ה"סיוט" של הצ'רטריסטים וחברות התעופה : חוק אחמד טיבי נכנס השבוע לתוקף
החל מיום חמישי, כל איחור בטיסות יגרום לכך שחברות התעופה והמארגנים יצטרכו לפצות על כך בלא מעט כסף. הצ'רטריסטים שרויים תחת לחץ רב, ומנסים למזער את האיחורים
לחץ גדול מאד בקרב הצ'רטריסטים, מפעילי הטיסות, וחברות התעופה , לקראת כניסתו לתוקף ביום חמישי השבוע של חוק שירותי תעופה, פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, החוק שיזם ח"כ אחמד טיבי, וצפוי לעלות לחברות השונות בלא מעט כסף.
החברות השונות יודעות שכניסת החוק לתוקף תצריך מהן הערכות שונה לגמרי. לא ברור מדוע עד כה החברות לא דאגו להכניס לפועל ביטוח כיסוי שהיה מכסה אותם מההפסדים הגדולים הצפויים להם בשל החוק. באירופה יש במדינות מסוימות ביטוח לחברות התעופה ומארגני התיירות למקרים כאלה.
אחד מהמפעילים אמר ל'פספורטניוז' כי: "אנחנו יודעים שבחודשים הראשונים נפסיד הרבה כסף על פיצוי, עד שנלמד איך להסתדר עם החוק".
החוק פרוץ, כי לא נותן פיתרון, לסוגיה שבה נוסע ירצה לתבוע חברת לואו קוסט, שאין לה נציג רשום בישראל. הדבר עוד יותר רלוונטי לקראת הסכם השמים הפתוחים.
בגלל החוק, הצ'רטריסטים החלו לכרטס כרטיסי טיסה רק 48 שעות לפני הטיסות כדי למזער את האיחורים בגלל החוק החדש. הדבר יוצר כעס בקרב סוכני הנסיעות והנוסעים שמקבלים רק ברגע האחרון את כרטיסי הטיסה.
מנהלי הצ'רטריסטים וחברות תעופה החלו לקבל עדכון באופן ישיר, מתי המטוס נמצא בנתב"ג על המסלול מוכן להמראה, והאם הוא פועל לפי לוח הזמנים המתוכנן.
התאחדות סוכני הנסיעות מפיצה אגרת בימים אלו בקרב חבריה, כדי שיוכלו ללמוד את משמעות החוק וליידע את הנוסעים.
יוזם החוק, ח"כ טיבי, אמר ל'פספורטניוז', על יוסי פתאל מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות: "הוא זה שמכיר הכי טוב את החוק במדינה".
החוק עצמו מאד לא פשוט, פתאל למד אותו שבועות רבים כדי להכין מסקר מסודר לטובת כל השוק.
פתאל כתב לסוכני הנסיעות כי: "התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל הייתה שותפה לדיונים המתמשכים בחוק ולקחה חלק בניסוחו. השתתפות זו הביאה להישגים משמעותיים לחברי ההתאחדות, אשר החשוב שביניהם הוא החרגת יועצי התיירות מאחריות ישירה במקרים של ביטול טיסה או שינוי בתנאיה".
הטיסות וחבילות תיור הנכללות בחוק: כל טיסה הממריאה מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסה הכוללת חניית ביניים.
חבילת תיור: צירוף של שני שירותי סוכנות נסיעות לפחות, וביניהם הזמנה או מכירה של כרטיס טיסה.
האחריות בחוק היא של מפעיל טיסה או מארגן גם אם אין בינם לבין הנוסע הסכם.
מפעילי הטיסה, כאשר יש איחור בטיסה יצטרכו להעמיד לרשות הנוסעים מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, הסעה בין שדה התעופה לבית המלון, ושתי שיחות טלפון.
טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות ממועד הנקוב בכרטיס יהיה זכאי בנוסף לפיצוי כספי של 1,250 שקל לטיסה במרחק עד 2,000 ק"מ, ל-2,000 שקל לטיסה במרחק של עד 4,500 ק"מ, מעל מרחק זה הפיצוי גדל ל-3,000 שקל.
נוסע שטיסתו בוטלה יהיה בנוסף זכאי להשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.
סכום הפיצוי הכספי יפחת במחצית אם הנוסע בחר בטיסה חלופית אשר מועד הנחיתה ביעד הסופי לעומת מועד הנחיתה של הטיסה המקורית עד 6 שעות, בהתאם למרחק הטיסה.