אא

הוועדה לבדיקת זיהום הדלק: הזיהום התרחש מחוץ לנתב"ג

הוועדה קבעה כי לא תודלק שום מטוס בדלק מזוהם ומערכת המסננים בלמה את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים. הוועדה ממליצה לרש"ת לשקול הקמת חוות מיכלי דלק חדשה בנתב"ג עם קווי הזנה נפרדים.

Shutterstock Shutterstock
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, אימץ היום המלצות צוות בינמשרדי שבדק את אירוע זיהום הדלק הסילוני בנמל התעופה בן גוריון בחודש מאי השנה. הצוות התבקש להמליץ על הפעולות הנדרשות כדי למנוע אירוע דומה בעתיד.

הועדה קובעת כי מקור זיהום הדלק היה מחוץ לשדה התעופה, אולם, עם זאת, לא תודלק ולו מטוס אחד בדלק מזוהם, זאת לאחר שמערכת המסננים של צינורות הדלק בשדה התעופה בנתב"ג הצליחה לבלום את כניסת הזיהום למיכלי המטוסים.

דוח הועדה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, האלוף דן הראל, מציג שורה של המלצות מיידיות, שנועדו למנוע הישנותם של אירועים כאלה בעתיד. ההמלצות מתייחסות לרשות שדות התעופה , רשות תעופה אזרחית , מינהל הדלק, חברות הדלק, צה"ל ומשרד הביטחון.

הועדה מתייחסת לנושא סמכויות ואחריות הגופים השונים המעורבים בכל אירוע הקשור לזיהום של דלק וקובעת נהלים ברורים בנושא המתייחסים לסמכויות העצירה של המטוסים, פתיחת חדר מצב שבו ינוהל אירוע, פתיחה חלקית ושחרור מטוסים בנתב"ג, פרסום הודעות לחברות התעופה אשר יודיע על המגבלה בשדה התעופה.

הועדה ממליצה בין השאר לרש"ת לשקול הקמת חוות מיכלי דלק חדשה, בצידו האחר של נתב"ג עם קווי הזנה נפרדים. כמו כן קובעת הועדה כי "רש"ת תפעל ליכולת ניטור הדלק בכל נקודה בשרשרת הדלק, במתקנים שבאחריותה, במטרה לאפשר איתור " מקור הבעיה ויצירת חציצה בין חלקי המערכות הקיימות".

ההחלטה על הפסקת תדלוק, באמצעות הדס"ל שבצנרת נתב"ג ועצירת המראות מטוסים התקבלה על ידי מנהל נתב"ג, בהתייעצות עם מנכ"ל רשות שדות התעופה . בהתערבות מנכ"ל משרד התחבורה הורה מנכ"ל רש"ת להתיר טיסות של מטוסים שלא תודלקו בארץ.

במהלך האירוע בוצעו מספר בדיקות לאיתור מקור הזיהום ובמקביל תודלקו מטוסים, באמצעות מכליות דלק. כמו כן בוצעו בדיקות לדס"ל בנקודות התדלוק של המטוסים באופן שיאפשר את הטסת המטוסים לנמל תעופה אלטרנטיבי לצורך תדלוקם ליעד הסופי. ב- 10 במאי לאחר קבלת תוצאות מעבדה מוסמכת, המעידות כי הדס"ל תקין לחלוטין הורה השר כץ על חזרה לשגרה בנתב"ג.

הועדה ממליצה כי חברות הדלק יספקו דס"ל לפי תקני שירות ואיכות רשמיים כפי שיקבעו על ידי משרד התשתיות.כמו כן, יופעל מערך בדיקות עצמאי על פי תקנים אלה. חברות הדלק, יעבירו דיווחים שוטפים לרש"ת אודות תקינות הדלק ועמידתו בתקנים שנקבעו וכן על אירועים חריגים, כולל בכניסה למיכלי השדה וביציאה מהם.

רש"ת תבצע בדיקות שגרתיות של תקינות הדס"ל, באמצעות מעבדות מוסמכות שיקבעו על ידי מינהל הדלק ותפעל להסדרת ההתקשרויות שלה עם חברות הדלק, תוך הקפדה על עמידת החברות בתקני הדלק. בדוח נקבע בין השאר כי בכל מקרה של גילוי חריג בדס"ל תעביר רש"ת דיווחים שוטפים לרת"א ולגורמים הנוגעים בדבר על איכות הדלק, עמידתו בתקנים.

הועדה ממליצה למינהל הדלק שבמשרד התשתיות בין השאר להכיר בתשתיות וחוות הדלק בנתב"ג כ - "מתקן דלק אסטרטגי" ולאכוף "רגולציה על נתב"ג כעל תחנת דלק ציבורית" . כמו כן, היא ממליצה למינהל הדלק לעדכן את תקן הדס"ל לאיכות הרצויה ולקדם תקן שירות כתקן מחייב. עוד ממליצה הועדה לקבוע מעבדות מוסמכות לביצוע בדיקות לאיכות הדס"ל בשגרה ובעת חירום.

הועדה ממליצה כי בכל אירוע שאינו מיידי המאלצים את סגירת נמל התעופה, תקבל רש"ת החלטה על סגירת השדה לאחר התייעצות עם רשות התעופה האזרחית. במקרה של חילוקי דעות- הנושא יעלה להחלטת מנכ"ל משרד התחבורה.

הועדה קובעת כי רש"ת תפעל ליצירת פתרון פיזי בשטח שיאפשר "סחרור הדלק מתוך מערך הצינורות הקיים ופינוי מדלק מזוהם בזמן קצר, במגמה לאפשר הזנה מהירה בדלק נקי"

באשר לרשות התעופה האזרחית קובע הדוח כי רש"ת תעביר לרת"א דיווח חודשי על איכות הדלק והשירות ותנהל מעקב עצמאי בנושא. כמו כן, נקבע כי רת"א תנהל את הקשר עם רשויות תעופה אזרחיות, מקבילות ועם ארגוני תעופה בינלאומיים. רת"א תהיה מעורבת בהחלטות על סגירה ופתיחה של נתב"ג ותהיה חלק מצוות חדר מצב המנהל את האירוע.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: