אא

ח"כ וקנין : " לא אתן לנושא התקציב להוות בעיה בפעילותו של החוקר הראשי "

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, בניהולו של ח"כ יצחק וקנין. הצעת החוק נועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל .

Shutterstock Shutterstock
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, בניהולו של ח"כ יצחק וקנין, ופתחה את הדיונים בפרק העוסק בחקירת אירועי בטיחות . הצעת החוק נועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל, כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה - FAA .

בפתח הדיון התייחס ח"כ וקנין לפרסומים לפיהם מחלקת הביטחון של אל על לא אישרה את לוח טיסות הקיץ של ארקיע וישראייר, שמשמעותה שמאפריל לא יהיו טיסות של החברות . ח"כ וקנין שאל מה יקרה באפריל והיכן עומדת הקמת הרשות לאבטחה במשרד התחבורה, אולם לא קיבלת תשובות ברורות . לכן ביקש וקנין ממשרד התחבורה לתת בישיבה הבאה תשובות ברורות בעניין, "שלא נמצא את עצמינו ב- 1 באפריל תלויים באוויר" .

לאחר מכן שמעה הוועדה את התייחסותם של הגורמים השונים לפרק 7 בחוק הטיס, העוסק בחקירת אירוע בטיחותי . החוקר הראשי של תאונות אוויריות במשרד התחבורה, יצחק רז, סיפר כי הוא נמצא בתחום כבר 26 שנים, מתוכן ב - 9 השנים האחרונות הוא משמש החוקר הראשי . לדבריו, שיעור התאונות האוויריות במדינות שמעדיפות את הגישה הבטיחותית בחקירות תאונות תעופה הוא נמוך יותר, מאשר במדינות שמעדיפות חקירה בגישה המשפטית ענישתית .

"המהות של הגישה הבטיחותית היא להתייחס על מה שקרה כטעות ולא כעבירה", הסביר רז. "לאחר חקירת האמת המקצועית, צריך לבחון אם היה צריך לנהוג לפי הכללים או שצריך לשנות את הכללים וזו הגישה הנהוגה בישראל ובמדינות המתקדמות" . לדבריו, "כל מטרת החקירה היא למנוע הישנות תאונות בעתיד" .

רז הוסיף כי: "ככל שיגבר הדיווח, יעלו הדיווחים על תקריות קטנות, אולם נראה ירידה של תקריות חמורות. השילוב המנצח בחקירות תעופה הוא של מומחים מכל התחומים ואני בעד שיתוף נציגי הפקחים והטייסים בחקירות" .

עם זאת, רז ציין כי האמצעים שעומדים לרשותו מוגבלים וכי הוא וסגנו הם החוקרים היחידים ולרשתו עומד תקציב של 250 אלף שקל בלבד . "מה שיותר חשוב מגודל התקציב הוא היכולת לממש אותו", הסביר . "יש לי בעיה להוציא כסף באופן מיידי ולעיתים הדבר מעכב ואף פוגע בחקירות" . רז סיפר כדוגמה כי אם ברצונו למשות שעונים של מטוס מקרקעית הים, לעיתים הבירוקרטיה מקשה עליו להוציא את הכסף מיד, ועד שהשעונים יימשו בפועל הם עלולים להפוך לא רלוונטיים לחקירה . ח"כ וקנין הבהיר כי הוא לא ייתן לנושא התקציבי להיות בעיה של החוקר הראשי והבטיח לפתור כל בעיה תקציבית בפעילותו של החוקר הראשי.

אריה עוז ששימש חבר בוועדת לפידות אמר כי מתבקש שהחוקר הראשי יהיה גוף עצמאי לחלוטין, שלא נתון לעיכובים מכל גוף שהוא . לדבריו, "ועדת לפידות תמכה בהפרדת הרשות החוקרת מרשות התעופה האזרחית . אין מנוס מלהעתיק את מה שקורה בעולם הרחב, היום יותר ויותר מדינות עושות הפרדה מוחלטת בין רשות התעופה האזרחית לבין הגוף החוקר . אנחנו מצאנו שבמצב הנוכחי רק 11% מההמלצות של החוקר הראשי קיבלו התייחסות מרת"א" . רז ציין כי ההפרדה מרת"א היתה תנאי לכניסתו לתפקיד, ומאז שנכנס לתפקידו ב – 2002 בוצעה ההפרדה מרת"א .

יו"ר אגודת פקחי הטיסה, עמרי אבני, הצטרף גם הוא לדברים . "לא נוכל להשיג בטיחות טיסה באמצעות ניסוחים משפטיים", אמר . לדבריו, צריך לאמץ את תרבות הדיווח הוולונטרית . עם זאת הוא הציע לפצל את פרק הבטיחות מהחוק . "דרוש אומץ לקבל את ההחלטות לפני שקורות תאונות", אמר .

יו"ר איגוד הטייסים, בועז חטיבה, אמר כי: "תנאי הכרחי לקידום בטיחות התעופה הוא עצמאותו של החוקר הראשי ותנאי נוסף הוא יישום מסקנותיו" . גדי אריאל מאיגוד הטייסים הוסיף: "לצערי הקונספט של החוק היום הוא ענישתי ולא הקונספט אליו התכוון החוקר הראשי . כל זמן שלא יעמוד קיר ברזל בין חקירת הבטיחות לבין חקירה משטרה לא תהייה חקירת בטיחות אמיתית . אף עו"ד לא יוכל להמליץ ללקוח שלו שייחקר המלצה אחרת מלבד לסתום את הפה" .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: