אא

ענף מסופי המטען האוויריים ייפתח לתחרות

ועדת הכספים אישרה היום [04/06], תקנות מכס, שמטרתן לפתוח את ענף מסופי המטען האוויריים לתחרות. האישור ניתן לאחר שנים של עיכובים ולאחר התערבות בג"צ. התקנות ייכנסו לתוקף ב- 1 בינואר 2013 ובעקבותיהן תינתן האפשרות להקמת מסופי מטען אוויריים נוספים, מחוץ לשטח נתב"ג.

Shutterstock Shutterstock

ועדת הכספים אישרה היום , תקנות מכס, שמטרתן לפתוח את ענף מסופי המטען האוויריים לתחרות.


האישור ניתן לאחר שנים של עיכובים ולאחר התערבות בג"צ , התקנות ייכנסו לתוקף ב- 1 בינואר 2013 ובעקבותיהן תינתן האפשרות להקמת מסופי מטען אוויריים נוספים, מחוץ לשטח נתב"ג.
על-מנת לפתוח את הענף לתחרות, התקנות שאושרו מסדירות את נושא מסופי המטען האוויריים הפועלים בנתב"ג ואת אופן הליך קבלת הרישיון להפעלת מסוף מטענים אווירי או מסוף שינוע. עד היום עיקר הפעילות במסוף המטענים האוויריים בנתב"ג נעשתה ע"י חברת ממ"ן שהופרטה ב- 1989 והזיכיון שלה הוארך עד 2015. ב- 1995 ממ"ן הוכרזה מונופול ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. ב- 2008 נכנסה לפעילות גם חברת סוויספורט שקיבלה אישור לכך ממנהל המכס וזו מספקת שירותי אחסנה של מטענים בהיקף של כ- 25% מהמטענים בנתב"ג.
ב- 2002 הוגשה עתירה לבג"צ ע"י ארגון התאגידים והמשלחים הבינלאומיים נגד שרי האוצר והתחבורה, רשות שדות התעופה וחברות ממ"ן וסוויספורט. דרישות העותרים; שיתירו להם להקים ולהפעיל מסופי מטען להובלה אווירית מחוץ לשטח נתב"ג, על-מנת שיתאפשר לקיים תחרות עסקית בענף שירותי מסוף מטענים ולבטל את הבלעדיות של ממ"ן בתחום.
בעקבות העתירה הוקם צוות בינמשרדי שמסקנתו: ניתן לאפשר להקים מסופי מטען מחוץ לשטח נתב"ג כפי שנעשה בחו"ל, כדי לייצר תחרות ולאפשר לכוחות השוק לקבוע את המחירים האופטימליים העשויים להשפיע על הצרכן הסופי. הקמת המסופים מחוץ לשטח נתב"ג נובעת מהמחסור והעלות הגבוהה של שטחים בתוך נמל התעופה. הגברת התחרות בענף חשובה לנוכח העלייה הניכרת בשימוש בתובלה אווירית על-פני תובלה ימית.
בעקבות ההמלצות הוגשו לוועדת הכספים התקנות שנועדו להסדיר את הזכאות להפעלת מסופי מטענים תוך הבטחת תשלום המסים החלים על טובין המופקדים להחסנה עד לשחרורם מפיקוח רשות המכס. עוד בהמלצות של הצוות; מניעת ניצול לרעה של כוחה של ממ"ן בהפעלת מסוף הקליטה של מטענים בתוך נתב"ג עקב היעדר תחרות בהפעלתו ודרישות תשלום גבוה בעד השירותים הניתנים במתחם. הוצע לפקח על גובה התשלומים באמצעות צו פיקוח מיוחד. בנוסף, תיבחן האפשרות שבעתיד יופעל ע"י רשות שדות התעופה.
הצוות בדק את השלכות המהלך בהיבטים הביטחוני, המכסי, התפעולי, הבטיחותי וכן היבטים משפטיים שונים. רשות המכס הסכימה להקמת מסופים מחוץ לנתב"ג בכפוף להבטחת קיום דיני הייצוא והייבוא וההגנה על הכנסות המדינה. בנוסף, יוקם "מתחם קליטה" בשטח צמוד לנתב"ג ואליו וממנו יובילו מפעילי המסופים החיצוניים מטענים ארוזים כ'יחידות היטס' שלמות, שיגיעו במשאיות מאובטחות לצורך פריקה וטעינה.
עוזר ראשי ליועץ המשפטי במשרד האוצר, מנחם הסה, סקר את התקנות בפני הוועדה והדגיש, בין שאר הדברים, את הסיבות שיביאו לפסילת רישיון להפעלה או לחידוש רישיון להפעלת מסוף. בין השאר ציין, ש"כל מי שהורשע בפלילים לא יוכל להיות נאמן של המדינה ע"י הפעלת מסוף מטענים ולדאוג לגבות עבורה מסים. לדבריו, "כל יום יש ניסיונות של הברחות של אמל"חים, תרופות ומוצרים אחרים ללא אישור והמטרה למנוע כניסת גורמים עבריינים כנאמנים של המדינה. שלא יעשו שימוש לרעה במסופים.כלומר, לנגד עינינו עמדה ההדאגה לאינטרסים של המדינה ושל היצואנים והיבואנים".
בעקבות שאלת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לגבי עתיד העובדים במסוף הקליטה בנתב"ג עקב אישור התקנות, אמר גובה מכס נתב"ג רשות המסים, רפאל גבאי: "לא אמורה להיות פגיעה בעובדים, כיוון שהקליטה הראשונית של המטענים ממילא תמשיך להיעשות במסוף הקליטה בתוך נתב"ג".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: