אא

שר התחבורה בכנס תשתיות אויריות:"חשוב שיהיה שדה אלטרנטיבי לנתב"ג"

שר התחבורה ,ישראל כץ התייחס בין דבריו גם לנושא השמים הפתוחים:"עם כל ההגנות שאפשר לעשות לאל על ולחברות הישראליות בהסכם השמיים הפתוחים חשוב לזכור שזה טוב לאזרחי ישראל: יותר יעדים, פחות עלויות, יותר תיירות ופעילות תעופתית במדינה"

| |

הבוקר נפתח כנס תשתיות אויריות במכון פישר בהרצליה.

שר התחבורה,ישראל כץ נשא דברים בכנס ואמר:"אני מנהל את הקרבות על הקרקע, על תקציב המדינה. אני לא שר שמנהל באופן שגרתי קרבות, בכל פעם, כנגד צמצומים או ארגון מחדש של התקציב כי אני מודע לצרכים ואני שם עצמי במקום שם האוצר. אחריות היא מילה שלא זרה לי. הבסיס הכלכלי שלנו איתן, והשאלה איך ניגשים לבצע פעולות בתקציב.

בתחום התעופה היה לנו מאבק, על השדה בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון ז"ל. נניח בו אבן פינה ב-9.5 יחד עם משפחת רמון וחיל האוויר. נקיים שם טקס להנחת אבן פינה שהונחה בעבר מספר פעמים.

גם בהקשר הבטחוני בקשר לסיני, עדיף שהשדה יהיה בתמנע. המציאות מאירה באור גדול את נחיצות המעבר של השדה מאילת לתמנע. זו עוד סיבה, אחת מיני רבות, לחשיבות של שדה בתמנע. חשוב שיהיה שדה אלטרנטיבי לנתב"ג. לא תמיד אפשר לנחות בלרנקה או בעמאן וחשוב שיהיה אחד בישראל. כל זה לא מתקציב המדינה אלא מתקציב רש"ת. ההחלטה שהתקבלה לפני שנתיים הייתה לאחר שלחצנו שהפרויקט ייצא לדרך כדי שיאפשר פעילויות שלא מתאפשרות כיום. החלטנו לפני מספר שנים לשדרג את נתב"ג, למרות התנגדויות של ראשי ערים מסביב. כל שדרוג המסלולים יסתיים בעוד כשנה. הפוטנציאל של השדה יגדל.

אם כל מי שמבין בתעופה היה אומר שזה לא אפשרי הייתה מצדיע ומוותר אך בגלל שיש לא מעט כאלו שאומרים שזה אפשרי צריך להתקיים דיון אצל הדרג המדיני לגבי שקילת האפשרות שנבטים יהיה המקום שיכינו אותו לקראת האפשרות הזאת. מבחינת מרחק הוא סביר. האזור משווע לזה, שלא כמו מגידו שם יש התנגדות.

זה תלוי בשר הביטחון ובשר הביטחון ובהחלטת ממשלה. אפשר למצוא פתרונות לחיל האוויר במקומות אחרים כי ברגע שנתב"ג יגיע ל-16 מיליון נוסעים בשנה זה יהיה אבוד. לגבי הסכם השמיים הפתוחים חתמנו בראשי תיבות והאירופאים חתמו חתימה מלאה. בגלל הבחירות לא חתמנו חתימה מלאה. ממש בקרוב ייחתם ההסכם שהוא בלתי נמנע. צריך למהר ולהקים את שדה התעופה המשלים ואפשר לעשות זאת.

זה מוביל לאופציה נוספת והיא אי בים. אי בים לא סותר את כל מה שדיברנו. הוא יכול להוסיף לאלטרנטיבות. אפשר לשים שם גם שדה, גם מלונות וגם דברים נוספים. יש יזמים שיכולים להשקיע בהקמה.

יש חברות גדולות מחו"ל שקיימו בדיקות מקדמיות: ניתן להביא את החול מרחוק אך זו עלות אדירה כי אין פה מאגרי חול כאלו גדולים. אופציה נוספת היא האי הבנוי על עמודים. מומחים גדולים שגם נפגשו עם ראש הממשלה אמרו שהנזק הסביבתי לים דווקא גדול יותר אם יבנו אותו על עמודים ולא חול. יש דעות לכאן ולכאן. יש כאלו שאומרים שכשצוברים את החול הסביבה הימית יכולה להתפתח באיטיות לעומת עמודים שהורסים את הסביבה הימית. זה פתרון לטווח בינוני-ארוך. אני מאמין שנבחן את האופציה הזאת בעתיד הקרוב. אקיים ישיבה לבחינת האפשרות.

נושא קטגורי 1: הישג חשוב מאוד של גיורא רום עם הצוות בעבודה מתמשכת וקשה. לרדת זה קל ולטפס זה קשה. בסופו של דבר זה הסתייע וחזרנו לקטגוריה המתאימה.

נשארו שתי החלטות והבסיס שלהם הוא משפטי: פינוי שדה דב ושדה הרצליה. התחיל מתהליכים ישנים והמשיך בפסיקות של בתי המשפט. בהרצליה צריך עד 2015 לפנות. משרד הביטחון הגיע להסכמות לגבי שדה דב ונקבע ששדה דב יצטרך להתפנות. האידאולוגיה שאני מוביל היא לא לפנות שדות תעופה אך לעומת זאת, שר השיכון צריך לדאוג לקרקעות באזורי הביקוש. לא יכול להיות ששר התחבורה לא יוכל להתארגן למציאות שיום אחד אין שדה תעופה. לא יכול להיות מצב שיש חשש כבד שאין אלטרנטיבה. לכן ההסכם בשדה דב אומר שהתעופה האזרחית תעבור לנתב"ג. רש"ת נערכת להרחיב כדי לקלוט את הטיסות המסחריות. הצבא נערך עם הכספים שמיועדים לו. המטוסים הקלים נשארים "באוויר" אלא אם כן, ואנחנו עוסקים בכך מול משרד הביטחון, האפשרות הריאלית תהיה עין שמר כאלטרנטיבה. לא יכול להיות שזה יהיה שדה רחוק ללא הגבלה. אני חושב שצריך לשמר את התחום הזה מתוך הערכה שהבסיס המשפטי של שדה דב והרצליה קיים. המציאות המשפטית ברורה כל עוד לא תשתנה. אולי יתנו ארכה קלה. להחזיק שדות תעופה בלב אזורי הביקוש הוא דבר שקשה לשמר מול הלחצים והתלונות. יש פה צרכים מצד שני של התעופה הקלה. אם מישהו ימצא פתרון להשאיר את הרצליה. אסור לי להסכים למצב ששדה התעופה ייסגר ולא תהיה אלטרנטיבה. צריך להיערך לכל הפתרונות הרלוונטיים.

עם כל ההגנות שאפשר לעשות לאל על ולחברות הישראליות בהסכם השמיים הפתוחים חשוב לזכור שזה טוב לאזרחי ישראל: יותר יעדים, פחות עלויות, יותר תיירות ופעילות תעופתית במדינה".

פספורטניוז ימשיך לעדכן בהמשך לגבי שאר הנושאים שיועלו בכנס.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: