אא

מנכ"ל רת"א: "אנחנו לוקחים סיכון ומעדיפים תיקון ליקויי הבטיחות על פני אכיפה וענישה"

גיורא רום אמר את הדברים בדיון בוועדת הכלכלה, שעסק בחוק הטיס. הוועדה אישרה שמעורבים באירועי בטיחות, יעבירו דיווח גם לרת"א וייהנו מחסינות.

Shutterstock Shutterstock
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הטיס, בראשות ח"כ יצחק וקנין . הוועדה קיימה דיון נוסף בפרק העוסק בחקירת אירועי בטיחות, במסגרת הצעת החוק שנועדה ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית להסדרת התעופה האזרחית בישראל כחלק מהמאמץ שיוביל להחזרת הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 1 על-ידי ה - FAA .

בפתח הישיבה ציין ח"כ וקנין כי הוועדה עומדת לקראת אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית, ואמר כי הוא מקווה שהישיבה הנוכחית היא אחת הישיבות האחרונות שתקיים הוועדה בנושא . במהלך הדיון המשיכה הוועדה באישור סעיפים שונים בחוק, בהן הסעיף המטיל אחריות על נושא משרה בתאגיד למניעת עבירות של התאגיד או עובדיו .

עוד אושר הסעיף המסדיר את ההחלה בישראל של התקינה הבינלאומית, עליה אחראי ארגון התעופה הבינלאומי. היועצת המשפטית של רשות שדות התעופה , עו"ד רננה שחר, הסבירה כי: "בעשורים האחרונים ישראל 'הצטיינה' בחוסר יכולה להדביק את קצב השינויים בתקינה הבינלאומית" .

לדבריה, אותם פערים שנפערו בין התקינה בישראל לתקינה הבינלאומית הם שהובילו בסופו של דבר את מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי להוריד את הדירוג התעופתי של ישראל לקטגוריה 2 . לכן, הסבירה עו"ד שחר, הסעיף מציע מסלול מהיר לאישור התקינה הבינלאומית בארץ, תוך סייגים והתאמות לתעופה בישראל .

כמו כן החלה הוועדה לדון בסעיפים שנועדו להסדיר דיווח על אירועי בטיחות למנהל רשות שדות התעופה, במקביל לדיווח לחוקר הראשי . מנהל רת"א, גיורא רום, אמר כי הדיון עוסק במערכת היחסים שבין הרצון לקבל כמה שיותר נתונים באופן וולונטרי לבין הדרישה של המדווחים לחסינות .

היחס בעולם התעופה בין לקחים מתאונות ללקחים מכמעט תאונות השתנה, הסביר רום . "אם פעם 80% מהלקחים התבססו על תאונות, כיום 80% מהלקחים מתבססים על דיווחים של כמעט תאונות, וטוב שכך כי התאונות ירדו", אמר רום . לדבריו, על מנת לעודד את הדיווח הוולונטרי עולם התעופה מבקש להחריג את עצמו בכל מה שקשור במתן חסינות למדווחים ובגלל האופי המיוחד שלו התפיסה הזו קונה לה אחיזה בינלאומית . עם זאת, ציין רום, כי לגישה יש הסתייגות ששיתוף המידע לא גובר על תופעות של התנהגות חסרת אחריות, רשלנות רבתי והחמור מכולם הוא פעולות שנעשות בזדון במודע .

רום הוסיף כי רת"א רואה חשיבות רבה בדיווחים הוולונטריים לקידום בטיחות התעופה, ולכן היא מאמצת את הגישה הבינלאומית . לדבריו, "רת"א מציבה בהצעה חומה בין אחריותה כמפקחת ואוכפת לבין האחריות הכוללת שלה לבטיחות. אנחנו מוותרים על סמכויות האכיפה לטובת אמצעי התיקון . מנהל רת"א לוקח סיכון מסוים בכל הגישה אבל הוא מעדיף שיהיה תיקון ולא לעסוק באכיפה" . ח"כ וקנין בירך על הדברים ואמר כי התועלת של תיקון ליקויי הבטיחות, במקרים הללו, תהייה גדולה הרבה יותר מהנזק שבוויתור על האכיפה .

לשם כך, הסביר רום, מוצעים בחוק הגנות מהמתקדמות בעולם, כדי לשמור על עובדי הטיס ולעודד אותם להעביר דיווחים על אירועי בטיחות גם למנהל רת"א . נציגי הגורמים השונים, בהם מנהל בטיחות תעופה באל-על יובל לוטן, יו"ר איגוד הטייסים בועז חטיבה ויו"ר אגודת פקחי הטיסה עמרי אבני בירכו על רוח הדברים .

החוקר הראשי של אירועי בטיחות בתעופה במשרד התחבורה, יצחק רז, ציין כי צריך לטפל במערכת הדיווח הכפול והזהיר ממקרים בהם הדיווח יגיע בשוגג רק לגורם אחד . לדבריו, צריך להקים מסד נתונים אחד, אליו יזין המדווח את הנתונים, והוא יעמוד הן לרשות החוקר הראשי והן לרשות מנהל רת"א .

בתום הדיון הוועדה אישרה את הסעיף המסדיר את הדיווח הכפול, הן לחוקר הראשי והן למנהל רת"א ומעניק הגנות של סודיות ואי קבילות המידע בבית משפט . עוד אושר כי רת"א תפרסם את המידע רק אם הוא נחוץ להפקת לקחים בתחום בטיחות הטיסה, באופן שלא יאפשר לזהות את המעורבים באירוע וישמור על פרטיותם .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: