"דורשים מהמדינה ליצור תוכנית לתמרוץ התעופה לישראל"
בעקבות הסחבת בתיקון חוק שירותי תעופה, שמונע מחברות זרות לטוס לישראל, מנכ"ל יאט"א בישראל קובי זוסמן בטור מיוחד לפספורטניוז: "על המדינה לפעול מיידית ולתמרץ כלכלית חברות תעופה כדי שישובו לארץ, עד עתה לא ראינו נכונות לעשות זאת"
השבוע, באיחור של למעלה משנה, התקיים דיון בועדת הכלכלה של הכנסת בנושא "חוק שירותי תעופה - פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה".
אי הבהירות המתמשכת בנוגע לחוק, פוגעת בנוסעים ובחברות התעופה. לעמדתנו, יש לבצע בחוק מספר שינויים חשובים כגון תיקון תוקף הוראת השעה, כך שיחול כבר מיום פרוץ מלחמת חרבות ברזל - 7 באוקטובר 2023.
בנוסף, אנו מתנגדים כי חברות תעופה תצטרכנה לשלם פיצוי כספי בגין טיסה שבוטלה בשל המלחמה, ויש להחיל פטור מתשלום פיצוי מאז ראשית המלחמה.
הבענו בפני הועדה גם את עמדתנו בנוגע לסעיף הסיוע לנוסעים, והאפשרות לבחור בין השבת התמורה וכרטיס חלופי. בהקשר זה ומניסיון מוצלח בתקופת מגפת הקורונה, יש לאפשר לחברות התעופה גם להציע תמורה באמצעות שובר זיכוי לשימוש עתידי על ידי הנוסע.
התיקונים הנדרשים בחוק הם חיוניים וחשובים שכן בהחלט ישנן חברות תעופה אשר אינן טסות לישראל גם בשל החשיפה הכספית הגבוהה, אשר אי הבהירות ביחס לחוק גורמת.
בנוסף לכך ולא פחות חשוב מכך, יש לדעתנו להסתכל גם על התמונה הרחבה יותר בהקשר של התאוששות סקטור התעופה בישראל והחובה המוטלת על המדינה להתכונן ליום אחרי סיום המלחמה, ואיך מדינת ישראל מייצרת תשתית נוחה ומתמרצת לחזרה לפעילות בהיקפים אשר היכרנו לפני פרוץ המלחמה.
ברור לכל כי לתעופה תפקיד מרכזי כמנוע צמיחה משמעותי החיוני להתאוששות המשק הישראלי והפעילות הכלכלית הבינלאומית (פעילות מטענים, השקעות בינלאומיות ועוד).
חברות תעופה מתכננות את לוח הפעילות שלהן כמעט שנה מראש, ובשל חוסר היציבות התפעולית בישראל, בשל המלחמה והסיכונים הכרוכים בה, מספר לא מבוטל של חברות הסירו בשלב זה את ישראל ממפת הפעילות שלהן.
על מנת לייצר, כאמור, תנאים נוחים ולייצר תמריץ לחזרה מהירה יותר - חובה על המדינה לפעול.
היינו מצפים, ולמעשה דורשים, ממשרד התחבורה לכנס את כלל הגורמים העוסקים בענף באופן ישיר, ולייצר יחד עימם תוכנית מוגדרת לחיזוק ותמרוץ התעופה לישראל.
ישנן לא מעט פעילויות שניתן ליישם באופן מיידי על מנת להתכונן בצורה אפקטיבית ליום שאחרי, ביניהן תמרוץ בתשלומי אגרות (ולא העלאה של אגרות כפי שמתוכנן ל-2025), תמריצים פיננסיים (בדומה לתמריצים שניתנו בעבר לעידוד הפעילות בשדה התעופה רמון), שיפורים בתהליכים תפעוליים ועוד.
כדאי לזכור: העולם מלא ביעדים אטרקטיביים וחברות תעופה אשר הפסיקו בשלב זה את פעילותן לישראל, הסיטו את המטוסים ליעדים אשר נוחים תפעולית, שקטים בהיבט הבטיחותי והגיאופוליטי, נוחים מבחינה רגולטורית, וגם ייתכן כי התמורה המסחרית ראויה.
עד עתה, לא ראינו שום נכונות מהמדינה לחשוב אחרת.
קובי זוסמן הוא מנכ"ל יאט"א - ארגון חברות התעופה העולמי בישראל