אא

הצצה ראשונה על שדה התעופה החדש בתמנע

נמל התעופה הבינלאומי של אילת, שנקרא על שם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, נמצא בשלבי בנייה מתקדמים ועתיד להיפתח בשנת 2017. פספורטניוז יצא לשטח כדי לגלות מה מחכה לנו בנמל השני בגודלו בישראל

מי שמגיע לאזור תמנע הסמוך לאילת, יכול כבר לראות את נמל התעופה הבינלאומי החדש "רמון" צומח בלב המדבר. 
הקמת נמל התעופה החדש, על שם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל ובנו אסף רמון ז״ל, מתקדמת בצעדי ענק, ואם שום דבר לא ישתבש בדרך, הנמל ייפתח במחצית הראשונה של שנת 2017. ״רמון״ יפעל כשדה תעופה פנים ארצי ובינלאומי, ישמש בעיקר לטיסות לאירופה וממנה, וייתן מענה לכ-2 מיליון נוסעים בשנה. שדה התעופה החדש ישרת את התיירות לאתרי הנופש בדרום המדינה: מצפה רמון השוכן במרחק של כ-130 ק”מ, ים המלח המרוחק מהנמל בכ-180 ק”מ, וכמובן אילת הקרובה שכ-19 ק"מ מפרידים בינה לבין שדה"ת בתמנע. הפעילות ברמון תגדיל את התיירות הנכנסת עם פתיחתו של שדה התעופה רמון לפעילות, ייסגרו שדות התעופה באילת ובעובדה. 
לדברי חנן מוסקוביץ, מנהל שדות התעופה באילת ובעובדה, קיימות מספר סיבות להחלטה על הקמת שדה תעופה חדש, שיחליף את שדות התעופה הפועלים כיום באזור אילת: ״שדה התעופה של אילת קטן מדי, ואינו רווחי משום שהוא מיועד רק לטיסות פנים ארציות. בשל מיקומו בלבה של עיר, הוא מסוכן מבחינה בטיחותית, ואף יוצר רעש וזיהום אוויר הפוגעים בתושבים. שדה התעופה עובדה ממוקם רחוק מדי מאילת, מרחק של 60 ק״מ, ובשעות מלחמה הוא משרת בעיקר את צה״ל. לכן, הוחלט להקים שדה תעופה בינלאומי חדש, שעתיד להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל״. שר התחבורה, ישראל כץ, שאישר את תכנית הקמת הנמל, הוסיף: "הצורך בשדה התעופה החדש בתמנע הוא, בין השאר, כתוצאה מהגידול במספר הנוסעים, מהפוטנציאל התיירותי הגבוה של מדינת ישראל ואזור הדרום בפרט, וממגבלות השדה הקיים באילת. הקמת נמל התעופה חיונית לפיתוחם של נתיבי האוויר בתוך ישראל, ולישראל וממנה. הנמל החדש יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה, בכללם בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים". לראשונה בישראל: הקמת שדה תעופה מאפס
 זאת הפעם הראשונה בישראל, שרשות שדות התעופה מקימה שדה תעופה מבראשית (green filed). בעוד שתשתיות נמל התעופה בן גוריון היו קיימות מאז המנדט הבריטי, שדה"ת רמון נבנה מבראשית, דבר שמציב אתגרים רבים, בהם בתנאי מזג האוויר המדברי, המקשה על הבנייה, וכן הצורך לעבוד בלילות בשל החום שעלול לגרום לבטון להיסדק. הקמת השדה החדש דרשה בנייה של תשתיות ביוב, מים וחשמל, תוך התחשבות באקלים הקיצוני, הכולל טמפרטורות גבוהות במיוחד בקיץ, ושטפונות בחורף. בנוסף, השדה תוכנן ונבנה תוך התחשבות בטבע, באופן שלא יפגע במסלולי הצבאים הפוקדים את האזור. שדה התעופה רמון ממוקם קרוב מאד לגבול עם ירדן, ובתקופה זו של איומי טרור מצד דאע״ש וגורמים עויינים אחרים, נוצרה חשיבות גדולה להגן על האזור. משרד הביטחון לקח על עצמו את המשימה של הגנת השדה, על ידי הקמת גדר שנמשכת 10 ק״מ מעבר לנמל. כמו כן, ברשות שדות התעופה אומרים כי השדה יעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות, ובתקנים המחמירים ביותר של רשויות התעופה בעולם, ותורכב בו מערכת ביטחונית מתקדמת ביותר - HBS לבידוק הבטחוני של המזוודות. טיסות טרנס אטלנטיות בנוסף לטיסות פנימיות תכנון נמל התעופה החדש הופקד בידיו של האדריכל אמיר מן, יחד עם 50 חברות הנדסה. באופן תקדימי, רוב התכנון של השדה נעשה על ידי צוות כחול לבן והשפה האדריכלית בו אחידה. 
עלות הקמת השדה עומדת על 350 מיליון דולר, מספר נמוך יחסית במונחים של שדות תעופה בינלאומיים בעולם, ובניית הטרמינל עומדת על 60 מיליון דולר. נמל התעופה, שיתפרש על 14 אלף דונם, יכלול טרמינל נוסעים עם 32 דלפקי צ׳ק אין (מחציתם דלפקים עצמאיים), 7 שערי המראה ו-2 שערי נחיתה. מסלול ההמראה, שתכנונו נמשך שנה, יהיה באורך של 3,600 מטרים. לפי האדריכל, אמיר מן ״השדה יאפשר טיסות טרנס אטלנטיות למרחקים ארוכים, ביניהם לארצות הברית, ומטוס ג׳מבו יוכל לנחות ולהמריא מהמסלול. המסלולים עצמם נבנו מ-700 אלף מטרים מעוקבים של חלוקי נחל, שנמצאו במדבר ונגרסו במגרסה ענקית". רמון יכלול קומה וחצי של חנויות, ביניהן דיוטי פרי בגודל של 300 מ״ר, שישמש רק את הנוסעים בטיסות הבין לאומיות. גן מדברי יקשט את השדה ובלב הבניין תוצב בריכה ביולוגית, ומסביבה בתי קפה ומסעדות. 

מחוץ לשדה יוקם מגרש חנייה ל-600 רכבים, ובכניסה יעמדו לרשות הנוסעים שאטלים, מוניות ואוטובוסים. בנוסף, משרד הביטחון מתכנן קו רכבת חדש שיגיע מתל אביב, יעבור ביישובי דרום הארץ ויגיע עד לפתחו של שדה התעופה. 

נכון להיום, חברות התעופה שימריאו מהשדה וינחתו בו הן: אל על, ארקיע, ישראייר, ריינאייר, וייתכן שגם חברת איזי ג׳ט. רשות שדות התעופה משווקת בימים אלה את השדה החדש, במטרה ליצור עניין בקרב גורמי תיירות וחברות תעופה בינלאומיות. תכנון: משה צור,אמיר מן, אורנה צור, עמי שנער אדריכלים, ראש צוות התכנון: אמיר מן. DESIGN: AMIR MANN, MOSHE ZUR, AMI SHINAR, ORNA ZUR ARCHITECTS DESIGN MANAGER: AMIR MANN

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: