יתוקן? דיון נוסף בוועדת הכלכלה על השינויים בחוק טיבי לפיצוי הנוסעים
הוועדה לא צפויה להצביע היום על השינויים אותם דורשות החברות, ההצבעה צפויה להתקיים רק בשבוע הבא לאחר המתנה של למעלה משבעה חודשים לתיקון החוק
ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לקיים היום (ב') דיון נוסף בנושא תיקונים לחוק הפיצוי לנוסעים / חוק טיבי, אותו דורשות חברות התעופה הישראליות כדי להפעיל טיסות לארה"ב והזרות כדי לשוב לטוס לישראל.
הוועדה תתכנס היום, אך עפ"י הידוע היא לא מתכוונת לערוך הצבעה בנושא, אלא רק בעוד שבוע: משיכת זמן נוספת.
חלק גדול מחברות התעופה הזרות נמנעות מלשוב לטוס לישראל בשל העובדה כי חוק פיצוי הנוסעים, חוק טיבי, לא תוקן עד כה, כפי שחשפנו לראשונה בפספורטניוז.
התיקון המוצע ממתין בוועדת הכלכלה של הכנסת כבר למעלה משבעה חודשים, אך לאף אחד פה לא בוער.
יצוין כי גם התיקון המוצע לא מספק מבחינת חברות התעופה הזרות כדי שישובו להפעיל טיסות לישראל, שכזכור חלק גדול מהן שלחו לא מכבר מכתב תקיף בנושא לוועדת הכלכלה.
במכתב שנשלח באמצעות עו"ד שירלי קציר צוין בין השאר כי: "בהיעדר שינוי רגולטורי הנותן מענה לתקופת החירום בישראל מזה למעלה משנה, המשמעות היא כי נראה שמצופה מחברות התעופה הזרות לפעול בישראל תחת משטר רגולטורי הנועד לימי שגרה, וזאת בתקופה שהשגרה אינה יכולה להיות רחוקה יותר ממנה. בנסיבות אלה, למרבה הצער, נוצר ריבוי מקרים של חברות תעופה שבחרו להפסיק את פעילותן בישראל לתקופה ממושכת. זאת, בין היתר, על מנת להימנע מההפסדים העצומים בהווה ובעתיד, אשר ודאי ייגרמו אגב יישומן של הוראות החוק שאינן מותאמות בעליל לתקופת החירום הנוכחית ולתקופות חירום ממושכות ככלל".
עוד מציינת עו"ד קציר: "להמחשת האמור, במצב הנוכחי חברות התעופה הזרות חשופות לאפשרות שהן תידרשנה לשלם לכל נוסע שטיסתו בוטלה פיצוי ללא הוכחת נזק בסכומים הקבועים בחוק, וזאת הגם שהביטול הוא תולדה ישירה ו/או עקיפה של מצב החירום בישראל. כמו כן, חברות התעופה הזרות רואות לנגד עיניהן את החובה הקבועה בהוראות חוק שירותי תעופה, לפיה במקרה של ביטול טיסה, למשל, עליהן להציע טיסה חלופית לנוסע, ללא כל סייג, וזאת הגם שבמציאות הנוכחית היצע הטיסות הזמינות הוא אפסי ואינו מאפשר לספק טיסה חלופית ו/או מאפשר לעיתים לאתר טיסות חלופיות שמחיריהן האמירו באופן בלתי סביר ככלל, ובאופן בלתי סביר בעליל בהשוואה לתמורה ששולמה לחברת התעופה עבור כרטיס הטיסה שמכרה לאותו נוסע".
כזכור גם חברות ישראייר וארקיע שנדרשו להפעיל קו לארה"ב כאלטרנטיבה תחרותית לחברת אל על התנו זאת בשינויים לחוק טיבי. מצב בו נתב"ג נסגר כמו עם תחילת המתקפות האיראניות, יוגדר כאירוע בו החברות לא תצטרכנה לפצות.
מי שיוסמך לקבוע זאת יהיו שרת התחבורה יחד עם שר הכלכלה באישור ועדת הכלכלה.
בין השאר מבקשות החברות שבמקרה כזה, הן תצטרכנה לפצות את הנוסעים במקסימום 2 לילות שינה ולא יותר מכך. החברות מבקשות לשנות את התקנון שכיום מאפשר לנוסע לבחור בין החזר כספי לבין מציאת אלטרנטיבה לטיסה חילופית. החברות טוענות כי אם רוב החברות הזרות לא מפעילות טיסות אין ביכולתן למצוא אלטרנטיבה לנוסעים.