בעקבות הצגת הסכם השמיים הפתוחים: חברות התעופה הישראליות ידרשו להפגש עם שרי התחבורה והתמ"ת
נציגי חברות התעופה נפגשו אתמול עם ראש מינהל התעופה האזרחית. נציגים מהחברות אמרו על ההסכם, שעלול לחסל אותן: "ההסכם במתכונתו גורם לחברות הישראליות נחיתות גבוהה". אחד המשתתפים אף אמר בדיון כי: "עדיף למות מדום לב מאשר מסרטן".
צילום: עידו וכטל
נציגי חברות התעופה הישראליות נפגשו אתמול עם גיורא רום, ראש מינהל התעופה האזרחית, שהציג בפניהם את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. בדיון השתתפו, בין השאר: אליעזר שקדי, דוד מיימון, דוד קמיניץ, אורי סירקיס, ניר דגן, גדי טפר.
הנציגים יצאו מפגישה בתחושה שההסכם במתכונתו הנוכחית עלול לחסל את חברות התעופה הישראליות. אמנם, הם התרשמו שגיורא רום עשה ככל שביכולתו כדי שההסכם לא יפגע בחברות, אך יש לא מעט דברים שלא בסמכותו.
ההסכם עם האיחוד האירופי אמור להיות מסוכם סופית כבר בתקופה הקרובה. החתימה הסופית תהיה ככל הנראה באפריל-מאי וההסכם אמור להיכנס לתוקף בתחילת אפריל 2013.
אבל כבר בתחילת אוגוסט חברות התעופה הישראליות יהיו בבעיה קשה. בגלל שכיום לא כל מכסת הטיסות מלונדון ופריז מנוצלת, ההסכם יאפשר גם לחברות, שהן למעשה מין low cost, להיכנס למשבצת זו ולטוס לישראל ואז החברות הישראליות יפגעו מאד.
מצד אחד כולם בעד שמים פתוחים ואפשרות לטוס ליעדים נוספים, אך לחברות הישראליות יש בעיות לא פשוטות.
בגלל חוקי הרגולציה של מדינת ישראל ההסכם יגרום להן נחיתות, אם לא ישנו את התקנות. החברות הישראליות לא יכולות לפעול במתכונת low cost, בגלל ענייני ביטחון החברות הישראליות לא יכולות לטוס משדות תעופה משניים באירופה, דבר שמוזיל עלויות ומגדיל את האפשרויות. כמו כן עדיין יש לחברות הישראליות את הוצאות הביטחון הרגילות שאין לאירופאיות.
כיום החברות הישראליות עובדות לפי החוקים האמריקאים. ההסכם ידרוש מהן לעבוד גם לפי התקנות האירופאיות, דבר שיעלה את הוצאות השכר של הטייסים והדיילים.
החברות הישראליות, ובמיוחד אל על, דרשו בדיון שההסכם לא ייחתם לפני שישראל תחזור לקטגוריית הביטחון 1, דבר שפוגע בחברות.
לאור כל המכשולים התבטא אחד הנציגים בדיון כי: 'עדיף למות מדום לב מאשר מסרטן'. למעשה ההסכם הזה לאל לאט יהרוג את החברות הישראליות.
החברות הישראליות גם דורשות את עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים. כיום פועלות בישראל לא מעט חברות זרות, במסגרת ברירות תעופה, בעוד שאם החברות הישראליות רוצות לדבר הן יכולות לעשות זאת באמצעות עו'ד.
החברות הישראליות דורשות להפגש עם שרי התחבורה והתמ'ת, ישראל כץ ושלום שמחון, כדי לקבל מהם תשובות בנוגע לדברים שגורמים כיום לנחיתות החברות הישראליות מול האירופאיות.
ההערכה בקרב חברות התעופה היא כי בסוף הנושא יגיע לשולחנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיצטרך להכריע בעניין.
הנציגים יצאו מפגישה בתחושה שההסכם במתכונתו הנוכחית עלול לחסל את חברות התעופה הישראליות. אמנם, הם התרשמו שגיורא רום עשה ככל שביכולתו כדי שההסכם לא יפגע בחברות, אך יש לא מעט דברים שלא בסמכותו.
ההסכם עם האיחוד האירופי אמור להיות מסוכם סופית כבר בתקופה הקרובה. החתימה הסופית תהיה ככל הנראה באפריל-מאי וההסכם אמור להיכנס לתוקף בתחילת אפריל 2013.
אבל כבר בתחילת אוגוסט חברות התעופה הישראליות יהיו בבעיה קשה. בגלל שכיום לא כל מכסת הטיסות מלונדון ופריז מנוצלת, ההסכם יאפשר גם לחברות, שהן למעשה מין low cost, להיכנס למשבצת זו ולטוס לישראל ואז החברות הישראליות יפגעו מאד.
מצד אחד כולם בעד שמים פתוחים ואפשרות לטוס ליעדים נוספים, אך לחברות הישראליות יש בעיות לא פשוטות.
בגלל חוקי הרגולציה של מדינת ישראל ההסכם יגרום להן נחיתות, אם לא ישנו את התקנות. החברות הישראליות לא יכולות לפעול במתכונת low cost, בגלל ענייני ביטחון החברות הישראליות לא יכולות לטוס משדות תעופה משניים באירופה, דבר שמוזיל עלויות ומגדיל את האפשרויות. כמו כן עדיין יש לחברות הישראליות את הוצאות הביטחון הרגילות שאין לאירופאיות.
כיום החברות הישראליות עובדות לפי החוקים האמריקאים. ההסכם ידרוש מהן לעבוד גם לפי התקנות האירופאיות, דבר שיעלה את הוצאות השכר של הטייסים והדיילים.
החברות הישראליות, ובמיוחד אל על, דרשו בדיון שההסכם לא ייחתם לפני שישראל תחזור לקטגוריית הביטחון 1, דבר שפוגע בחברות.
לאור כל המכשולים התבטא אחד הנציגים בדיון כי: 'עדיף למות מדום לב מאשר מסרטן'. למעשה ההסכם הזה לאל לאט יהרוג את החברות הישראליות.
החברות הישראליות גם דורשות את עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים. כיום פועלות בישראל לא מעט חברות זרות, במסגרת ברירות תעופה, בעוד שאם החברות הישראליות רוצות לדבר הן יכולות לעשות זאת באמצעות עו'ד.
החברות הישראליות דורשות להפגש עם שרי התחבורה והתמ'ת, ישראל כץ ושלום שמחון, כדי לקבל מהם תשובות בנוגע לדברים שגורמים כיום לנחיתות החברות הישראליות מול האירופאיות.
ההערכה בקרב חברות התעופה היא כי בסוף הנושא יגיע לשולחנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיצטרך להכריע בעניין.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}