אא

מנכ"ל רת"א נמנע מלנקוב תאריך לגבי החזרת הבטיחות לקטגוריה 1

בכנס התעופה הבינלאומי השנתי, שנערך ע"י מכון פישר ורת"א, ציין גיורא רום שנעשתה עבודה גדולה בתחום חוק הטיס והתקנות. מנכ"ל רש"ת, אמר בכנס, כי בנושא הוצאות הבטיחות הממשלה "הממשלה לא תומכת באגורה שחוקה ורש"ת תצטרך להגדיל את ההכנסות מהפן המסחרי".

Shutterstock Shutterstock
גיורא רום, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, אמר במהלך הכנס השנתי של התעופה האזרחית בישראל, שנערך היום ע"י מכון פישר ורת"א, כי מבחינת רת"א נושא התעופה מחולק לארבעה חלקים: המובילים האוויריים, התעופה הכללית, תעופה ספורטיבית וקטבמים. ככה גם נתפסת תוכלת הנזק במקרה שאכן יקרה משהו וזה מה שמנחה את התפיסה של רת"א לגבי הקצאת זמן, ניהול, משאבים וכו'.

גיורא רום: "למרות התפיסה שזה אזור של אסון פדרלי, אף שערה לא נפלה מראשו של אף אחד, וזה בזכות הצוות התעופתי שעושה את העבודה. הבעיה היא בקשר בין המצב הכלכלי בתעופה למה שעשוי להיות קשור לבטיחות. מבחינת חברות התעופה לפעמים דברים נראים כמו התייעלות, אבל מבחינת רת"א זה מתחת לקו האדום. גם תחום התחזוקה. שם הכי קל לחסוך כסף, אבל התעופה העולמית מאוד מודעת לסוגיית התחזוקה. זה נושא שבכל מגזרי התעופה בארץ צריך להיות טוב".

רת"א טיפלה השנה בחוק הטיס. חקיקה ראשית ענקית עם תקנות משנה. הועברו תקנות משנה שמתחייבות מהעבודה השוטפת.

בנושא הידוק הקשרים עם אירופה ציין גיורא רום כי ישראל עברה מהסניף המזרח תיכוני, שנמצא בקהיר, לסניף האירופאי. "הקשר עם אירופה חשוב מאוד. 60% מהתעבורה השראלית זה לאירופה ולכן נעשית הרבה עבודה מול מוסדות אירופאים".

המו"מ עם האיחוד האירופי נמשך קרוב ל-3 שנים ורת"א מתכוונת להשלים את ההסכם. חשוב לייצר הסכם, שלא פוגע במיוחדות של מדינת ישראל ובחולשות האובייקטיביות של מדינת קצה, שאינה יכולה להצטרף לבריתות העולמיות.

בנוסף, טופלו נושאים בלתי מתוכננים כמו כיפת ברזל, שחייבה פיתוח פתרונות ספציפיים לתעופה האזרחית. היה צריך להגיע עם חיל האוויר להבנות כדי לא לשתק את התעופה האזרחית כל שני וחמישי.

הטיפול הלא מסודר של מערכת הביטחון בהקמת טייסות כיבוי, רישוי English proficiency לטייסים והפקחים,כמו גם שדרוג המסלולים, עטרות, שוהם, הטיסות לחוף המזרחי ולמזרח רחוק. "נדרשות נוסחאות מורכבות כדי לקיים את התעופה ולכבד את אזרחי המדינה", אמר גיורא רום.

גיורא רום הוסיף כי נתב"ג עובר תהליך, שמעט שדות תעופה יודעים לעבור, שיפוץ תוך כדי פעילות.

בנושא החזרה לקטגוריה 1 אמר רום כי נותר עוד לסיים את תקנות הטיס ואת נושא הרישיון והתיעוד. בנושא תקנות הטיס רת"א עשתה עבודה גדולה ובנתה אותן מחדש. בנושא הרישוי נבנו 5 שלבים, שכל מי שרוצה לקבל רשיון לחברת תעופה חייב למלא אחריהם.

גיורא רום נמנע מלנקוב תאריך לגבי החזרה לקטגוריה 1, אולם ציין שבינואר 2012 צריך להיות ביקור של ה-FAA ובמהלך שנת 2012 ימשיכו להקדיש זמן לנושא.

בנושא התחרות בתעופה ציין רום כי מיושמת החלטת ממשלה. כל שנה מתווספות 3 חברות תעופה ו-25 תדירויות לישראל – 5 ישראליות ו-20 זרות. עם זאת סה"כ כרטיסים שישראל מוכרת הולך וגדל למרות שנתח השוק הולך ופוחת. "כל מי שעוסק בתעופה צריך לחשוב איך עוזרים לתעופה הישראלית", אמר רום.

בנושא הבטיחות אמר גיורא רום: "שנים ארוכות השב"כ היה הפוסק הבלעדי וזה עלה ביוקר רב לתעופה הישראלית. אין שום החלטה בוושינגטון שנלקחת בחדר אחד. תמיד יש בדיקות איזון. את נושא הבטחון אפשר וצריך יהיה להסדיר כך שהמחיר לא יהיה כל כך כבד".

בעניין השדה המשלים ציין רום כי נבטים היא האפשרות המועדפת על פני מגידו.

קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ציין בדבריו כי הודיע על פרישתו, לאחר 4 שנים בתפקיד. מור סיפר כי בעקבות דוחות, שהתפרסמו בשנת 2007 והציפו בעיות, שחלקן מובנות, הוחלט לטפל בנושאים, לפי סדר חשיבות.

הפרוייקט החשוב ביותר של רש"ת היה שינוי מערך המסלולים. "זו היתה מהפכה. היה ברור שללכת על פרוייקט כזה, כשהשדה ממשיך לעבוד, עם גידול בתנועה בסדר גודל של 6-7% בשנה, זה לא פרוייקט פשוט. אנחנו כבר שנה וחצי בתוך העניין וב-2013 יהיה לנו שדה חדש".

קובי מור ציין כי שינוי המודל המסלולי חייב גם הקמת מגדל חדש, בגלל שמהמגדל היום לא רואים את הקצה של כל המסלולים, ועל כן הוחלט על הקמת מגדל חדש, שגובהו 100 מ', עם הציוד החדיש ביותר בעולם.

בשנים האחרונות נוספו כ-50 פקחים חדשים וסימולטורים. רש"ת השקיעה 2.3 מיליארד ש"ח בנושא הבטיחות.

מור ציין כי מבקר המדינה בדק את מצב הבטיחות בנתב"ג ובמהלך דיון שהתקיים בחודש שעבר בוועדה לביקורת המדינה, היו"ר אמר כי התמונה שעולה היא בהחלט מעודדת.

בנושא כיסוי העלויות אמר מור: "צריך לקחת בחשבון שכל הפרוייקטים וההוצאות על בטיחות ממומנים מכספים שלנו, שמגיעים מאגרות תעופתיות והכנסות תעופתיות. המיליארדים האלו לא מגיעים מהממשלה. היא לא תומכת באגורה שחוקה. מודע למצוקה של חברות התעופה ועלויות הדלק. הרשות תצטרך להגדיל את ההכנסות מהפן המסחרי".

מור ציין כי שדרוג המסלולים יפשר לטפל בנתב"ג בכ-50 טיסות בשעה, לעומת 24-25 טיסות לשעה כיום. עם זאת צריך לחשוב על הקיבולת הקרקעית ולראות מה עושים עם עתודות הקרקע מסביב. "בורר קבע בעניין התעשיה האווירית. אני לא שמח מהקביעה. אני חושב שהשדה צריך לספח אליו את הקרקעות שמסביב, לצורך פיתוח עתידי", אמר מור.

בעניין השדה המשלים אמר קובי מור כי לדעתו צריך לבחור בנבטים. "אם יתברר שנבטים ומגידו יהיו בעייתיים נראה לי שזה צריך להיות אי בים. זה נראה יותר מעשי. אנחנו לא מתקדמים עם שדות חלופיים ונתב"ג הולך ומתמלא".

מור ציין כי חשוב ללכת ברצינות על השדה המשלים גם כדי להקל על תושבי הסביבה. בראש השנה הרשות הוציאה כמיליון ש"ח על מימון בתי מלון לתושבים.

הרשות גם משקיעה בשיפור השירות, לדוגמא ה-HBS, שמותקנת עכשיו. הנוסע יגיע לטרמינל, לא יעשה בדיקות בטחון אלא יניח את המטען על המסוע והמערכת תעשה בעצמה את הבדיקה. זהו פרוייקט של למעלה מ-300 מיליון ש"ח.

בעניין התעופה הפנים ארצית אמר מור כי כבר התקבלה החלטה לסגור את שדה דב, ובמידה והוא אכן יסגר ב-2016 או 2018 תהיה לכך השפעה מכרעת על התעופה הפנים ארצית. חברות התעופה יחליפו את מטוסי הטורבו פרופ במטוסי סילון ויהיו שדות תעופה שיהפכו לבלתי רלוונטים. השדות שישארו הם נתב"ג ואילת. מה גם, שטורבו פרופ ומטוסי סילון ביחד בשדה התעופה זה לא רעיון טוב.

בעניין שדה התעופה בתמנע ציין מור כי זה אינו שדה מסובך, שיוכל לשמש כאלטרנייט. מדובר במסלול של 3 ק"מ וטרמינל. "זה בעיני שדה חיוני. רמת השירות באילת מתחת לכל ביקורת. עושים מאמצים לעשות עם מה שיש את הכי טוב".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: