מזרח תיכון חדש: כך נכנסה FlyDubai לנעלי טורקיש איירליינס בישראל
עם מספר שיא של 10 טיסות ביום בין תל אביב לדובאי בסוף השבוע הקרוב, כבר אין ספק: האחות הקטנה של Emirates תפסה את מקומה של ענקית התעופה הטורקית כ"חברת הקונקשנים" של הישראלים לכל העולם - והיא עושה את זה מצוין. ומה יקרה אחרי שתגיע הרגיעה המיוחלת לאזורנו? ניתוח מיוחד

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
בשנת 2015, באופן מסורתי, אל על הייתה החברה שהטיסה את מספר הנוסעים הגדול ביותר מנתב"ג. אבל מיד לאחריה, החברה השנייה בפעילותה בנמל התעופה, יותר מכל חברה אחרת (זרות וישראליות, פרט לאל על) הייתה טורקיש איירליינס. באותה שנה החברה הטיסה 823 אלף נוסעים לאיסטנבול ולאנטליה. מספר אסטרונומי של 2.32 מיליון נוסעים טסו מישראל לטורקיה ב-2015. היעד מספר 1 - שתפקד כידוע בעיקר כיעד המשך למפת הקווים האדירה של טורקיש בכל רחבי העולם.
קשה להאמין כמה יכול להשתנות בעשר שנים. טורקיש איירליינס המשמעותית כל כך, עזבה את ישראל לחלוטין עם פרוץ המלחמה וכנראה לא תשוב, לפחות לא בטווח הנראה לעין.

אבל לא אלמן ישראל. את החלל העצום שהותירה אחריה טורקיש איירליינס, מילאה הידידה הטובה ביותר החדשה של ישראל, שבדרך פלא הגיעה אלינו בדיוק בזמן, עם הסכמי אברהם.
אמנם Emirates ביטלה את טיסותיה לישראל בתחילת המלחמה באוקטובר 2023, ולא ישובו עד לשנה הבאה כנראה, אבל אין דרך אחרת להביע זאת פרט לכך שהחברה למעשה שולחת אלינו כחלופה, עבור טיסות לדובאי ועבור טיסות לקונקשנים מדובאי, את אחותה הקטנה FlyDubai.

כבר מתחילת המלחמה הקפידה החברה, המיוצגת בישראל על ידי "אופן סקיי", למלא את מקומה של Emirates עם מספר הולך וגובר של טיסות.
אחרי שנדהמנו מכך שהמספר הזה הגיע עד ל-8 טיסות, מחר ולאורך סוף השבוע, החברה שהייתה הראשונה לחזור לישראל אחרי המלחמה מול איראן הודיעה כי היא תעלה לתדירות של 10 טיסות יומיות על מנת לענות על הביקושים הרבים.
עוד יותר טוב מאיסטנבול
והאמת, קונקשן מדובאי לא פחות טוב מזה שהציעה לנו החברה לשעבר מאיסטנבול. בשל החיבור המצוין בשגרה של ישראל למערב, הצורך הגדול יותר הוא ב-HUB חזק לטיסות למזרח, ומיקומה של דובאי בהקשר זה טוב עוד יותר מזה של איסטנבול.
רשת הקווים של Emirates, איתה יכול להמשיך כל מי שטס עם FlyDubai ואף להזמין מהארץ את הכרטיס עד ליעד הסופי, טובה לא פחות מזו של טורקיש איירליינס. על המוצר התעופתי זוכה הפרסים של Emirates ששמו הולך לפניו, אין צורך להרחיב.

קשה לתאר במילים את גודל התמיכה, ועוד מחברות תעופה מאיחוד האמירויות שבמפרץ הפרסי. שיתוף פעולה שכמותו לא ניתן היה לדמיין שיקרה גם בחלומות הוורודים ביותר של התעופה בישראל, ועוד יותר מכך, בזמן מלחמה במזרח התיכון.
אגב, יש לציין כי גם המתחרה של Emirates ושל FlyDubai, חברת התעופה הלאומית של האמירויות, Etihad, מקפידה על שימור הקו בימי המלחמה. עוד יותר מכך, מספר פעמים לאחר שנאלצה לבטל טיסות, Etihad שלחה לישראל את מטוס הענק שלה, הבואינג 777-300 כדי לעמוד בביקושים.

הציניקנים יאמרו "הכל זה עסק" בסופו של דבר. הקווים לישראל רווחיים, כ"מדינת אי" הישראלים טסים במספרים אדירים ביחס לאזרחי אירופה ויבשות אחרות בעולם.
אבל כאן תרשו לנו לחזור לציטוט המדהים של מנכ"ל Etihad, אנטונואלדו נבס, שאמר בתחילת המלחמה "נמשיך לטוס לישראל כל עוד זה בטוח, לא רק בשביל הרווח. וכשנחזור לשגרה, אני בטוח שכולם יזכרו ש-Etihad היא לא חברה שמונעת אך ורק על ידי רווח. יש לנו מחויבות לספק תעבורה אווירית גם כאשר אנחנו מרווחים וגם כאשר אנחנו מפסידים".
הם עוד ישובו?
ואגב, למרות שהם לא טרקו את הדלת סופית אלא רק ויתרו על הסלוטים שלהם לעונה, נשאלת השאלה האם טורקיש איירליינס ישובו בזמן הנראה לעין לנתב"ג.
כמובן שיש כאן הרבה אלמנטים פוליטיים, אבל אם נחזור לאמירה ש"הכל זה ביזנס", לא נתפלא אם שיקום היחסים בין המדינות ייעשה דרך התעופה.

לישראלים, אנחנו כבר יודעים, יש זיכרון קצר, בטח כאשר המחירים תחרותיים. האם ישראלים ישובו לטוס עם טורקיש ויבצעו קונקשנים דרך איסטנבול ביום שהחברה תשוב לארץ? ובכן, ללא ספק, כן.
אבל האם ישכחו למי שעמד לצדנו מ-7 באוקטובר את המחויבות לתעופה לישראל וממנה? ממש לא. החיבור של ישראל, פיזי ומנטלי, עם FlyDubai ועם האחות הגדולה Emirates, חזק מתמיד ויישאר כך, אנחנו צופים ומקווים, גם הרבה אחרי הרגיעה המיוחלת באזורנו.