התחזקות במסוף: ממן מגדילה את השליטה בנתב"ג בזכות אל על וק.א.ל
על רקע גידול בפעילות של אל על וק.א.ל, ממן הגדילה את נתח השוק שלה בנתב"ג ל-59%. עם זאת, החברה מעדכנת למרות ההצלחה, כי היא מודעת לכך ״שההישענות על אל על וק.א.ל כמקורות הכנסה עיקריים טומנת סיכונים מהותיים״

שנת 2024 הייתה שנה משמעותית עבור חברת ממן, שמחזקת מחדש את אחיזתה במסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון.
לפי נתונים שפרסמה החברה, ממן (מסופי מטען וניטול) טיפלה השנה בכמות מטענים מרשימה של 205,498 טון, המשקפת נתח שוק של 59% - עלייה לעומת נתח של 56% בשנת 2023.
העלייה בפעילות נזקפת במידה רבה לזינוק בהיקפי ההובלה האווירית של שתי שותפות אסטרטגיות של ממן - חברת אל על וחברת ק.א.ל (קו אווירי למטען). שתיהן העבירו השנה כמויות מטען גדולות יותר דרך מסוף ממן, חיזוק שהוביל את החברה להשבת מעמדה הדומיננטי בנתב"ג.
עלייה בכמויות ובנתח השוק
בשנת 2024 טיפל נתב"ג בכ-347,706 טון מטען, לעומת 343,616 טון בשנת 2023 - עלייה קלה של כ-1.2%. ממן לבדה אחראית לכ-59% מהיקף המטענים, לעומת 56% אשתקד. מדובר בגידול של כ-13,842 טון בפעילות החברה.
במקביל, ההכנסות של ממן מהשירותים שהיא מעניקה בתחום המטענים רשמו גם הן עלייה.
בתחום היבוא, הסתכמו ההכנסות בכ-111.8 מיליון שקל, לעומת 103.7 מיליון ש"ח ב-2023 - עלייה של כ-7.8%.
בתחום הייצוא, נרשמה עלייה חדה יותר, כאשר ההכנסות קפצו מ-33 מיליון שקל ל-40.4 מיליון שקל, גידול של יותר מ-22%.
אל על וק.א.ל - לקוחות מפתח עם משקל אסטרטגי
שתי השותפות המרכזיות של ממן, אל על וק.א.ל, רשמו גידול מרשים בפעילות:
אל על הגדילה את חלקה בכלל המטענים שעברו במסוף ממן ל-35.7%, לעומת 29.2% אשתקד. היא הטיסה השנה 73,333 טון מטען, עלייה של יותר מ-30% לעומת 56,015 טון ב-2023.
ק.א.ל העלתה את חלקה ל-22.5%, עם 46,236 טון מטען - לעומת 21.1% ו-40,482 טון בשנה הקודמת.
הגידול הזה בפעילות שתי החברות לא רק הגדיל את כמות המטענים שטופלו במסוף, אלא גם שימש כמנוע מרכזי לצמיחה של ממן בשוק התחרותי.
תלות מדאיגה: אזהרה מתוך הדו"חות
למרות ההצלחה, בממן מודעים לכך שההישענות על אל על וק.א.ל כמקורות הכנסה עיקריים טומנת סיכונים מהותיים.
החברה ציינה בדו"חותיה כי: "לתחום פעילות מסוף המטענים תלות בחברת אל על, שכן אובדנה כלקוח עלול להשפיע באופן מהותי לרעה מעבר לאובדן ההכנסות הישירות ממנה, גם לאובדן לקוחות קצה וחברות שילוח העושים שימוש בשירותיה של אל על".
דברים דומים נאמרו ביחס לק.א.ל: "לתחום פעילות מסוף המטענים תלות בק.א.ל. בנוסף, ק.א.ל נמנית על קבוצת בעלי המניות של סוויספורט ישראל - מה שעלול להוביל לכך שתבחר בעתיד להפסיק להשתמש בשירותי ממן לחלוטין.
העובדה שק.א.ל קשורה לבעלות על סוויספורט, המתחרה הישירה של ממן במסוף המטענים בנתב"ג, מעלה חשש ממשי לעתיד שיתוף הפעולה בין החברות".
מבט קדימה
למרות הצמיחה המרשימה ב-2024, ממן ניצבת בצומת דרכים: מצד אחד, התחזקות בשוק המטענים האווירי וחזרה לנתח שוק דומיננטי, מצד שני, חשיפה לתלות בשני שחקנים מרכזיים שמסוגלים לשנות את כללי המשחק ביום אחד.
האתגר של ממן בשנים הקרובות יהיה להרחיב את בסיס הלקוחות שלה ולצמצם את הסיכון העסקי שנובע מתלות יתר בשותפים ספציפיים - גם אם כרגע, השותפות הזו מביאה לה את ההצלחה.