אא

יו"ר ועדת הכלכלה: המשבר בנתב"ג היה אסון צרכני, שירותי, כלכלי ותדמיתי

היו"ר שאמה-הכהן אמר את הדברים בדיון מיוחד שקיימה הוועדה במשבר הדלקים בנתב"ג והוסיף: "מביך שלמדינה שמפתחת טילים ומחזיקה לוויינים בחלל אין דלק ראוי למטוסים". מנכ"ל רש"ת: "נתב"ג לא הושבת". סמנכ"ל אל-על: "נתב"ג אולי לא הושבת אבל 12 אלף נוסעים נפגעו".

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון דחוף בזיהום דלק המטוסים שגרם למשבר שפגע בצורה חסרת תקדים בתעופה בישראל. בפתח הישיבה ציין היו"ר שאמה-הכהן כי הפרשה זכתה עד כה לסיקור תקשורתי נרחב, אך שום דיון ציבורי לא נערך בנושא. לכן, הסביר ח"כ שאמה-הכהן, החליטה הוועדה לזמן את כל הגורמים הנוגעים בדבר ולקבל מהם סקירה על המשבר, הנזקים שנגרמו בעקבותיו והאמצעים שננקטו כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, סקר את השתלשלות האירועים לפני המשבר ובמהלכו, ואמר כי שבועיים לפני המשבר התחיל להצטבר מידע לפיו המסננים בכניסה לחוות המיכלים בנתב"ג וביציאה לקווי הדלק נסתמים בקצב גבוה מהמקובל. לדבריו, דגימות הדלק שנשלחו לבדיקה נמצאו תקינות. "ב-5 במאי הודיע מנכ"ל פז נכסי תעופה למנהל אגף שירותי קרקע בנתב"ג כי הבדיקות הצביעו על חומר בלתי מזוהה שעלול להוות פיקוח נפש, ולכן הוחלט להפסיק לתדלק מטוסים". לדברי הראל, בדלק התגלו שאריות פיח וסיבי זכוכית אולם עד עכשיו לא ברור מה מקור הזיהום.

הראל הסביר עוד כי במהלך 5 ימים, מאז שהתגלתה התקלה ועד ל-11 במאי פעל נתב"ג במתכונת תדלוק שונה, אך טען כי נתב"ג לא הושבת וכי היו רק עיכובים בטיסות. "לא היה ביטול, היו עיכובים בטיסות כשתוך 14 שעות כל המטוסים היו מתודלקים ומוכנים ליציאה", אמר. לדבריו, ב-11 במאי נבדק הדלק במכון הישראלי לאנרגיה וסביבה ע"י ד"ר יוספה בן אשר ונמצא תקין. הוא הוסיף כי מקור הזיהום הוא מחוץ לנתב"ג. הראל ציין כי שתי ועדות הוקמו כדי לבדוק את הנושא, אחת במשרד התחבורה בראשותו, שתגיש את מסקנותיה בעוד כחודש וחצי, והשנייה במשרד התשתיות בראשות מנהל מינהל הדלק חן בר יוסף.

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב מור, הוסיף וציין כי: "נתב"ג לא הושבת אפילו לא לדקה. הפסקנו לתדלק מטוסים אבל השדה עבד כל הזמן במקביל לניהול המשבר. חברות התעופה עשו ככל שביכולתן לדאוג לנוסעים ושאלת הפיצוי תיבחן אחרי שנדע איפה היתה התקלה". עוד הדגיש מור: "אנחנו לא לוקחים סיכונים. היינו מודעים לנזקים ולאי הנוחות. אנחנו מחויבים לבטיחות הנוסעים".

מנכ"ל פז נכסי תעופה, שמואל גוטשל הסביר כי הדלק שהגיע לחוות המיכלים בנתב"ג היה מזוהם.
מנהל מינהל הדלק, חן בר יוסף, ציין גם הוא כי הוועדה שבראשה הוא עומד תגיש את מסקנותיה תוך כחודש וחצי. לדבריו, דגימות דלק נבדקו במעבדות שונות ומהן התקבלו ממצאים שונים ולא אחידים. "בדיקות הדלק הראו שהדלק תקין ובכל זאת המסננים נסתמו", אמר בר יוסף. הוא הוסיף כי "דלק שחשוד כמזוהם לא הגיע למטוסים, אך הוחלט להפסיק את התדלוק בדלק שלא זוהה מקור הבעיה שלו".

סמנכ"ל מסחר ותעופה בישראייר, דרור בהט, אמר כי השירות לחלק מנוסעי ישראייר נפגע גם בתעופה הבינ"ל וגם בתעופה הארצית. "ביטלנו עשרות טיסות וספגנו נזקים כלכליים כבדים", אמר. לדבריו, צריך לברר האם אכן היה צורך בביטול הטיסות, איך נוצר הזיהום ומי אחראי לו וכיצד דואגים שמקרה כזה לא יקרה שוב. סמנכ"ל הכספים של אל-על הוסיף כי: "השדה אולי לא נסגר אבל למעלה מ-12 אלף נוסעים היו מעורבים באירוע ויש כבר תביעה ייצוגית נגד החברה בעקבות המשבר". מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, הצטרף לדברים ואמר כי בוטלו טיסות לאילת ולא היה דרך לשנע נוסעים אליה וממנה.

ח"כ נחמן שי אמר כי צריך להתייחס לאירוע כאל אסון לאומי שנמנע. עם זאת הוא הוסיף כי: "ליווינו את חוק הטיס במשך כשנה במאמץ להחזיר את ישראל למקום שמגיע לה ואירוע כזה פוגע במאמץ הזה". ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הוועדה בדיוניה על חוק הטיס, קרא לרש"ת, לרת"א ולכל הגורמים לקחת אחריות ולדאוג לתקן את הטעון תיקון.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון בפניה לוועדות הבדיקה, בראשות הראל ובר יוסף, לאמץ את הפרוטוקול של הדיון ולהתייחס לכל הטענות שנשמעו במהלך הישיבה. "אפשר לומר שהיה כאן אסון צרכני, כלכלי, שירותי ותדמיתי", אמר היו"ר. "הוועדה קוראת לוועדות הבדיקה להציג מסקנות במהירות האפשרית". עוד ציין היו"ר כי המסקנות יובאו לדיון מיידי בוועדה. ח"כ שאמה-הכהן אמר לסיום כי "מביך שמדינה שמחזיקה לוויינים בחלל ופיתחה טילים כמו החץ ומערכות כמו כיפת ברזל אין לה דלק ראוי שדרוש להמראת מטוסים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: