אא

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס

ח"כ וקנין בנוגע לחוק הטיס: "מקווה שנסיים להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בשבועיים הקרובים" .

Shutterstock Shutterstock
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, בניהולו של ח"כ יצחק וקנין . הוועדה קיימה דיון נוסף בפרק העוסק בחקירת אירועי בטיחות, במסגרת הצעת החוק שנועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה - FAA .

במהלך הדיון היום אישרה הוועדה סעיפים נוספים בפרק הבטיחות, המסדירים את דרכי הפעולה של החוקר הראשי במקרה של חשד לביצוע עבירה פלילית וכן נוגעים למניעת או שיבוש חקירה פלילית והעברת מידע למדינות זרות .

לאור ההתקדמות הרבה באישור סעיפי החוק אמר ח"כ וקנין, שמוביל את חקיקת חוק הטיס בוועדת הכלכלה, כי "כבר מתחילים לראות את הסוף של החוק" . ח"כ וקנין הציע לגורמים השונים הנוגעים לחוק, רשות התעופה האזרחית , משרדי הממשלה המעורבים ונציגי הציבור, להגיע להסכמות באשר לסעיפים נוספים שהוועדה טרם דנה בהם . "זאת כדי שנוכל להתקדם ולסיים את הכנסת החוק לקריאה שנייה ושלישית כבר בשבועיים הקרובים" .

אחד הסעיפים בהם דנה הוועדה היום עסק בחשד לביצוע עבירה פלילית . לפי הצעת החוק, אם סבר החוקר הראשי, במהלך חקירה בטיחותית או בסיומה, כי יש חשד לביצוע עבירה פלילית עליו להעביר את כל חומר החקירה שברשותו ליועץ המשפטי לממשלה. לאחר שהיועמ"ש יקבל את החומרים הוא יהיה ראשי, אם ימצא לנכון, להורות למשטרה לפתוח בחקירה פלילית אולם הוא לא יצרף להוראה דבר מחומר החקירה ולא יצביע על חשד מסויים כלפי מי שהיה מעורב באירוע .

מנהל בטיחות הטיסה באל-על, יובל לוטן, אמר כי ייתכן מצב שנעברה עבירה שהיא לא קשורה לתאונה. "למשל אם מישהו מנוסעי המטוס שהיה מעורב בתאונה הבריח סמים", הסביר, "במקרה כזה החוקר הראשי לא צריך להעביר ליועמ"ש את כל חומר החקירה אלא רק את החומר הנוגע לעבירה" . הוא ציין כי יש חומרים שמועברים לחוקר הראשי, ובכלל זה הקלטות מתא הטיס, שלא נוגעות לעבירה ויכולות לפגוע בצנעת הפרט ולכן צריך לסייג את החשיפה של היועמ"ש לחומרים רלוונטיים .

גדי אריאל, החבר במועצת איגוד הטייסים, התנגד גם הוא להעברת כל החומרים לידי היועמ"ש. לדבריו, השאלה אם עובדי הטיס ישתפו פעולה בחקירה הבטיחותית תלויה בשאלה אם יקבלו הגנה מספיק טובה ומהסעיף הזה עולה כי ההגנה לא מספיק טובה. קצין מדור החקירות, רב-פקד אלי דוידסון, אמר בתגובה כי במנגנון המוצע בחוק יש הגנה מספקת על עובדי הטיס . הוא תהה "אם החומרים לא יועברו ליועמ"ש ואף אחד חוץ מהחוקר הראשי לא ידע שנעברה עבירה, איך המשטרה תדע אם לפתוח בחקירה?"

נציגת משרד המשפטים, עו"ד עינת גדעוני, הסבירה כי ההסדר מאוזן ונועד למנוע הזנחת האינטרס הציבורי שבאכיפת החוק . לדבריה, ההסבר מבטיח את החקירה הבטיחותית מצד אחד ולא מאפשר העברת חומרי החקירה למשטרה, אך מצד שני מאפשר לה לפתוח בחקירה במקרי הצורך" . היועצת המשפטית של רת"א, עו"ד רננה שחר, הבהירה כי חומרי החקירה שיושגו בשיתוף פעולה עם החוקר הראשי לא יועברו מהיועמ"ש למשטרה והוועדה אישרה את הסעיף .

כמו כן אישרה הוועדה את הסעיף העוסק במניעה או שיבוש של חקירה פלילית, לפיו רשאית המשטרה להורות לחוקר הראשי שלא להשתמש בסמכויותיו אם שיעבוד בתיאום איתה אם הדבר נדרש כדי למנוע שיבוש הליכי חקירה פלילית או פגיעה בה .

היועץ המשפטי של איגוד הטייסים, רון גנט, ציין כי: "כבר בדיונים קודמים אמרה המשטרה שהיא נכנסת לחקירת תאונה רק במקרים של אירוע טרור או אירוע פלילי מובהק שיש בו כוונת זדון" . לפיכך, הוסיף גנט, "הסעיף כפי שהוא מנוסח כעת מאפשר למשטרה לפגוע בחקירה הבטיחותית ויש לסייג זאת רק למקרים שיש חשד שהאירוע נעשה בזדון" .

עוזר היועץ המשפטי של המשטרה, סגן-ניצב קלוד גוגנהיים, הודה כי המציאות מלמדת שהמשטרה אכן פותחת בחקירה רק במקרים שתיאר גנט, אולם אמר כי: "אין מקום לקבוע זאת מבחינה סטטוטורית ולהגביל את המשטרה" . יו"ר איגוד הטייסים, בועז חטיבה, הוסיף והסביר כי: "המשטרה מבקשת להשאיר לה פתח לעשות מה שהיא לא עושה כעת בשגרה, אבל אם יום אחד מישהו ישנה את המדיניות החקירה הבטיחותית תיפגע" .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: