תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

"בעולם לא מבינים איך מצליחים לנהל כיום תעופה אזרחית בישראל"

רגע לפני שהוא מקבל אות הוקרה על פועלו למען בטיחות הטיסות בועידת ישראל לתעופה, קברניט מנחם אילן חושף עד כמה פעילות הטייסים המבצעית חפפה לזו האזרחית במלחמה ("אירוע מורכב עוד לפני שמדברים על הפן המנטלי") ואת השיחות שלו עם החברים מהאיגודים בחו"ל: "חלקם יהודים, אומרים לי 'איך אתם חיים ככה?'")

צילום: עמית קוטלר צילום: עמית קוטלר

בעוד חודש יחגוג קברניט מנחם אילן את יום הולדתו ה-65. באותו חודש, פחות או יותר, הוא יסיים את תפקידו כטייס בתעופה הישראלית, הצבאית והאזרחית, אחרי 45 שנה. לפני כמה ימים, הוא קיבל טלפון שהזמין אותו להגיע ביום חמישי הקרוב לועידת ישראל לתעופה שתיערך במרכז פרס לשלום.

"האמת שאין לי מושג מי המליץ עלי, אבל כנראה שתרמתי לאורך השנים לתעופה בישראל ושזה ראוי להוקרה לקראת הפרישה".

קברניט מנחם אילן (צילום פרטי)קברניט מנחם אילן (צילום פרטי)

תרומתו של אילן, בולטת עוד יותר ב-14 החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה. "אני עוסק בבטיחות ומעורה בפורומים בינלאומיים של איגוד הטייסים, האיחוד האירופי ופורומים נוספים. מה שעבר על התעופה הישראלית בשנה וחודשיים מאז אוקטובר זה משהו בלתי מוכר בתעופה העולמית", הוא אומר.

אז אפשר להניח שאתה מבין את החברות הזרות שלא מגיעות לארץ.

"אף אחד לא רוצה לסכן את הטייסים, המטוסים והנוסעים שלו במקום שיש בו סיכון. זה לא נורמלי. אבל אנחנו עדיין טסים, כי זה הבית שלנו ואין לנו ברירה. אחד הדברים החשובים ביותר למדינה, והבינו את זה במלחמה, הוא התעופה הישראלית. בלעדיה המדינה הייתה סגורה לחלוטין. אם לא היינו פה, זה היה אסון למדינה".

למרות הקושי בתמרון שבין טיסות אזרחיות לצבאיות שהוטל על הטייסים, ניכר שבסופו של דבר ההתנהלות כן הייתה מסודרת.

"הגענו לכמעט אפס אירועי בטיחות. הטייסים התעלו על עצמם למרות הקושי הפיזי והמנטלי. היו הרבה הכנות ותוכניות פעולה כמו נחיתה ברמון, אבל בסוף הדברים פעלו כשורה".

המלחמה הפעם שונה (צילום: SHUTTERSTOCK)המלחמה הפעם שונה (צילום: SHUTTERSTOCK)

קברניט אילן שלחם גם במלחמת שלום הגליל, טס כאמור מגיל 20. לדבריו, המלחמה הנוכחית שונה מאירועים ביטחוניים בעבר. "המלחמה מאוד ממושכת. בעבר המבצעים היו הרבה יותר קצרים ופחות אינטנסיביים, ועוד נקודה היא שבשנים הקודמות לא עירבו את העורף. כאן גם העורף וגם החזית מעורבים".

אתה בקשר עם גורמים מקבילים בעולם, מה אתה שומע מהם על מה שקורה בארץ?

"זר לא יבין זאת. חלק מהגורמים האלה יהודים. הם לא מבינים איך אנחנו יכולים לטוס ככה, איך אפשר לנהל תעופה אזרחית בישראל, איך אנחנו חיים פה".

יש לך דוגמה שזכורה לך ככזו?

"ביום התקיפה האיראנית באוקטובר יצאתי לטיסה לרומא כחונך, עם חניך שלי. תוך כדי הטיסה שמענו מטוסים ממריאים בקשר והם רואים פיצוצים ושומעים הבזקים בשמיים. אמרנו 'משמידים לנו את המדינה'. בסוף נחתנו ברומא והכל נגמר. אי אפשר להתנתק ממה שקורה על הקרקע גם כשאתה באוויר, כשיש לך שם משפחה, אישה וילדים".

ועידת ישראל לתעופה תתקיים ביום חמישי 12.12.24 במרכז פרס לשלום. לצד העיסוק במלחמה, ידונו אנשי המפתח של הענף באתגרים המרכזיים של התקופה - כולל שיתופי פעולה מסחריים בעידן הנוכחי, שילוב שיקולים צבאיים ואזרחיים כאמור, ועוד.

לצד האלוף תומר בר ויו"ר האיגוד מידן בר יקחו חלק באירוע גם קובי זוסמן, מנכ"ל IATA בישראל, יהושע שני, מנכ"ל Lockheed Martin בישראל, ד"ר ניקי ליברמן מנהל המכון הרפואי מור, דינה בן טל מנכ"לית אל על, אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר, עוז ברלוביץ מנכ"ל ארקיע ורבים אחרים.

"המצב הגיאופוליטי חדר לאיגודי הטייסים באזור, הבידוד מורגש": ראיון עם יו"ר איגוד הטייסים

להרשמה לועידת ישראל לתעופה לחצו כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ועידת ישראל לתעופהאיגוד הטייסיםמלחמה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: