אא

קטן עליה: מנכ"לית חברות התעופה שסוגרת 20 שנה בענף

הספר שעורר בה השראה אודות עולם התעופה, קורס ההכשרה בלונדון שהפיח בה תעוזה ועד להכנות לקראת תחילת יישום רפורמת השמיים הפתוחים. בגיל 46 ועם לא פחות משני עשורים בתפקיד מוכיחה יעל קטן, מנהלת בריטיש איירווייז ואיבריה בישראל כי התמדה ונחישות הן בהחלט לא מילה גסה. "פספורטניוז" עושה לה כבוד השבוע

| |

10 שנים בתפקיד, 20 שנה בחברה ושפע של מחמאות מהקולגות. זהו ההספק יוצא הדופן של יעל קטן, מנהלת חברות התעופה בריטיש איירווייז ואיבריה בישראל כשהיא בסך הכול בת 46.

על רקע הנתונים המרשימים הללו וכשברקע שלל אתגרים ורפורמת השמיים הפתוחים נושפים בעורפיה, תפס אותה השבוע "פספורטניוז" לראיון אישי, צפוף ומרתק. קריאה מהנה.

יש לה חלום

הרומן של קטן עם ענף התעופה כפי שהיא מספרת השבוע החל כבר בגיל הטיפש עשרה. "האמת היא שהאהבה התחילה במהלך קריאת הספר "על הגובה" של דבורה עומר", היא משחזרת תוך העלאת זיכרונות געגועים לימי בחרותה. "נורא הוקסמתי מהספר ומהחיבור לתחום התעופה והחלטתי שכשאהיה גדולה אעבוד כדיילת.

כמה שנים לאחר מכן בצבא יצא לי אמנם לשרת בחיל הים אך בתפקיד מסווג שכלל לא מעט טיסות עם לוחמים. בוא נגיד שהתפקיד והשהות המרובה באוויר רק חיזקו את הרצון שלי להשתייך לעולם התעופה. בקיצור פשוט התאהבתי, מודה".

עם אותה אמביציה ורצון עז להשתלב בענף החלה קטן מיד עם תום השירות הצבאי ותחילת שנת 1988 לעבוד בתור דיילת אוויר וקרקע בחברת ארקיע, אולם גולת הכותרת מבחינתה הגיעה כמה שנים מאוחר יותר עת נשלחה לקורס הכשרת דיילות בחברת התעופה "בריטיש איירווייס" שבלונדון.

"פשוט נסחפתי אחריהם", היא מבהירה בפרצוף חייכני ומאושר את אותה תקופה מרנינה. "זה היה בית ספר לחיים עבורי. שם למעשה הבנתי לעומק ובפעם הראשונה עד כמה חשובה השירותיות והיחס האישי ללקוח. החדירו בי את הרצון להיות חלק מחברה מנצחת, חלק מבריטיש איירווייז".

הימים חלפו וקטן בעלת תואר ראשון בשיווק ומנהל עסקים ושני במנהל עסקים התקדמה במסלול הדרגות ומונתה לתפקיד מנהלת השיווק של החברה בישראל ובהמשך אף לתפקיד בכיר בשוויץ במסגרתו אמונה הייתה על קשרי מסחר אלקטרוניים. אחד מהישגיה אגב באותם שנים היה הקמתו של אתר "הספיד-בירד קלאב" הייעודי עבור סוכני נסיעות.

יעל קטן. מדיילת משולהבת ועד לאחת הנשים המשפיעות בענף התעופהיעל קטן. מדיילת משולהבת ועד לאחת הנשים המשפיעות בענף התעופה

"הענף מצוי בטלטלה - רק החברות החזקות ישרדו"

כיום כשהיא סוגרת שני עשורים בחברה ועשור בתפקידה הנוכחי כמנהלת המכירות של בריטיש איירוויס ואיבריה הספרדית (תפקיד שהתווסף לה השנה) היא ממשיכה לרוץ בקצב מסחרר ולהתאפיין ביעילות מרשימה ובניהול הזוכה להערכה יתרה. את "האימפריה" שברשותה המונה כ-35 עובדים נכון לכתיבת שורות מנהלת קטן ביד רמה ממשרדה שבמגדלי עזריאלי בתל אביב, שם כחלק מתחומי אחריתה היא עוסקת בנושאי מסחר, מכירות מקומיות ובינלאומיות, נושאים משפטיים, זכויות טיסה והרשימה עודנה ארוכה ומפותלת.

יעל, בעוד קצת יותר מחצי שנה תיכנס לתוקף מדיניות השמיים הפתוחים עליה חתם שר התחבורה. כיצד ההליך ישפיע על בריטיש איירווייז ואיבריה?

"התשובה שלי תהיה חלוקה מעט. מחד בכל הקשור להסכמים הבילטרליים בין ישראל לבריטניה ובין ישראל לספרד אין חידוש מיוחד. מאז ומעולם ההסכמים הללו היו באופן יחסית פתוחים ואפשרו תחרות בשוק, כך שהשמיים הפתוחים לא אמורים להוות שינוי שלח ממש.  מצד שני אי אפשר להתעלם מכך שהתחרות תעלה ונפח הטיסות יגדל משמעותית. החברות יצטרכו להיערך לכך בהתאם. על כל פנים יש לי גם כמה השגות בכל הקשור לרפורמה הזו".

למה את מתכוונת?

"אני טוענת שנושא התשתיות לא מספיק מפותח לקלוט רפורמה בסדר גודל שכזה. יש היעדר ידוע של בתי מלון ולמרות העובדה שהנהלת נתב"ג פועלת באופן יוצא מן הכלל על מנת להתכונן לרפורמה, אם רוצים שמיים פתוחים אז שיהיו עד הסוף.

כך לדוגמא לא בדיוק מובנת לי הסיטואציה שבה נוסעים בחברות לואו קוסט עורכים את הצ'ק אין בטרמינל 1 ואז מועברים לדיוטי פרי שבטרמינל 3.

אני שואלת מדוע לא לשדרג גם את טרמינל 1 ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר עבור הנוסעים עם חנויות ושירותים טכנולוגיים שלא ייפלו מטרמינל 3. בקיצור, ברגע שטרמינל 3 יהפוך לייחודי עבור חברות הפול סרוויס, הלקוחות יקבלו שירות טוב ומהיר יותר וזוהי הרי המטרה שלנו בסופו של יום".

הגברתם הקיץ את תדירות הקו ללונדון ל-20 טיסות שבועיות. ההחלטה אכן סייעה לכם לקצור את הפירות?

"בהחלט. הייתה לנו שנה מצוינת, בעיקר בבריטיש איירוויז בה רשמנו עלייה במספר הנוסעים ובתפוסה. גם באיבריה רשמנו תפוסה גבוהה. על כל פנים אני שבעת רצון מהיכולת שלנו להגדיל את המכירות מהסיבה הפשוטה שכיום אנו פועלים בכפילות עם שתי חברות משמעותיות לשוק התעופה העולמי. זה בהחלט לא דבר של מה בכך".

עם יד על הלב, לאן הולך ענף התעופה בשנים הקרובות?

"זוהי שאלת השאלות. זה לא סוד שהחל ב-11 בספטמבר הענף עובר טלטלות קשות מאוד. כאמור זה התחיל עם פעולת מגה טרור ונמשך עם חשש להתפשטות מחלות בריאותיות כמו סארס ושפעת העופות, המשבר הפיננסי ב-2008 שהביא לקריסתן של יותר מ-10 חברות תעופה וכמובן מחירי הדלק והאנרגיה שהרקיעו שחקים.

כולם יצרו מצב קשה ביותר בו נאלצנו מצד אחד לשדרג את המוצר, לרכוש מטוסים חדשים ולשפר את עצמנו מבחינה טכנולוגית, אך בה בעת להתמודד גם עם הצורך בהורדת מחירים. מי שנהנה מההשלכות הללו הוא כמובן הלקוח שעבורו מדובר בסיטואציה מבורכת. על כל פנים, חברות התעופה מצויות עד עתה במעין מערבולת שמתוכה יצליחו לשרוד רק החזקים. אין לי ספק שבריטיש איירווייז ואיבריה ביניהם".

אז אם כך, יש לך הימור היכן החברות הללו ימצאו את עצמן בעוד כעשר שנים מהיום?

"בענף שלנו אף אחד לא יודע מה הולך לקרות מחר. מה שבטוח הוא שאין מקום לבינוניות, אנחנו נמשיך לעשות את המיטב עבור הלקוחות שלנו ולשרת אותם ביעילות ובאחריות לכל אורך ימות השנה. כך למשל השקנו לפני כחודש מבצע לטסים במחלקת העסקים שלנו ללונדון (טיסה הלוך חזור בקו ת"א לונדון המזכה ב-30 אלף נקודות אשר מומרות בטיסה נוספת בקו), שדרוג מחלקות המטוסים, המושבים, מערכות השמע והטלוויזיות ועוד.

לכן, למרות שבפנינו עומדים אתגרים כספיים לא פשוטים בעתיד הנראה לעין והרחוק יותר, אני בטוחה כי בריטיש איירוויז ואיבריה יוכלו לעמוד מולן בנחישות, זאת בזכות העיסוק הבלתי פוסק בהתייעלות מתמדת וטכנולוגיה מתחדשת".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: