחמתיות המבצעיות, ביום פקודה, יגיעו ממנו ולא מה"אייר פורס וואן".

בשבילנו 757, בשבילם C-32

אבל זהו לא המטוס היחיד שצבא ארצות הברית מספק לממשל האמריקני. מזכיר המדינה ושר ההגנה של ארצות הברית עושים שימוש פעמים רבות גם במטוס אחר, שאולי גם בו טסתם. הם קוראים לו C-32, אתם תקראו לו 757.

צילום: US AIRFORCE www.af.milצילום: US AIRFORCE www.af.mil

מדובר במטוס צר גוף וארוך במיוחד, שהיה בעבר פעיל מאוד גם בשירות ארקיע, בקו לאילת, ועד היום משמש לטיסות פנים במספר חברות בארצות הברית.

בשבילנו 707, בשבילם B-52. בערך

אחד המטוסים המפורסמים ביותר המשרתים את צבא ארצות הברית מאז שנת 1952 הוא המפציץ הענק ה-B52. המטוס העוצמתי שתורגל בעבר במרחקים דומים לאלה הנדרשים להפצצת הכורים של איראן, עדיין נמצא בשדה הקרב.

הוותיקים שבחובבי התעופה יזכרו שחמש שנים מאוחר יותר הגיח לעולם מטוס הנוסעים 707 של בואינג, הראשון בסדרה הפעילה עד היום (כאשר החדש מכולם הוא 787, הדרימליינר שהיה לסיפור הצלחה ומשמש גם את אל על).

צילום: US AIRFORCE www.af.milצילום: US AIRFORCE www.af.mil

על פי כמה מומחי תעופה, המפציץ האימתני היווה השראה לעיצוב מטוס הנוסעים שכמו בגרסה הצבאית גם הוא כלל ארבעה מנועים. בעלי הומור מפותח היו אומרים כי המטוס האזרחי הרעיש כמו זה הצבאי. אגב, ה-707 או בשמו הצה"לי "ראם" משמש גם את צה"ל כמטוס תדלוק וכמטוס תובלה. בתקופת הקורונה המטוס ביצע גיחות להבאת ציוד לישראל מרחבי העולם.

אבל זה לא הסוף של הטנגו שבין ה-707 ל-52B. על בסיס ה-707 פותח מטוס הביון של צבא ארצות הברית, המכונה E-3 Sentry. למטוס שנראה בדיוק כמו ה-707 האזרחי, נוסף דיסק מעוגל בחלק האחורי המשמש את הצבא לאיסוף מודיעין. המטוס שנמצא גם בשירות נאט"ו יכול לטוס ולבצע את משימותיו במשך שמונה שעות ברציפות לכל היותר.

בשבילנו 737, בשבילם CLIPPER

ולסיום נגיע לאחד המטוסים הפופולריים ביותר של בואינג, שכנראה רובנו ככולנו טסנו איתו בשנים האחרונות. ה-737 שנמצא בשימוש, ולא נגזים, כמעט בכל חברת תעופה, עושה חיל גם בצי מטוסי חיל הים של ארצות הברית.

boeing 737 max. צילום: Shutterstockboeing 737 max. צילום: Shutterstock

המטוס שנקרא בשפת צבא ארה"ב C-40 CLIPPER הוא למעשה בואינג 737 שגרסתו הצבאית הושקה בשנת 2000, והיתה בשימוש עד ממש לפני 4 שנים. המטוס שאתם מכירים מריינאייר, אל על, flyDubai וחברות רבות נוספות. השימוש הצבאי של ה-C40 היה בעיקר לצורכי תובלה אך גם לצורכי ממשל, מה שמזכיר לנו שגם אל על מפעילה כיום מטוס תובלה קטן מדגם דומה.

צילום: US AIRFORCE www.af.milצילום: US AIRFORCE www.af.mil

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהצבא ארצות הבריתמטוסי קרבמלחמהארקיעאל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: