אא

ועדת הכלכלה אישרה: הפעלת כלי טיס צבאי תעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית

מנהל רת"א, גיורא רום : " החוק צריך לייצר למשטרה כלים למלא את תפקידה במקרי קיצון . לא ניתן להעלות על הדעת שמישהו יעשה בדבר הזה שימוש לרעה " .

Shutterstock Shutterstock
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בדיוניה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, שנועד ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל, כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על ידי ה – FAA .

בדיון הקודם החלה הוועדה לעסוק בכללי הטיס שיחולו על המשטרה, אך לא קיימה הצבעה בסעיפים הרלוונטיים, אלא ביקשה מרשות התעופה האזרחית להגדיר את האחריות על המשטרה בצורה ברורה .

לפי הצעת החוק של רשות התעופה האזרחית , המשטרה לא תהייה כפופה לחוק הטיס למעט לסעיפים ספציפיים שהוגדרו בסעיף 154 לחוק . עיקר המחלוקת בין הגורמים השונים בנושא הזה, נגעה לאפשרות לתת לטייס המשטרתי לקבל החלטות, במצבי חירום קיצוניים ולפי שיקול דעתו, לסטות מההוראות שיקבלו מפקחי הטיסה .

יו"ר אגודת פקחי הטיסה, עמרי אבני, אמר כי : " במקרה הצורך פקחי הטיסה יעשו הכול, לפנות את הדרך למסוק המשטרתי, אבל לא יכול להיות שהפקח ינוטרל " .
מפקד היחידה האווירית של המשטרה, ניצב-משנה נועם אדר, התעקש על הדרישה לאפשר למשטרה, במקרי הקיצון הבודדים אם בכלל תזדקק לכך, לקבל החלטה אחרת מהוראת הפקח .

החוקר הראשי של תאונות אוויריות במשרד התחבורה, יצחק רז, אמר כי לא יכול להיות מצב שהפקח לא יהיה זה שיקבל את ההחלטה הסופית . " הפקח יכול לפתור בעיות תוך דקה ", הסביר, " והוא רואה את התמונה המלאה ולא רק את התמונה האווירית של מסוק " .

מנהל רת"א, גיורא רום, השיב כי : " החוק צריך לייצר למשטרה כלים למלא את תפקידה במקרי קיצון . לא ניתן להעלות על הדעת שמישהו יעשה בדבר הזה שימוש לרעה " .
יו"ר אגודת פקחי הטיסה אבני אמר על כך כי הוא מעדיף לעמוד בוועדת חקירה להסביר למה לא נתן עדיפות למסוק המשטרתי, על פני האפשרות השנייה . לבסוף אישרה הוועדה את הצעת רת"א.

לאחר מכן אישרה הוועדה כי : " הפעלת כלי טיס צבאי, אגב שימוש בתשתיות אזרחיות, תיעשה בהתחשב בבטיחות התעופה האזרחית ובכפוף לצרכים המבצעיים והבטיחותיים " . המשמעות היא כי לראשונה הוכפף חיל האוויר לחוק הטיס, למעט המקרים הנדרשים לאפשר לחיל לעמוד ביעד שלו .

יו"ר אגודת פקחי הטיסה דרש כי במקרים בהם מטוסי חיל האוויר טסים בנתיבים אזרחיים, ייעשה הדבר לפי כללי התעופה האזרחית ולא לפי החוק הצבאי .
חוקר התאונות הראשי רז חיזק את דברי אבני ואמר כי כך נהוג בעולם .

אולם מנהל רת"א השיב ואמר כי : " המשמעות של מתן הוראה לחיל האוויר לטוס בתשתית אזרחית לפי הכללים האזרחיים היא מהפכה ענקית . דבר כזה צריך לבוא מכיוון מפקד חיל האוויר ולא להפך ", הסביר רום .
זאת למרות שבפועל זה מה שחיל האוויר עושה כבר כיום .
רום הסביר כי הנוסח שמציעה רת"א הוא כדי למנוע התנגדות של שר הביטחון להעברת החוק .

הוועדה קיבלה לבסוף את עמדת רת"א. כמו כן אישרה הוועדה סעיף סמלי שקבע כי חוק הטיס הנוכחי משנת 1927 יבוטל עם כניסת החוק החדש לתוקף .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: