"טיסות לניו יורק בלי תיקון חוק טיבי? עדיף להמר בקזינו"
מנכ"ל ישראייר הגיע לועדת הכלכלה של הכנסת כדי להסביר - כפי שפורסם בפספורטניוז - את התיקונים הדרושים בחוק כדי לאפשר טיסות לארה"ב. ומה עם החברות הזרות? "תיקון החוק משמעו חזרה של 5 חברות לפחות"
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (18.11) דיון במחירי הטיסות מישראל, וכן בהצעה לתקן את חוק שירותי תעופה (חוק טיבי), למען חזרת פעילות חברות התעופה הזרות והרחבת פעילות החברות הישראליות.
יו"ר הועדה, ח"כ דוד ביטן, ביקש התייחסות של נציגת בריטיש אירווייז, עו"ד שירלי קציר, לכך ושאל האם החברות יחזרו אם החוק יתוקן. עו"ד קציר השיבה: "התשובה היא חד משמעית - כן. יש לנו לפחות חמש חברות שיחזרו".
מנכ"ל IATA בישראל, קובי זוסמן, אמר בדיון כי גם אם המלחמה תסתיים, לוח הטיסות מתוכנן מראש, ועל כן החברות לא יחזרו בבת אחת.
מנהל רת"א, שמואל זכאי, אמר בדיון כי "העובדה היא שבשנת 2023 טסו 20 מיליון נוסעים, וב-2024 13.8 מיליון נוסעים. אין שום אזור מלחמה אחר בעולם שחברות תעופה זרות טסות אילו. באוקראינה – אפס, ברוסיה ירידה של 85% בפעילות. בתחילת המלחמה נעשתה פנייה לאגף התקציבים, ומשרד האוצר אמר שייתן רק לחברות ישראליות".
נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, ציין כי הבעיות הן המצב הביטחוני עליו אין לחברה שליטה וחוסר הוודאות המשפטית והעלויות הגבוהות שכרוכות בביטול טיסה.
לעומת זאת, עו"ד אהוד פאי, המייצג צרכנים, אמר כי התיקון הוא חד צדדי - בעד חברות התעופה ונגד הצרכנים. נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד יעל שאואט, הוסיפה כי התיקון מיותר לחלוטין.
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס אמר: "אנחנו יכולים לטוס גם לארה"ב. אם החוק יאפשר הקלות, מסוף ינואר נפעיל שש טיסות לארה"ב. 1,800 מושבים בשבוע - אבל אם החברה מרוויחה 100$ על כל נוסע לארה"ב ותצטרך להלין 300 נוסעים במנהטן, עדיף להמר בקזינו בבטומי. זה לא אירוע מסחרי. אם יש אירוע ביטחוני אנחנו צריכים לקבל את הגיבוי".