עידן חדש בנתב"ג: נחנך מסלול 21 החדש
פרויקט שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג הגיע לסיומו הבוקר עם פתיחת מסלול 21 בהשקעה של כמיליארד שקלים, במעמד שר התחבורה. המשמעות המרכזית: הגדלת קיבולת השדה לסלוטים נוספים. מנהל נתב"ג, שמואל זכאי: "פרויקט הבטיחות החשוב ביותר ב-60 השנה האחרונות בתעופה הישראלית"
בשעה טובה ומוצלחת. הבוקר (חמישי) נפתח לראשונה מסלול 21 בנתב"ג להמראות ונחיתות, זאת לאחר תהליך ארוך של עבודות הקמה ושדרוג בעלות של כמיליארד שקלים. המעמד המרגש נערך עם נחיתתו של מטוס אל על מרודוס.
כעת עם פתיחת מסלול 21 בנתב"ג וסיום פרויקט שדרוג מערך המסלולים, מבהירים בנתב"ג כי המודל התפעולי של השדה עתיד להשתנות פלאים ויאפשר נחיתות על מסלול 21 והמראות בו זמנית על מסלול 26 מערבה. משמעות מרכזית נוספת להשלמת הפרויקט מקורה בהגדלת קיבולת המטוסים ואפשרות חברות התעופה לקבלת סלוטים נוספים, זאת לאחר שבמהלך השנים אלו סבלו מצמצום והגבלת התנועה.
בנוסף, שדרוג המסלולים כפי שמעידים בנתב"ג עתיד להשרות מעט יותר שקט לתושבי הערים והיישובים הסמוכים לשדה, שסבלו עד היום חדשות לבקרים מרעש המטוסים, שצפוי להתפזר כעת בחלוקה מאוזנת יותר בין יישובי הסביבה. בנוסף להפחתת הרעש, בשעות הבוקר יירד סף הרעש בשלושה דציבלים באמצעות הגבלת מטוסים כבדים להמראות בחצי השעה הראשונה לפתיחת השדה.
עוד מיתרונות המסלולים החדשים טמונות במסלולי הסעה מהירים ומקוצרים שיאפשרו הסעה בין 7-10 דקות למטוס וכן אפשרות הגעה לנחיתה ופינוי מסלול מהיר. משמעות המהלך, כפי שמציינים גורמים בשדה, הינה בעלת השפעה כלכלית לחברות תעופה המבזבזות לא מעט דלק, בעיקר בשלב ההסעה, לצד משמעות כבירה בנושאי איכות הסביבה.
מנהל נתב"ג, שמואל זכאי שנכח בטקס השקת המסלול, סיפר בהתרגשות רבה על תהליך ההקמה ואמר: "מבחינת תשתיות אוויריות, שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג מהווה את פרויקט הבטיחות החשוב ביותר ב-60 השנים האחרונות עבור התעופה הישראלית. שנת 2014 הינה שנת בשורה הן לתעופה ולצרכן הישראלי, לו תהיה זכות בחירה נוכח מגוון טיסות במגוון רחב יותר של מחירים ויותר אפשרויות לטוס למדינת ישראל ואליה".
עוד הוסיף זכאי בנושא לציין כי "היום כולנו יכולים להתגאות בנמל התעופה בן גוריון המהווה נמל תעופה בטוח יותר, חדיש, מודרני, יעיל וכזה שיאפשר לתעופה האזרחית במדינת ישראל לגדול ולהשפיע על התוצר הלאומי הגולמי".
גם שר התחבורה, ישראל כץ, שכיבד בנוכחותו אף הוא את טקס חניכת המסלול, מצא זמן להסביר את חשיבות הפרויקט כשאמר. "פתיחת המסלול היום ושדרוג המסלולים מביא לסיומו של פרויקט ייחודי אשר הובלתי בתהליך קבלת ההחלטות לפני למעלה מארבע שנים כחלק משיפור משמעותי במצב הבטיחות והגדלת הקיבולת של נתב"ג. זהו שלב נוסף ביישום השמיים הפתוחים בתחרות הוגנת ליותר יעדי טיסה, חברות תעופה רבות יותר ובהכפלת התנועה האווירית. קיימת עלייה במספר הטיסות והנוסעים וזהו חלק ממהפך המחירים המאפשר לטוס במחירי תחרות השווים לכל כיס".
בתמונה (מימין לשמאל): מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, מנכ"ל רשת, יעקב גנות, שר התחבורה, ישראל כץ ויו"ר מועצת רש"ת, עובדיה עלי. צילומים: דוברות רש"ת ומשה שי