מה יעלה בגורל נמל התעופה הית'רו ?
נמל התעופה הפועל ב-98% מהקיבולת, אינו יורד מכותרות החדשות בבריטניה. ועדת מומחים ממליצה להרחיבו באמצעות מסלול נוסף. ההמלצה שנויה במחלוקת וממשלת בריטניה תצטרך לקבל החלטה לגבי שדה התעופה בו עברו בשנת 2014 כ 73.4 מיליון נוסעים
כמעט אחרי שלוש שנים, בהן בחנה הוועדה בראשות סר הווארד דייוויס את פעילותו של נמל התעופה המרכזי לונדון ובריטניה כולה, נמל הית'רו, כולל ההשלכות הכלכליות והסביבתיות, המליצה הוועדה, מבין כל החלופות האפשריות, על הרחבת פעילותו של הנמל באמצעות הוספת מסלול שלישי לשניים הקיימים.
עפ"י ההמלצה המסלול החדש יהיה באורך 3.5 ק"מ וייבנה במרחק שני מיילים צפונית לשני המסלולים הקיימים, ועלות ההקמה תסתכם ב-18.6 מיליארד ליש"ט. הרעיון של הארכת אחד המסלולים הקיימים נדחה ע"י הוועדה.
ראוי לציין כי הית'רו הוא אחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם. בשנת 2014 עברו בו 73.4 מיליון נוסעים, כשהשיא היומי, ב-17 באוגוסט 2014, עמד על 241,412 נוסעים.
80 חברות תעופה פועלות בנמל ומפעילות טיסות ל-185 יעדים ב-84 מדינות, כשהממוצע היומי עומד על 1,290 טיסות, ובמשך שנת 2014 כולה – 470,695 טיסות. אגב, יותר משליש מן הנוסעים העוברים בנמל הם נוסעי טרנספר, העוברים מטיסה אחת לאחרת. מספרים אלה הפכו את הית'רו לנמל תעופה הפועל בתפוסה של 98%, קרוב יותר לקיבולת מלאה מכל נמלי התעופה הגדולים באירופה.
מול הוועדה עמדו גם שיקולים כלכליים כבדי משקל. הרחבתו של נמל התעופה תיצור תוספת משמעותית של משרות, תגדיל את היקף העסקים בסביבה ותביא להכנסה מקסימאלית למדינה. הרחבת הית'רו נראית כאופציה התחרותית הטובה ביותר למתחרות האירופיות, כמו סכיפהול אמסטרדם או שארל דה גול פריס. הוועדה גם נתנה את הדעת לנושאי איכות הסביבה ושילבה בהמלצותיה על הקמת המסלול החדש ותפעולו מגבלות חמורות להפחתת הרעש והזיהום הסביבתי.
המחלוקת העיקרית באשר למסלול החדש מתמקדת בנושאים אלה. ארגוני הגנת הסביבה בבריטניה טוענים כי אזור נמל התעופה יהפוך לאזור הנגוע ביותר במדינה בדו תחמוצת הפחמן, ואילו הנהלת נמל התעופה טוענת כי את מירב הנזק הסביבתי באזור גורמים דווקא כלי הרכב הנוסעים בשני הכבישים המהירים העמוסים ביותר בבריטניה, M25 ו-M4 הסמוכים. ארגוני איכות הסביבה טוענים אף כי זיהום האוויר והרעש הגובר יכבידו עוד יותר על 700,000 התושבים המתגוררים באזור וחלק מהמבנים באזור לא יהיו ראויים למגורים.
גם נושא מימון העלות העצומה של הרחבת נמל התעופה נדון בוועדה. חלק נכבד מן המימון יגויס באופן פרטי, אך הרחבת נמל התעופה תדרוש גם שיפור משמעותי בתשתית הכבישים ונתיבי הרכבות. ההערכה היא כי הרחבת הית'רו תעלה למשלם המסים הבריטי 5.7 מיליארד ליש"ט.
יתר על כן, נמל התעופה יצטרך לחייב את חברות התעופה באגרות מוגדלות, וחברות התעופה יעמיסו חלק מן ההוצאה הנוספת על הנוסעים, ובשל כך גם יעלו מחירי הטיסות. בהתייחס לכך, הוועדה טוענת כי התנועה המוגברת תוביל לתחרות, שתגרום להוזלת מחירי הטיסות.
הוועדה דחתה, בנוסף להצעה להארכת אחד המסלולים בהית'רו, גם את ההצעה להרחבת נמל התעופה גטוויק, שהוא נמל התעופה החד-מסלולי העמוס ביותר בעולם, עם קרוב ל-40 מיליון נוסעים בשנה, אך רק 5% מהנוסעים העוברים בו הם נוסעי טרנספר, העוברים מטיסה אחת לאחרת. וזאת על אף הטענה כי תוספת מסלול שני בגטוויק תגרום פחות רעש וזיהום סביבתי מאשר מסלול שלישי בהית'רו.
הצעה נוספת, שהועלתה ע"י בוריס ג'והנסון, ראש עיריית לונדון, להקים נמל תעופה עם ארבעה מסלולים על אי בשפך נהר התמזה, נדחתה ע"י הוועדה, כמו גם הרעיון להקים נמל תעופה ייחודי לטיסות קצרות טווח במרחק שישה מייל צפונית להית'רו. הוועדה דחתה אף הצעות להרחבת נמלי התעופה סטנסטד או בירמינגהם, אך ציינה כי הם עשויים להוות אופציה ראויה לתוספת מסלול שני בשנות ה-50 של המאה הנוכחית.
אם כן, ההמלצה המעשית היחידה העומדת בפני ממשלת בריטניה היא הרחבת נמל התעופה הית'רו. הממשלה תצטרך בקרוב לקיים דיון מקיף ולקבל החלטה. למרות כל ההתנגדויות של ארגוני איכות הסביבה, של גורמים פוליטיים שונים, וגם של אנשי תעופה, הסבורים כי הית'רו מסוגל להתייעל גם במתכונתו הנוכחית, קהילת העסקים וכלכלנים בכירים מפעילים לחץ על הגורמים הפוליטיים לאמץ בהקדם את המלצות הוועדה, למרות שברור כי תהליך הרחבת הית'רו יימשך לפחות עשר שנים ואולי אף יותר.