נראה שכן הנסע של מטוס הבואינג ניזוק במהלך השיפוץ בסינגפור
חוקר התאונות האוויריות: נכון לעכשיו מדובר בכשל נקודתי של כן נסע אחד מסוים, אולם כדי להסיר כל ספק ייבדקו כני נסע נוספים בעולם
חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז פרסם היום ממצאים ראשוניים מחקירת נחיתת החירום של מטוס הבואינג 777 של אל על, לפני כחודש בנמל התעופה בן גוריון.
ממסקנות ראשוניות של החוקר, מסתמנת אפשרות כי במהלך שיפוץ כן הנסע של המטוס במכון הבדק בסינגפור, נגרם לכן הנסע נזק באזור שכשל אחר כך. ככל הנראה, "נזק זה עשוי להסביר את מנגנון הכשל, מבלי שנמצאו עדיין ממצאים כלשהם, לשילוב גורם נוסף מוקדם או מאוחר יותר", מציין החוקר.
רז הדגיש כי המוקד ממנו התפתח הכשל הטכני אותר בוודאות, אולם טרם נמצאה הסיבה המדויקת והישירה לכשל. לכן יש להשלים את החקירה במכון הבדק בסינגפור "תוך מתן דגש לתהליכים, הנחיות, ציוד ורמת הידע, כמו גם לגורמים אפשריים נוספים, שייתכן שהיו מעורבים בתהליך הכשל", כותב החוקר.
חוקר התאונות מציין כי על פי ההערכה, נכון לעכשיו, מדובר בכשל נקודתי של כן נסע אחד מסוים, אולם כדי להסיר כל ספק ייבדקו כני נסע נוספים בעולם, וייבחן הצורך במתן הנחיות והדרכות נוספות, בהתאם לממצאים שיתגלו.
בעוד כשבועיים מתוכננת השלמת החקירה במכון הבדק שבסינגפור, תוך שילוב נציגים של הרשות לחקירת תאונות אוויריות של ארה"ב , מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי וחברת בואינג. בהתאם לממצאים יוחלט על פרסום הנחיות ונהלים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.
ב-22 במאי אחר חצות המריא מטוס בואינג 777 של אל-על מנתב"ג בדרכו לניו-יורק. מיד לאחר ההמראה, בעת קיפול גלגלי המטוס התברר כי הכן השמאלי אינו ננעל במקומו. קברניט המטוס הכריז מצב חירום ולאחר למעלה משלוש שעות של המתנה מעל הים, במהלכן רוקן את הדלק ונבדק על ידי מטוסי חיל האוויר, חזר המטוס לנחיתה בנתב"ג. בבדיקת המטוס שבוצעה מיד עם נחיתתו, התברר כי כן המטוס השמאלי שבור בחלקו העליון. למרות זאת, הצליחו הטייסים להנחית את המטוס בשלום.
חוקר התאונות האוויריות של משרד התחבורה הקים מיד צוות בראשותו לחקירת האירוע, שהוא המקרה הראשון מסוגו בעולם במטוסי בואינג 777. לחקירה צוותו בין השאר חוקרים ומומחים מחברת בואינג, אל על, רשות התעופה האזרחית, מכון הבדק בסינגפור שסיפק חמישה חודשים קודם לכן את כני הנסע המשופצים.
בחקירה אינטנסיבית שהחלה בארץ התגלה מוקד הסדק שאירע בראש כן הנסע ואשר התפתח, תוך תקופה קצרה, לשבר היקפי מלא. בעקבות הממצאים הראשונים יצא רז לפני כשבוע למעבדות הרשות הפדראלית של ארה"ב במטרה לקדם את החקירה ולבצע בדיקות נוספות, תוך שיתוף מספר רב של מומחים מתחום החומרים והמתכות.
בחלק הראשון של החקירה השתתפו מטלורגים מה-NTSB ומחברת בואינג שהתמקדו בביצוע בדיקות ייחודיות. לאור הממצאים נשלח אחד המומחים לבדוק את כן הנסע השני של מטוס הבואינג, שבו אירע הכשל – בבדיקה זו לא התקבלו ממצאים הדומים לתוצאות שנמצאו בכן הנסע שכשל.
החלק השני של החקירה כלל דיונים, בהשתתפות מספר רב של מומחי מערכות וחוקרי תאונות ובכללם ה-NTSB, בואינג, מכון הבדק בסינגפור וה-FAA. בדיונים אלה נבחנו הממצאים הראשוניים ונדונו אירועים דומים שנחקרו בעבר במטוסים מסוגים אחרים. כמו כן נבדקו נהלים והנחיות, הן של היצרן והן של מכון הבדק המשפץ. זאת כהכנה לבדיקת תהליך עבודת השיפוץ שנעשה בכן הנסע שכשל.
בחלק זה של הבדיקה התגלו הבדלים אשר יכולים לקבל ביטוי משמעותי בתהליך העבודה של ייצור כני הנסע ושל השיפוץ שבוצע בכן הנסע שכשל. כמו כן אותרו השלבים האפשריים שהחלו את הנזק בכן הנסע ונקבעו הבדיקות אותן יש להמשיך ולהשלים כדי לקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר, לצורך הסקת מסקנות סופיות. שלב זה יימשך לפחות מספר שבועות נוספים.
ממסקנות ראשוניות של החוקר, מסתמנת אפשרות כי במהלך שיפוץ כן הנסע של המטוס במכון הבדק בסינגפור, נגרם לכן הנסע נזק באזור שכשל אחר כך. ככל הנראה, "נזק זה עשוי להסביר את מנגנון הכשל, מבלי שנמצאו עדיין ממצאים כלשהם, לשילוב גורם נוסף מוקדם או מאוחר יותר", מציין החוקר.
רז הדגיש כי המוקד ממנו התפתח הכשל הטכני אותר בוודאות, אולם טרם נמצאה הסיבה המדויקת והישירה לכשל. לכן יש להשלים את החקירה במכון הבדק בסינגפור "תוך מתן דגש לתהליכים, הנחיות, ציוד ורמת הידע, כמו גם לגורמים אפשריים נוספים, שייתכן שהיו מעורבים בתהליך הכשל", כותב החוקר.
חוקר התאונות מציין כי על פי ההערכה, נכון לעכשיו, מדובר בכשל נקודתי של כן נסע אחד מסוים, אולם כדי להסיר כל ספק ייבדקו כני נסע נוספים בעולם, וייבחן הצורך במתן הנחיות והדרכות נוספות, בהתאם לממצאים שיתגלו.
בעוד כשבועיים מתוכננת השלמת החקירה במכון הבדק שבסינגפור, תוך שילוב נציגים של הרשות לחקירת תאונות אוויריות של ארה"ב , מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי וחברת בואינג. בהתאם לממצאים יוחלט על פרסום הנחיות ונהלים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.
ב-22 במאי אחר חצות המריא מטוס בואינג 777 של אל-על מנתב"ג בדרכו לניו-יורק. מיד לאחר ההמראה, בעת קיפול גלגלי המטוס התברר כי הכן השמאלי אינו ננעל במקומו. קברניט המטוס הכריז מצב חירום ולאחר למעלה משלוש שעות של המתנה מעל הים, במהלכן רוקן את הדלק ונבדק על ידי מטוסי חיל האוויר, חזר המטוס לנחיתה בנתב"ג. בבדיקת המטוס שבוצעה מיד עם נחיתתו, התברר כי כן המטוס השמאלי שבור בחלקו העליון. למרות זאת, הצליחו הטייסים להנחית את המטוס בשלום.
חוקר התאונות האוויריות של משרד התחבורה הקים מיד צוות בראשותו לחקירת האירוע, שהוא המקרה הראשון מסוגו בעולם במטוסי בואינג 777. לחקירה צוותו בין השאר חוקרים ומומחים מחברת בואינג, אל על, רשות התעופה האזרחית, מכון הבדק בסינגפור שסיפק חמישה חודשים קודם לכן את כני הנסע המשופצים.
בחקירה אינטנסיבית שהחלה בארץ התגלה מוקד הסדק שאירע בראש כן הנסע ואשר התפתח, תוך תקופה קצרה, לשבר היקפי מלא. בעקבות הממצאים הראשונים יצא רז לפני כשבוע למעבדות הרשות הפדראלית של ארה"ב במטרה לקדם את החקירה ולבצע בדיקות נוספות, תוך שיתוף מספר רב של מומחים מתחום החומרים והמתכות.
בחלק הראשון של החקירה השתתפו מטלורגים מה-NTSB ומחברת בואינג שהתמקדו בביצוע בדיקות ייחודיות. לאור הממצאים נשלח אחד המומחים לבדוק את כן הנסע השני של מטוס הבואינג, שבו אירע הכשל – בבדיקה זו לא התקבלו ממצאים הדומים לתוצאות שנמצאו בכן הנסע שכשל.
החלק השני של החקירה כלל דיונים, בהשתתפות מספר רב של מומחי מערכות וחוקרי תאונות ובכללם ה-NTSB, בואינג, מכון הבדק בסינגפור וה-FAA. בדיונים אלה נבחנו הממצאים הראשוניים ונדונו אירועים דומים שנחקרו בעבר במטוסים מסוגים אחרים. כמו כן נבדקו נהלים והנחיות, הן של היצרן והן של מכון הבדק המשפץ. זאת כהכנה לבדיקת תהליך עבודת השיפוץ שנעשה בכן הנסע שכשל.
בחלק זה של הבדיקה התגלו הבדלים אשר יכולים לקבל ביטוי משמעותי בתהליך העבודה של ייצור כני הנסע ושל השיפוץ שבוצע בכן הנסע שכשל. כמו כן אותרו השלבים האפשריים שהחלו את הנזק בכן הנסע ונקבעו הבדיקות אותן יש להמשיך ולהשלים כדי לקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר, לצורך הסקת מסקנות סופיות. שלב זה יימשך לפחות מספר שבועות נוספים.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}