אא

"כוחות השוק יביאו לבסוף לקיומן של שתי חברות תעופה ישראליות, וארקיע תהיה שחקן מרכזי"

אומר ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, שסוגר שנה בתפקיד, ומדבר על יחס המדינה לחברות התעופה הישראליות, על עתידה של ארקיע, על סגירת שדה דב, על היחסים עם סוכני הנסיעות ועתידם ועוד. הראיון המלא בגיליון 600 של פספורט

| |

ניר דגן סגר לא מכבר שנה אחת בתפקיד מנכ"ל חברת ארקיע. דגן, שהחליף את גדי טפר, שעזב לאחר 8 שנים כמנכ"ל החברה, לא היה צריך יותר מדי זמן כדי להתאקלם בתפקיד. דגן, 52, ממלא כבר 23 שנה תפקידים שונים בחברת התעופה: קברניט, טייס ראשי, סמנכ"ל מבצעים, משנה למנכ"ל. כמי שמכיר אולי יותר טוב מכולם את הארגון ועשה בארקיע כמעט ממחצית חייו, ידע דגן היטב את מהות התפקיד, אליו הוא 'נוחת'.

בעוד ארקיע הודיעה לא מכבר על הכוונה שלה להצטייד במטוסים חדשים ולהגדיל את צי המטוסים שלה, ובמקביל להתמודד עם כל הרגולציות והתחרות הגוברת בעקבות פתיחת השמים, דגן נדרש לטפל גם בסכסוך העבודה, עליו הכריזו עובדי ארקיע.

ניר, איך אתה מסכם את השנה הראשונה בתפקיד המנכ"ל?  

"שנה מאוד מעניינת ומהנה".

נכנסת לתפקיד בדיוק בעת מבצע 'צוק איתן'. אגב, לא מכבר האוצר קבע שלא מגיע לכם פיצוי על המלחמה, כי החברות הישראליות המשיכו לטוס. מה אתה חושב על קביעת משרד האוצר?

"הסיטואציה של ישראל ושל תעשיית התעופה והתיירות מחייבת מתן אפשרות לחברות הישראליות להתחרות בצורה הוגנת. אנחנו בעד תחרות אולם המדינה חייבת להבין שתעופה ישראלית היא גורם חיוני לתחרות עבור הציבור הישראלי. קשה להתחרות עם יתרונות של חברות זרות, כפי שהובטח לפני חתימת הסכם השמיים הפתוחים. המדינה צריכה לטפל בכמה נושאים (כמו חוק הגנת הצרכן) ולאפשר לחברות הישראליות תחרות שווה וגם לעבור משברים ביטחוניים כאלה ואחרים ללא קיפוח נוסף מול חברות זרות".

 בקרוב תצטרכו לפנות את שדה דב. איך אתם נערכים לכך? האם המדינה ערוכה לכך?

"סגירת שדה דב לפעילות תעופה אזרחית הינה טעות במישור הלאומי. זוהי פגיעה אנושה באילת העיר, בתושביה ובתעשיית התיירות שבה. זו פגיעה גם בשדות התעופה והציבור בחיפה, ראש פינה ותושבי הצפון. מדובר על חיסול תחום התעופה הפנים ארצי, שהוא תחבורה ציבורית במדינה החנוקה גם כך.

תירוץ הנדל"ן הינו שטחי ביותר, כיוון שחוף הים בתל אביב לא יפתור בעיות דיור לזוגות צעירים במדינה, אלא אם הם יוצאי סביון וכפר שמריהו. ניתן להמשיך פעילות תעופה אזרחית בשדה דב וגם לבנות ולנצל את מרבית זכויות הבניה!

כל מדינה מחפשת כיצד להוסיף שדות תעופה ואצלנו סוגרים. בנוסף לכך סוגרים במועד, בו לא ניתן כלל לבנות שום דבר עוד שנים רבות. המדינה לקחה החלטה מבלי לבחון משמעויות וחלופות. כעת היא חייבת לדחות את הסגירה למועד ריאלי, בו אכן ניתן לעשות משהו עם הקרקע, ובינתיים לבחון חלופות".

איפה אתה רוצה לראות את ארקיע עוד חמש שנים?

"ארקיע הקדימה לרכוש מטוסים חדישים ומתקדמים, לטווחים בינוניים (אירופה) וארוכים (מזרח רחוק, ארה"ב), שיסופקו החל משנת 2018. בתעופה זה כמו מחר. ארקיע רואה את השינויים בעולם התיירות והתעופה כהזדמנות לפתיחת שווקים חדשים ומנוע צמיחה לחברה ולתעשיית התעופה והתיירת בישראל. כמו כן ארקיע מחליפה את צי מטוסי הטורבו פרופ במטוסי סילון חדישים ומשפרת את השירות ללקוחותיה בקווים הפנים ארציים והאזוריים".

יש מקום לדעתך לשלוש חברות תעופה ישראליות?

"אני חושב שכוחות השוק יביאו לבסוף לקיומן של שתי חברות תעופה ישראליות, שונות זו מזו, משלימות זו לזו, אשר תשתפנה פעולה לטובת הצרכן. כך עובד העולם וכך יהיה גם כאן. בכל קומבינציה שתהיה, ארקיע וקבוצת נקש יהיו שחקן מרכזי".

איך היחסים שלכם עם סוכני הנסיעות וכיצד אתה רואה את עתיד הסוכן?

"אני מאמין בשינוי הרגלי צריכה, אולם חושב שסוכני הנסיעות לא ייעלמו. נהפוך הוא. הם יהיו שחקנים, אולם במגרשים שונים וחדשים מבעבר. הסוכנים חשובים לנו ואנו יודעים ונדע להתאים את המציאות הכלכלית לתנאי השוק המשתנים. כמובן שבו בזמן משקיעה ארקיע גם באמצעי המכירה הישירים, ברשת ובאפליקציות. אני מאמין שכל התחומים הם חלק משלם אחד גדול".

 

הראיון המלא בגיליון 600 של פספורט.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: