הכירו את ה-C919: התשובה הסינית לבואינג ואיירבוס
התחרות על השליטה בשמי התעופה המסחרית עולה הילוך. החברה הסינית לייצור מטוסים מסחריים, COMAC, סיימה השבוע את ייצורו של ה-C919, מטוס הנוסעים הראשון מתוצרת סין. בתעשייה האווירית בסין מעריכים שהמטוס ייכנס לשירות פעיל בשנת 2019
בטקס חגיגי שנערך במתקן הייצור צפונית לשנחאי, בהשתתפות פקידי ממשל ובכירים בתעשייה האווירית הסינית, ירד מטוס ה-C919 מפס הייצור וסימן את מקומו במגרש המשחקים של חברות המטוסים הגדולות – בואינג האמריקאית ואיירבוס האירופאית.
המטוס בעל הגוף הצר, המכיל 168 מושבים, נחשב בעיני הסינים להבטחה גדולה, שתצמצם משמעותית את התלות המסחרית שלהם ביצרניות המטוסים המערביות, בעיקר בשתי חברות המטוסים הגדולות, בואינג ואיירבוס, השולטות בשוק המטוסים המסחריים. מבחינת סין ה-C919 הוא התשובה הסינית למטוסי הסילון לטווח הבינוני, כדוגמת בואינג 737 ואיירבוס A320.
יצרנית המטוסים הסינית בטוחה שיש מקום לשחקן שלישי בשוק העולמי, זאת לאור ההערכה של משקיפים בתעשייה שמאמינים כי קיים ביקוש ל-2,500 מטוסים בעשרים השנים הבאות. "תעשיית ההובלה האווירית של אומה גדולה כסין לא יכולה להתבסס על ייבוא בלבד, והיא צריכה שיהיו לה מטוסים מסחריים משלה", אמר ראש מנהל התעופה האזרחית של סין, ז'יאשיאנג, בטקס בשנחאי.
עלויות הפיתוח של ה-C919 לא נחשפו באופן רשמי, אך הבנק הממשלתי של סין ליבוא ויצוא הודיע כי העניק לחברת המטוסים סך של 7.9 מיליארד דולר למימון הפרויקט. בתוך כך, החברה כבר קיבלה הזמנות לבנייה של מעל 500 יחידות, ביניהן הזמנה מחברת התעופה התאילנדית, City Airways, שהזמינה עשרה מטוסי C919.
המטוס אמור לצאת לטיסת המבחן הראשונה שלו בשנת 2016, אם הכל יפעל כמתוכנן, אולם גורמים בתעשייה האווירית בסין מעריכים כי תיתכן דחייה והמטוס יקיים את טיסת הבכורה שלו במהלך שנת 2017. לדברי אותם גורמים, המטוס ייכנס לשירות פעיל רק בשנת 2019. בחברת בואינג עוקבים בדריכות אחר ייצורו של המטוס החדש. בכירים בחברה האמריקאית מעריכים כי עד שנת 2034 סין עתידה לייצר 6,330 מטוסים מסחריים חדשים, בעלות של 950 מיליארד דולר.