תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

התעופה האזרחית בישראל - כיוונים ומגמות

כנס התעופה השנתי השלישי של מכון פישר ורשות שדות התעופה, התקיים ביום ד', בבית חיל האוויר בהרצלייה. בכנס ניתנה סקירה של מצב התעופה האזרחית בישראל, נדונו הנושאים של שילוב ישראל בתעופה האירופאית וכן בטיחות וביטחון בתעופה והתקיים פאנל בנושא תעופה וכלכלה בישראל.

Shutterstock Shutterstock

כנס התעופה השנתי השלישי של מכון פישר ורשות שדות התעופה, שכותרתו "התעופה אזרחית בישראל – כינוסים ומגמות", התקיים היום בבית חיל האוויר בהרצלייה.



ראשון הדוברים בכנס, שמטרתו לספק במה לקיום דיאלוג בין כל הצדדים שעוסקים בתעופה בישראל, היה ישראל כץ, שר התחבורה. השר סקר את העניינים השונים שבסמכותו, אשר קשורים לתחום התעופה.



שימוש בשדה עובדה כשדה אלטרנטיבי אינו אפשרי בשל התנגדות של גיורא רום מסיבות מקצועיות.



פרוייקט שדה התעופה המשלים ייצא לדרך כשתתקבל הכרעה בנושא המיקום. יש נסיון להשתמש בנבטים כשדה תעופה משלים. אמנם השדה הוקם מראש כשדה שאמור לחלוק פעילות צבאית ואזרחית, לא ניתן בשלב זה להגיע להסכמות בעניין עם כל הגורמים במערכת הביטחון. אפשר להקים את השדה המשלים במגידו, אבל אופציה זו תעורר התנגדות של תושבי העמק ולכן זו אינה האלטרנטיבה המועדפת.



פרוייקט שדה התעופה בתמנע יוצא לדרך. הוחלט כבר שאורך המסלול יהיה 3.5 ק"מ. מנהל מקרקעי ישראל ביצע הערכת שמאי במקום והתברר ששווי הקרקע הוא 520 מיליון ₪, שהם שליש מעלות השדה המיועדת ואין בעיה של מקורות תקציביים. רת"א קיבלה אישור לתכנן הקמת תשתיות והמכרז נפתח ויוצא לדרך. הגורמים האחראים ברש"ת צריכים להיות אחראים על מקצועות הליבה ולא נכון בשלב הזה להכניס גורם זר שיהיה מעורב בפיקוח.



התקבלה החלטה להרחיב ולהאריך את המסלול של השדה בחיפה עד לפני הים ונבדקת אפשרות להאריך אותו לתוך הים.



בעניין מכשירי ה-ILS השר ציין כי רש"ת מצויידת במיטב המכשירים ולא היתה פנייה לשדרג את המכשירים. אם תתקבל תפניה היא תשקל .



שדרוג המסלולים בנתב"ג היה נחוץ קודם כל בשל ההיבט הבטיחותי, כי כששני מסלולים חוצים אחד את השני זה לא יכול להיות בטיחותי. השר ציין שהוא אישר את השדרוג במגבלות וגם בית המשפט עוקב שתהיה עמידה במועד הביצוע וגם שהרעש לא יהיה מעבר לנדרש. העבודה בשדה מואצת בשיטת הפרס/קנס והוא מקווה שהעבודה תסתיים לפני המועד המתוכנן.



לגבי הקמת רשות לאומית לאבטחת התעופה השר ציין שההפרטה של אל על שינתה את חוקי המשחק. צוות בראשות מנכ"ל משרד התחבורה גיבש מתווה עם כל הגורמים. שר האוצר תומך אבל פקידי האוצר מתנגדים. השר מתכוון להביא את הנושא בקרוב להכרעת הממשלה. עם זאת השר לא ציין בדבריו מתי צפויה רשות כזו להתחיל לפעול, בהתחשב בכך שאל על אמורה להפסיק למלא את התפקיד בסוף מרץ 2011.



בנושא השמים הפתוחים השר ציין שהממשלות הקודמות החליטו בעבר על מדיניות ליברלית והוא ממשיך בקו הזה תוך ניסיון לשמר את היכולות של החברות הישראליות להתחרות.



הכנס חולק לארבעה מושבים:

במושב הראשון הוצגה תמונת מצב של התעופה האזרחית בישראל, בידי מנהל רשות התעופה האזרחית ומנהל רשות שדות התעופה .



גיורא רום, מנהל רת"א, סקר את הפעילות של רת"א בשנה האחרונה. רום ציין שמאז שנת 2009 רת"א עובדת על חזרה ל- category 1 והמשמעות המעשית של הפעילות לצורך כך היא המצאת רת"א מחדש. נדרש ניסוח מחודש של תורת ההפעלה של רת"א, במקום זו שפעלו לפיה מקום המדינה ועד לפני שנתיים ובניגוד לדברים של מנכ"ל יאט"א בביקורו בארץ לא ניתן לעשות זאת בזמן קצר.



ב- category 1 נבדקים שמונה פרמטרים ואנחנו נכשלנו בכולם. לצורך חזרה לרמת הבטיחות הגבוהה צריך למלא אחר 89 סעיפים, שלא כולם תלויים ברת"א. עד עכשיו נסגרו 64 מהסעיפים. לגבי חוק הטיס רום ציין כי שני שליש מהחוק, שהוא חוק ענק, כבר אושר.



בין הפעילויות שנעשו ע"י רת"א: בתחום רישוי עובדי טיס, התהליך לאפשר נחיתות ILS ממזרח, שהיה תהליך לא פשוט ונדון עד היום בבית המשפט העליון עם עתירה של תושבי מודיעין, חלוקת השמיים בין התעופה הצבאית והאזרחית, מושאים ומתנים עם החברות בנושא קשרי תעופה בינלאומיים. נעשה ניסיון להעביר את האחריות על תעופת הספורט מרת"א למשרד הספורט.



רום הוסיף כי ההתראות לכך שתאונה אווירית היא מעבר לפינה אינן נכונות ונאמרות על ידי כל מי שאינו נושא באחריות.

בתעופה האזרחית הכבדה כבר שנים רבות שאין תאונות. מבחינת תאונות אוויריות בשנת 2009 נהרגו 5 אנשים ומתחילת השנה עד עכשיו נהרגו 3 אנשים.



קובי מור, מנהל רשות שדות התעופה , פתח את דבריו בהתייחס למזג האוויר והראות ששררה בארץ בימים האחרונים וציין כי בנתב"ג יש ILS Category 2, שנמצא כרגע בכיול, אבל במזג אוויר כמו שהיה, עם ראות של 50 מטר גם אם היה ILS Category 3 זה לא בהכרח היה עוזר.



בעניין שדה תעופה חלופי מור ציין ששדה תעופה חלופי הוא נושא חשוב מאוד אבל אם מדובר בשדות צבאיים אין לנו אפשרות לבצע שם שיפורים ושינויים.



לפני שנתיים הוחלט ברש"ת לטפל בנושא תשתיות הבטיחות. בין הפעילות שבוצעו מור מנה את: הרכישה והתקנה של מערכת מק"מ שתמנע חדירות לא מבוקרות למסלול, שעלתה 35 מיליון ₪ ונמצאת בשלבים של הרצה. המערכת תופעל מבצעית בקרוב. נרכש סימולטור מקמ, שנמצא בשימוש של פקחי הטיסה. נוספו 50 פקחי טיסה בשנתיים האחרונות.



סמנכ"ל המבצעים הגיש בקשה לשינוי המבנה הארגוני של החטיבה. נרכשה מערכת מידע מבצעי שתחל לפעול בקרוב. המסלול החדש נבנה ועדיין נלחמים בבג"ץ. פתיחת השדה בלילה אמנם עולה כסף רב ויש רצון להענות לבקשות של חברות התעופה אבל בבית המשפט נמצאים רק קובי מור וגיורא רום.



תהליך שדרוג המסלולים בעייתי בגלל שהשדה עובד, עם גידול משמעותי בתנועה. חלק א' של הפרוייקט יסתיים 3 חודשים לפני הזמן. הארכת המסלול חייבה הקמת מגדל פיקוח חדש. המגדל, שיהיה בגובה של 92 מטר, יוקם בהשקעה של 100 מיליון שקל והקמתו תחל ב-2011.



בנושא הביטחון: נרכשה מערכת שיקוף ה-HBS, אשר הושתלה על מערכת המסועים תוך כדי עבודה.



תמנע: יש כבר את כל האישורים הסטטוטוריים והתוכנית נבדקה. יצא מכרז ובינואר 2011 יחל התכנון המפורט. אורך המסלול 3,100 מטר ולא תהיה בעיה להשתמש בשדה כאלטרנייט. כאשר מסתיים תכנון של שלב מתחילים בביצועו מיד. תוך 4 שנים מתחילת העבודות אפשר לסיים את השדה הזה.



יש הסכמה של רתא וחיל האוויר ולהעביר את שדה התעופה של הרצליה לעין שמר.



שימוש בעובדה כאלטרנייט לא מומלץ כי יחייב להחזיק במקום פקח קבוע למרות שכמעט ולא נוחתים שם. יש בעיה בטיחותית של נחיתה בעובדה משום שאין שם ILS והשדה יסתם לאחר נחיתת 5 מטוסים.



במושב השני של הכנס נדונו מגמות בתעופה האירופית וכיצד ישראל משתלבת בהן. המושב השלישי דן בהיבטים השונים של בטיחות וביטחון בתעופה.



במושב הרביעי של הכנס התקיים פאנל בנושא "תעופה וכלכלה בישראל" בהשתתפות דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, קובי זוסמן, מנהל יאט"א בישראל, יואל פלדשו, לשעבר מנכ"ל אל על וגדי טפר, מנכ"ל אל על.



את הכנס חתם אלוף דוד עברי, יו"ר דירקטוריון מכון פישר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: