אא

עתידה של התעופה הישראלית קשור ותלוי בחיבור לבריתות הגלובאליות

יוסי פישר, משנה למנכ"ל כלל תיירות, חושב שברית ה- STAR ALLIANCE מעמיד בסכנה את המעמד של חברת אל כל כמוביל הגדול ביותר מנתב"ג, וכי המדינה חייבת לעזור, הרגולטור להתגמש וחברות התעופה הישראליות חייבות לפעול יחד.

Shutterstock Shutterstock
לפני מספר ימים פורסם הדו"ח של רשות שדות התעופה לסיכום שנת 2009. מעבר למספרים מסתתרת עובדה מעניינת ביותר, שעליה יש לתת את הדעת. הגלובליזציה כבר כאן.

מניתוח הנתונים עולה שה- STAR ALLIANCE הטיסה באמצעות 11 החברות שמגיעות בטיסות ישירות לנתב"ג למעלה מ- 2 מליון נוסעים ב- 12,334 טיסות. לטעמי, נתון מדהים. אפשרויות השיווק והפריסה הגלובלית כמעט לכל נקודה בעולם, העומדות לרשות החברות החברות ב- STAR, ברית חברות התעופה הגדולה בעולם, מעמידות בסכנה את מעמדה של אל-על כמוביל הגדול ביותר מנתב"ג.

ברית ה- STAR, בה חברות 24 חברות תעופה, מכסה את העולם כולו. ניתן לחבר כרטיסי טיסה, מחירים ונקודות נוסע מתמיד בנוחיות מקסימלית.

בעולם כמעט כל חברה סדירה, המכבדת עצמה ואת לקוחותיה, מחוברת או שואפת להתחבר לאחת הבריתות. רק לאחרונה פורסם בישראל, שהממונה על ההגבלים באירופה אישר לחברות BA ו- AA להתמזג לגוף תעופתי ענק. על מנת לאשר את המיזוג נאלצו החברות לוותר על מספר סלוטים בשדה התעופה הית'רו בלונדון.

בעת האחרונה יצרו 4 חברות מובילות בברית הסטאר: לופטהנזה, קונטיננטל, אייר קנדה ויוניטד איירלינס, ברית שיווקיות נוספת הנקראת ++A. מטרת הברית היא שיווק משותף של הטיסות הטראנס אטלנטיות המחברות את אירופה עם ארה"ב. בנאום שנשא בשבוע שעבר, אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, בפורום השנתי של איגוד של איגוד מנהלי בתי המלון, הוא ציין כי הוא רואה בברית זו מונופול וסכנה לתחרות.

לפני מספר שבועות רואיין נשיא חברת התעופה רויאל גו'רדניאין, חוסיין דאבאס. בראיון מספר דאבאס על החברות בברית ONE WORLD ועל התרומה שהחברות בברית תרמה לחברה הירדנית.

ובישראל? חברת התעופה הגדולה, תתחרה עם שתי יריבותיה הקטנות על טיסות פנים לאילת וזאת במקום להתרכז באופן מוחלט באפשרות להכנס לאחת הבריתות.

זכור לי ראיון שנתן הפרופ' איזי בורוביץ לפני מספר שנים, כאשר משפחתו רכשה את השליטה באל על. לדבריו אחת מהמשימות החשובות ביותר שעמדו בפניו כיו"ר אל על היתה להכניס את אל על לאחת הבריתות הגלובליות.

הסיבות לכך שהחברות הישראליות מתקשות להכנס לבריתות הינן רבות את חלקן אמנה:

סיבה פוליטית - בכל הבריתות חברות חברות תעופה ערביות ומוסלמיות. חלקן מתנגדות בתוקף לקבלת מוביל ישראלי לברית בהן הן חברות.

מגבלות של ביטחון מוגבר הנדרש ממובילים ישראלים או מחברות תעופה שעובדות ב-CODE SHARE עם חברות ישראליות מקשה ביותר על חיבור טיסות.

במקרה של אל על, אי קיום טיסות בשבתות ובחגים מהווה מגבלה שאינה מקובלת בעולם התעופה.

ישראל היה יעד סופי ולא HUB, כמו לדוגמא: איסטנבול או שדות תעופה במפרץ. המטוסים שמגיעים הנה נוחתים וחוזרים חזרה לארץ ממנה הגיעו. אין מעבר מטוסים – חניית ביניים.

לטעמי, אם המדינה היתה עוזרת ודוחפת, הרגולטור מתגמש וחברות התעופה היו פועלות ביחד אולי ניתן היה לצרף אחת או אפילו שתי חברות לבריתות. אז נכון שכשביקר ראש ממשלת איטליה, סלביו ברלוסקוני, עם שריו פנה שר התחבורה אל עמיתו בבקשה שיעזור לאל על להצטרף ל- SKY TEAM, האם זה יספיק? אני בספק.

גילוי נאות: הכותב, משנה למנכ"ל וחבר מועצת המנהלים של כלל תיירות מקבוצת IDB ואחיו של אחד ממחזיקי המניות בקבוצה, בה נמצאת גם חברת ישראייר.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: