אא

איזי-ג'ט מציגה: Low Cost זה לא רק המחיר, זה בעיקר השקפת עולם

קרולין מק'קול (Carolyn McCall), מנכ"לית איזי-ג'ט: "אנחנו חברה פיננסית, ומפעילים רק קווים, שאנחנו יכולים לעשות בהם כסף... תל אביב היא יעד חשוב שלנו"

|| ||

בעודנו ישובים בחדר הישיבות הצנוע בהאנגר של איזי-ג'ט בנמל התעופה בלוטון ומצפים למוצא פיו של וויל פייסי (Will Facey), מנהל בקרת התפעול של החברה, נכנסו לחדר ראשי המחלקות השונות, תפסו את מקומותיהם הקבועים סביב השולחן המלבני, ובשעה תשע ושלושים בדיוק התחילה פגישת הצוות היומית.

הייתה זו הצגת תכלית עניינית. פגישת המטה נמשכה כרבע שעה, כשכל אחד מהנוכחים סוקר ומדווח בקצרה על הנעשה בתחום אחריותו ביום הקודם: בעיות, תקלות, עיכובים, במגוון תחומי התפעול בשדות התעופה ובטיסות. ("למרות השביתה באיטליה הנוסעים שלנו לא נפגעו", "היו מעט מאד איחורים", "בסוף השבוע היו הזמנות רבות מהרגיל" וכו') בתום הפגישה פייסי מסכם ומבקש מהנוכחים לתת את הדעת על נושאים מסוימים. וכך מדי בוקר סוקרים ומסכמים באיזי-ג'ט את פעילות יום האתמול, בוחנים, מעריכים ומסיקים מסקנות להמשך הפעילות. בפגישתו עימנו, קצרה ועניינית, כמקובל בחברה, סיכם פייסי: "היה לנו חורף טוב. לא היה כמעט שלג. מעט מאד תקלות ועיכובים. במקרה הצורך, תמיד עומדים לרשותנו 7 מטוסים רזרביים ו-21% צוותים חלופיים, וזה רלוונטי בעיקר בקיץ, כשהפעילות שלנו עמוסה יותר", והוביל אותנו לסיור במטה החברה.


ישיבת המטה היומית של הנהלת צוות בקרת התפעול

'המרחב הפתוח' (Open Space)
נמל התעופה לוטון, בו החלה איזי-ג'ט את פעילותה בשנת 1995 עם מטוס אחד, הוא בסיס האם של החברה, ובו ממוקמים משרדי ההנהלה שלה. ראוי לציין כי איזי-ג'ט היא חברת התעופה בעלת נפח הפעילות הגדול ביותר בנמל התעופה לוטון עם 15 מטוסי איירבאס, 1600 אנשי צוות ו- 39 יעדים שהיא מפעילה ממנו, ויחד עם זאת, עיקר פעילותה התעופתית של החברה מתבצע מנמל התעופה גטוויק, ממנו היא טסה ל-108 יעדים. אמרנו: משרדי החברה, מטה החברה, ובכן... מדובר סך הכול בהאנגר גדול, האנגר מספר 89 בשדה התעופה בלוטון, שהוכשר לאכלס, לצד סככת הטיפולים והתחזוקה של מטוסי החברה, את צוותי הניהול והתפעול של החברה. בהאנגר אין משרדים, אין מסדרונות, אין מזכירות, אין גם מעליות. רק שני מרחבים פתוחים המאכלסים את כל אנשי הצוות. מרחב אחד כולל בקרה על הטיסות, הן תפעולית והן טכנולוגית, כשכל הבקרים צמודי לצגי המחשב ובוחנים 24 שעות ביממה את מהלכה של כל טיסה בהיבטים השונים, ואילו במרחב השני מטפלים בכל הנושאים הקשורים להיבטים המסחריים, ללקוחות ולהזמנות. כששאלנו את וויל פייסי, היכן משרדו, הוא הצביע על כסא בקצה שולחן ארוך בשולי 'המרחב הפתוח': "כן, אני כמו כולם, ומכאן אני מנהל את כל מערכת בקרת התפעול". גם לכל מנהלי המחלקות והאגפים האחרים בחברה, כולל המנכ"לית, אין משרדים משלהם, והם יושבים מול צג מחשב ב'מרחב הפתוח'. אגב, למרות שליד כל עובד מוצב מכשיר טלפון, לא ראינו כמעט עובדים המשתמשים בו. כל עמדה מנותבת למספר טיסות בפרמטרים מסוימים ולעובד המתבונן בצג המחשב בקרה מלאה על המתרחש בהם במשך הטיסה.


עובדים במרחב הפתוח

איזי-ג'ט תכפיל את נפח הפעילות בלוטון
ביום, בו ביקרנו במטה החברה בשדה התעופה בלוטון, ציינה איזי-ג'ט שני אירועים חשובים: השקת טיסת הבכורה בקו לוטון – אינוורנס בסקוטלנד וחתימה על הסכם עם הנהלת השדה על הרחבת הפעילות, הסכם שיאפשר לה הכפלת נפח פעילותה בשדה ב-10 השנים הקרובות. כבר בשנה הקרובה מתכננת החברה להגדיל את נפח הפעילות שלה בלוטון ב-20% על ידי הוספת נתיבים והגברת תדירויות בכמה מ-39 הנתיבים, שהיא מפעילה מהנמל, כולל בקו לתל אביב, בו מפעילה כיום החברה 11 טיסות שבועיות. בטקס החתימה אמרה קרולין מק'קול, מנכ"לית איזי-ג'ט: "ההסכם עם נמל התעופה לוטון הוא לטווח ארוך והוא בעל משמעות רבה עבור איזי-ג'ט. לוטון היה הבסיס הראשון שלנו ונחשב 'בסיס הבית' של החברה. אנו נכפיל את היקף פעילותנו בנמל התעופה בעשור הקרוב ונוסיף נתיבים נוספים למטרות עסקים ופנאי. הבסיס להסכם הוא נכונות הבעלים של שדה התעופה להשקיע משאבים בפיתוח השדה לטווח ארוך... נמל התעופה לוטון משרת כיום כ-10 מיליון נוסעים בשנה ובמידה ותוכניות ההתרחבות ייצאו אל הפועל במלואן, הוא יוכל לקלוט 18 מיליון נוסעים בשנה". גלין ג'ונס, מנכ"ל נמל התעופה לוטון, אמר בטקס החתימה: "איזי-ג'ט היא השותפה הגדולה ביותר שלנו מבין חברות התעופה והיא אחראית ל-5% מתנועת הנוסעים בשדה. אנו רואים בהסכם שנחתם הבעת אמון בנמל התעופה לוטון ובתכניותינו להופכו לגדול יותר עם רמת שירות טובה יותר. יצירת מקומות עבודה חדשים, פתיחה של נתיבים חדשים והגברת התדירויות של טיסות קיימות ליעדים פופולאריים הן בשורות נהדרות לכלל האזור".


קרולין מק'קול וגלין ג'ונס חותמים על ההסכם

"פותחים קווים עפ"י שיקולי כדאיות"
איזי-ג'ט מפעילה את רשת קווי התעופה הגדולה באירופה. לחברה יותר מ-200 מטוסים (כולם מדגם איירבאס 319/320), היא מפעילה טיסות ביותר מ-600 נתיבי אוויר שונים ופועלת בכ-130 נמלי תעופה ב-30 מדינות. אשתקד הטיסה החברה יותר מ-60 מיליון נוסעים. כדי לתהות על הרציונאל שמאחורי רשת הקווים המסועפת ועל השיקולים המסחריים המנחים את החברה, נפגשנו עם אנדי הודג'ס (Andy Hodges), מנהל פיתוח רשת הנתיבים, ועם יו איטקן (Hugh Aitken), המנהל המסחרי לממלכה המאוחדת ולמזרח התיכון. הודג'ס אמר: "אנחנו גמישים ביעדים ובתדירויות. אנחנו פותחים קווים עפ"י שיקולי כדאיות ורווחיות, ומחפשים כל הזמן הזדמנויות ושווקים חדשים". לגבי מדיניות תמחור כרטיסי הטיסה ציין הודג'ס: "אנחנו מנסים להיות הכי זולים בכל הנתיבים, בהם יש לנו מתחרים. מדיניות התמחור היא פשוטה. כרטיס, שנרכש זמן רב לפני הטיסה, הוא זול, וככל שמועד הטיסה מתקרב, הכרטיס מתייקר. התמחור שלנו מתבצע לפי תחשיבי עלות ורווח". יו איטקן הוסיף: "הפעלנו כמה קווים לא רווחיים וסגרנו אותם. אנחנו בודקים היטב ובאופן יסודי, לפני שאנחנו מחליטים על קו חדש, ולא הולכים לשווקים, בהם אנחנו עלולים להיכשל". על אמצעי המכירה אמר איטקן: "יותר מ-90% מהמכירות שלנו הן מכירות ישירות באמצעות האתר, ופחות מ-10% נמכרים באמצעות מחלקת הקבוצות המיועדת להזמנות קבוצתיות של סוכני נסיעות".

"אנחנו צנועים וחסכנים"
קרולין מק'קול, מנכ"לית איזי-ג'ט היא אישה מרשימה בכל קנה מידה. לפני שהגיעה לחברת התעופה, ב-1 ביולי 2010, לאחר ששימשה בתפקידי ניהול בחברות בריטיות שונות, כיהנה כמנכ"לית קבוצת המדיה של ה'גארדיאן', ובניהול החלטי וקפדני ייצבה ושיקמה אותה. גם דייויד קמרון, ראש ממשלת אנגליה, הכיר בכישורי הניהול הייחודיים שלה, ובחודש ינואר האחרון מינה אותה ל'שגרירת עסקים בינלאומית' של הממלכה. בתום פגישתנו הלבבית עימה, השכלנו גם אנו להבין כי בכס הקברניט של איזי-ג'ט יושבת מנהלת מוכשרת ונחושה, בעלת תפיסת עולם ברורה וחד משמעית, המובילה את החברה ביד רמה. מק'קול חזרה והדגישה ביתר שאת את המסר, המנווט את כל שדרת הניהול של החברה: "אנחנו חברה פיננסית, ומפעילים רק קווים, שאנחנו יכולים לעשות בהם כסף. אנחנו מאד ממושמעים בכיוון הזה, ונכנסים ליעדים, שיש בהם ביקוש, ויש בהפעלת קווי טיסות אליהם סיכוי ממשי להרוויח". יתר על כן, מק'קול נתנה ביטוי ברור וחד משמעי למדיניות ולהתנהלות של החברה בכל ההיבטים: "אנחנו צנועים וחסכנים, והעקרונות של צניעות וחסכנות מלווים אותנו בכל מה שאנחנו עושים". על תל אביב, שהפכה זה מכבר ליעד משמעותי עבור איזי-ג'ט, המפעילה אליה, נכון להיום, 8 קווי טיסה (לוטון, מנצ'סטר, גטוויק, ברלין, באזל, ז'נבה, רומא, מילאנו), אמרה מק'קול: "תל אביב היא יעד חשוב שלנו, ואנחנו שוקלים הוספת נתיבים חדשים אליה". עם זאת, היא הלינה על הבעייתיות של הבידוק לטיסות החברה בטרמינל 1. "אנחנו רוצים דיוטי פרי, המראות ונחיתות בטרמינל 1, בלי הצורך להסעות לטרמינל 3. זה החזון שלנו בתל אביב", ציינה וסיפרה על הדיאלוג המתקיים בנושא עם רשות שדות התעופה. אל מול קהל הנוסעים מציגה איזי-ג'ט שני סלוגנים המאפיינים את הטיסה עימה: "קלה ובת השגה" (Easy and affordable), "דור האיזי-ג'ט" (Generation easyJet), דהיינו, פתוח ומתאים לכל, לכל גיל, לכל יעד, לכל מטרה. מק'קול אף סקרה את נושאי המוקד בעבודתה: יעילות התפעול, התמקדות בלקוח והתחשבות בעובדים. "שרות וחיוך ללקוחות חשובים לא רק בטיסה, אלא גם על הקרקע", ציינה, ובאשר לעובדי החברה הדגישה את יתרונותיו של 'המרחב הפתוח', המחזק את תחושת האחדות ואת "התפיסה של צוות אחד". לסיומו של היום במטה איזי-ג'ט ביקרנו במרכז ההדרכה של החברה, בו רחשה פעילות ענפה של תרגול צוותי האוויר במגוון תרחישים וכיתות לימוד לאנשי צוות חדשים.

טיסת הבכורה מגטוויק לת"א
אף אנחנו היינו שותפים למגמת הרחבת הפעילות המתמשכת של איזי-ג'ט, כשחנכנו את טיסת הבכורה מנמל התעופה גטוויק לונדון לתל אביב. תל אביב היא היעד ה-108 של איזי-ג'ט מגטוויק, והקו אליה נחנך ימים אחדים לאחר שהחברה השיקה קווים חדשים לבריסל, פריס, ניוקאסל ושטרסבורג. עוגה דמויית פסלו של יעקב אגם, 'אש ומים', המוצב בכיכר דיזנגוף בתל אביב, קידמה את פני 140 הנוסעים בטיסת הבכורה ובקבוקי שמפניה. בטקס הצנוע, כדרכה של החברה, אמר יו איטקן, מיודענו: "איזי-ג'ט מחויבת לחזק את הקשרים בין בריטניה, שאר מדינות אירופה וישראל. איזי-ג'ט היא חברת התעופה השנייה בגודלה מבין חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל ואנו רואים גידול משמעותי מאז שהשקנו את טיסותינו לתל אביב ב-2009. תל אביב הינה יעד תיירותי מתפתח, אשר יכול להציע לא רק חופשה שקטה על חוף הים, אלא גם עיר מודרנית ותוססת, גדושה באוצרות תרבותיים והיסטוריים".


יו איטקן (משמאל) עם כריס הופ (מנהל איזי-ג'ט בגטוויק) עם העוגה דמויית מזרקת אגם בחנוכת הקו לתל אביב

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: