הממונה על ההגבלים העסקיים החליטה לא לאשר לאל על פטור ל- 6 הסכמי קוד שייר
מדובר בהסכמים עם Austrian Airlines, Tandem-Aero, Aerosvit Airlines, LOT, Bulgaria Air ו- Air India. רונית קן: "מהנתונים שבידי הרשות ועל סמך הניתוח התחרותי שנערך, ניכר כי חלק מהסכמי הקוד שייר מביאים לפגיעה בתחרות, ועל כן הוריתי על ביטולם".
Shutterstock
הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, החליטה היום , לאחר התייעצות בוועדה לפטורים ומיזוגים, לא לתת פטור לשישה הסכמי קוד שייר בין אל על לבין חברות תעופה זרות, לאור פגיעתם בתחרות. מדובר בהסכמים עם החברות Austrian Airlines, Tandem-Aero, Aerosvit Airlines, LOT, Bulgaria Air וכן הסכם מסחרי עם Air India.
במקביל, החליטה הממונה לאשר מתן פטור לחמישה הסכמי קוד שייר של אל על עם החברות American Airlines, Czech Airlines, Iberia, Swiss, ו- Thai.
חמישה הסכמי קוד-שייר נמשכו על-ידי אל על בטרם התקבלה החלטה לגביהם. מדובר בהסכמים עם החברות Korean Airlines, Tarom, Belavia -Belarusian Airlines, Brussels Airlines ו- South African Airways.
הסכם קוד-שייר נוסף בין אל על ל- AirChina הוגש לקבלת פטור וטרם התקבלה החלטה לגביו.
משמעות ההחלטה היא שאל על נדרשת לבטל את ההסכמים שלא קיבלו פטור עד ל- 24 באוקטובר או לחלופין לשנות אותם ולהגיש בקשה מחודשת למתן פטור. יש לציין, כי בהתאם לחוק, לאל על שמורה הזכות להביא את ההסכמים לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.
בעקבות הרפורמה להגברת התחרות בענף התעופה, יש בידי הממונה על ההגבלים העסקיים הסמכות לבחון את השפעתם של הסכמי קוד שייר על התחרות והצרכנים, במקרה של הסכמים מסחריים, דוגמת הסכמי הקוד-שייר, שעלולים לפגוע בתחרות.
החלטת הממונה מבוססת הן על בחינת תוכנם של הסכמי שיתוף הפעולה בין המובילים באוויר והן על ניתוח כלכלי תחרותי וכולל מידע על סוג ההסכם ומאפייניו, מחירים, תדירויות ולוחות זמנים של טיסות, כמויות נוסעים בקווי התעופה, תשלומי העברה בין חברות תעופה, נתוני עמלות, הסכמים נוספים בקו, הסכמים בילטראליים בין המדינות, מידע על חסמי כניסה והתרחבות בקווי התעופה השונים, נתחי שוק ומדדים תפעוליים שונים במספר רב של יעדי טיסה מישראל ואליה.
העקרון שהנחה את הממונה היה שבקווים, שבהם יש לאל על הסכם קוד שייר עם המתחרה היחיד בקו ובנוסף קיימים חסמים ממשיים לכניסתם של מתחרים נוספים או להרחבת הפעילות של השחקנים הקיימים, תרמו הסכמים אלו להלכה ולמעשה לפגיעה בתחרות. פגיעה המתבטאת, בין היתר, במחירים גבוהים הנגבים מן הצרכנים על ידי החברות הפועלות בקו ואל על ביניהן.
הממונה, רונית קן, ציינה כי "מהנתונים שבידי הרשות ועל סמך הניתוח התחרותי שנערך, ניכר כי חלק מהסכמי הקוד שייר מביאים לפגיעה בתחרות, ועל כן הוריתי על ביטולם. ממצאי הבדיקה מהווים עדות ישירה לחשיבות הרפורמה להגברת התחרות שיזמה הרשות ולתרומתה הרבה לרווחת הצרכנים." עוד ציינה הממונה, כי "אין ספק היום שישנה חשיבות עצומה לעצם קיומה של ביקורת תחרותית על תחום התעופה לאור השפעתו הניכרת של הענף על המשק ועל הצרכנים."
במקביל, החליטה הממונה לאשר מתן פטור לחמישה הסכמי קוד שייר של אל על עם החברות American Airlines, Czech Airlines, Iberia, Swiss, ו- Thai.
חמישה הסכמי קוד-שייר נמשכו על-ידי אל על בטרם התקבלה החלטה לגביהם. מדובר בהסכמים עם החברות Korean Airlines, Tarom, Belavia -Belarusian Airlines, Brussels Airlines ו- South African Airways.
הסכם קוד-שייר נוסף בין אל על ל- AirChina הוגש לקבלת פטור וטרם התקבלה החלטה לגביו.
משמעות ההחלטה היא שאל על נדרשת לבטל את ההסכמים שלא קיבלו פטור עד ל- 24 באוקטובר או לחלופין לשנות אותם ולהגיש בקשה מחודשת למתן פטור. יש לציין, כי בהתאם לחוק, לאל על שמורה הזכות להביא את ההסכמים לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.
בעקבות הרפורמה להגברת התחרות בענף התעופה, יש בידי הממונה על ההגבלים העסקיים הסמכות לבחון את השפעתם של הסכמי קוד שייר על התחרות והצרכנים, במקרה של הסכמים מסחריים, דוגמת הסכמי הקוד-שייר, שעלולים לפגוע בתחרות.
החלטת הממונה מבוססת הן על בחינת תוכנם של הסכמי שיתוף הפעולה בין המובילים באוויר והן על ניתוח כלכלי תחרותי וכולל מידע על סוג ההסכם ומאפייניו, מחירים, תדירויות ולוחות זמנים של טיסות, כמויות נוסעים בקווי התעופה, תשלומי העברה בין חברות תעופה, נתוני עמלות, הסכמים נוספים בקו, הסכמים בילטראליים בין המדינות, מידע על חסמי כניסה והתרחבות בקווי התעופה השונים, נתחי שוק ומדדים תפעוליים שונים במספר רב של יעדי טיסה מישראל ואליה.
העקרון שהנחה את הממונה היה שבקווים, שבהם יש לאל על הסכם קוד שייר עם המתחרה היחיד בקו ובנוסף קיימים חסמים ממשיים לכניסתם של מתחרים נוספים או להרחבת הפעילות של השחקנים הקיימים, תרמו הסכמים אלו להלכה ולמעשה לפגיעה בתחרות. פגיעה המתבטאת, בין היתר, במחירים גבוהים הנגבים מן הצרכנים על ידי החברות הפועלות בקו ואל על ביניהן.
הממונה, רונית קן, ציינה כי "מהנתונים שבידי הרשות ועל סמך הניתוח התחרותי שנערך, ניכר כי חלק מהסכמי הקוד שייר מביאים לפגיעה בתחרות, ועל כן הוריתי על ביטולם. ממצאי הבדיקה מהווים עדות ישירה לחשיבות הרפורמה להגברת התחרות שיזמה הרשות ולתרומתה הרבה לרווחת הצרכנים." עוד ציינה הממונה, כי "אין ספק היום שישנה חשיבות עצומה לעצם קיומה של ביקורת תחרותית על תחום התעופה לאור השפעתו הניכרת של הענף על המשק ועל הצרכנים."
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}