אא

השמים הם הגבול: היכרות עם נשות התעופה המשפיעות בישראל

הן מבלות שעות ארוכות במשרד, מתחזקות חיי משפחה משגשגים לצד קריירה תובענית ומכירות כל פינה בענף כמו כף ידן. "פספורט" ממשיך להצדיע לנשות התעשייה. היכרות עם מנכ"ליות חברות התעופה הזרות בישראל, המוכיחות מהי העצמה נשית. גברים, תלמדו

| |

יום האישה הבינלאומי אשר חל השבוע היווה עבור נשים רבות יום ייחודי, כזה שאיפשר להן הוכיח את עצמאותן בראש חוצות, אולם בכל הקשור למנכ"ליות חברות התעופה הזרות בישראל המחזיקות במקביל גם בתפקידי מפתח בתעשיית התיירות ובמשק הישראלי, הרי שיום האישה הוא לא יותר מעוד תאריך ביומן.

ובכל זאת, לרגל המאורע החגיגי קיבצנו חמישייה פותחת ואיכותיות במיוחד, לפאנל משותף שכולו על טהרת נשות התעופה המוצלחות והמצליחות. תכירו את קלייר טבקיאן (אייר פראנס/KLM), אסתי הרשקוביץ (דלתא), אסתר קסטיאל (אמריקן איירליינס), יעל קטן (בריטיש איירווייס ואיבריה) ורות בן צור (אייר קנדה), אושיות תעופה מפולפלות, כל אחת בתחומה שמוכיחות מהו כוח והעצמה נשית לכל אורך השנה.

יום האישה הבינלאומי 2015 כבר כאן. לרגל המעמד, אפשר להגדיר אתכן כנציגות בכירות של האישה המצליחה?

בן צור: "אני מאמינה שכל יום הוא יום האישה. האישה מגיעה לעבודה, יש לה תפקיד לבצע, בדיוק כמו לגבר, כך שהיא נמדדת עפ"י כישוריה ואיכות העבודה, ולא עפ"י היבט מגדרי כזה או אחר. זה בכלל לא חשוב מי מנהל או עומד בראש הפירמידה. בסופו של יום אישה או גבר צריכים לספק תוצאות. אותי מקומם לשמוע סטטיסטיקות לפיהן פחות נשים נמצאות בעמדות מפתח כמו גברים. אמנם אנחנו בעולם של גברים, אבל הסיבות שממציאים למה נשים לא נמצאות שם אינן מקובלות עליי. כל אחד או אחת יכולים להצליח".

קטן: "אני מסכימה. בעידן של היום אני פחות רואה את המין משחק פקטור משמעותי, אלא שמה דגש על היכולת של אדם באשר הוא אדם להשיג דברים ולרצות אותם. כל דרך לתהילה ומעמד עוברת דרך עבודה קשה. לפחות בחברה שלנו אין אפליה מגדרית. בין אם אתה גבר או אישה, תצטרכו להוכיח שאתם טובים, ורק כך תזכו להתקדם".

טבקיאן: "זה לא מדויק. עצם העובדה שעדיין מציינים את יום האישה, מוכיחה שעדיין קיימים פערים. אני מאמינה שאנחנו מהוות מודל לחיקוי כנשים שנושאות על כתפיהן הרבה דברים ומטלות, גם בעבודה וגם בבית. באופן אישי, אני חושבת שנשים מסוגלות לעשות דברים בצורה יעילה, מהירה וגם טובה יותר מגבר".

קסטיאל: "אצלנו בחברה למשל השילוב של נשים בעמדות מפתח ותפקידים חשובים מוכיחה את עצמה. זה נכון שבתחומים אחרים, נשים עדיין נותרו מעט מאחור, אבל דווקא אם מסתכלים על תעשיית התיירות והתעופה בפרט, אפשר לראות שבמשך השנים נעשתה התקדמות אדירה. אנחנו אולי ההוכחה הכי טובה לכך".

החמישייה הפותחת של נשות ענף התעופה בישראל. מימין לשמאל: קסטיאל, קטן, הרשקוביץ, בן צור וטבקיאן. צילום: רונן מחלב

חוסן הוא שם המשחק

מבצע "צוק איתן" שפקד הקיץ את ישראל והותיר מיליוני תושבים תחת איום טילי החמאס מרצועת עזה, השפיעו כזכור הלכה למעשה גם על תעשיית התעופה בכלל והחברות הזרות בפרט, אשר חלק נכבד מתוכן אף השהה לפרק זמן מסוים את טיסותיו ארצה. "עברנו כמו כל עם ישראל קיץ לא פשוט", אומרת בן צור, מנכ"ל אייר קנדה ישראל ופוצחת בדיון קולח עם חברותיה על השפעות הלחימה על הענף. "אלו היו 50 ימים נוראיים אמנם, אבל גם כאלו שהוכיחו עד כמה אמון מעניקות לתעשיית התעופה בישראל החברות הזרות. למעשה, אני לא מכירה עוד מקום אחר בעולם שהיו נופלות בו רקטות במשך 50 יום והכול היה ממשיך להתנהל על מי מנוחות. זו ללא ספק נקודת שבח לחשיבותה של מדינת ישראל ולעמדה החזקה שהיא מייצגת בעולם".

"אני מאחלת לנו שקט ושלום. תעשייה כמו שלנו אינה מעוניינת בהפתעות, כך שמבחינת כולנו הברכה הכי גדולה תהיה "שעמום פוליטי", שתאפשר לנו להתעסק רק בתחרות עסקית ובריאה על נוסעים", מוסיפה קטן. "תיירות לא יכולה לצמוח באי שקט. אין לי ספק שכל הקברניטים רוצים שקט ושלום, כל אחד בדרכו הוא. אנחנו מעמדתנו רק מקוות שנזכה לו, ויפה שעה אחת קודם".

לנושא התייחסה גם הרשקוביץ, אשר מחזקת את דבריהן של הקולגות. "אנחנו מייצגות חברות זרות במדינה שאיננה כמו כל המדינות, אלא כזו בה מתרחשים דברים לעיתים תכופות. לתיירות ולתעופה במיוחד, חוסר היציבות הוא הדבר הגרוע ביותר. בכל זאת, ולמרות "צוק איתן" שחלף ומשברים אחרים, דווקא העובדה שמרבית הטיסות שלנו מלאות, וכך גם של חברות אחרות, מוכיחה שעשינו משהו נכון. מעבר להיותנו נשות קריירה, היכולת לשמש כשגרירות מדינת ישראל בתוך המדינות הזרות, מעצימה עוד יותר את הסיפוק".

יעל קטן. משרדי בריטיש אירוויס ואיבריה בהנהגתה אירחו את הפאנל המוצלח. צילום: רונן מחלב

עם הפנים קדימה ובתקווה שהעתיד יטמון בחובו שקט תעשייתי, איך ייראה עתידן של חברות התעופה אותן אתן מייצגות בישראל?

טבקיאן: "אנחנו באייר פראנס/KLM מכוונים בתכנית סדורה לקראת 2020 ושואפים להיות תחרותיים, להגדיל את כמות היעדים והמוצרים, את מותג הלואו קוסט שלנו "טרנסאוויה" וכמובן להמשיך להתפתח בחו"ל לקראת האתגרים שבפתח".

קסטיאל: "אמריקן איירליינס של היום היא בפירוש לא אותה חברה שתהיה בעוד שנתיים. אני מאמינה שכל התכניות שמציבה לעצמה החברה ברמה הגלובלית אכן יתממשו בצורה הטובה ביותר ובטוחה שנצליח להחדיר את המותג, ברמת הטיסות, הנוסעים, יעדים חדשים, ובעיקר שנמשיך לעסוק בעשייה".

הרשקוביץ: "כולי תקווה שדלתא תמשיך לשמור על מעמדה כמודל לחיקוי בענף התעופה. מקווה לראות את החברה ממשיכה לשרת נאמנה את השוק הישראלי ולהראות את המחויבות הגדולה שדלתא רוחשת כלפיו".

קטן: "בריטיש איירווייס כחלק מקבוצת IAG, לטעמי תלך ותשתבח עם השנים בזכות קליטה של חברות בת נוספות לקבוצה, שיתופי פעולה, יעדים נוספים ועוד".

בן צור: "אייר קנדה משרתת כיום 33 מיליון נוסעים בכל העולם. מאמינה שהכמות תוכפל תוך חמש שנים לערך. מאחלת לעצמנו שנעלה לשתי טיסות יומיות וליעד נוסף יחד עם טורונטו. ביוני הקרוב אנחנו חוגגים 20 שנות פעילות בישראל, כך שמבחינתי המשכיות היא מילת המפתח".

מה לא יודעים עליכן?

בן צור: "אני מנגנת בגיטרה מגיל 10. מעין תחביב שהלך והתפתח עם השנים ועושה בבית קולות מאוד נעימים. אנשים מתחילים לשיר איתי וזה נחמד. חוץ מזה, תמצאו אותי קוראת הרבה אקטואליה, מטיילת על חוף הים בהליכה עם בן זוגי ומשתדלת למצוא גם רוגע בשעות הפנאי מהעבודה הרבה".

קטן: "אני בתעופה מגיל 20. התחלתי כדיילת כשחלום חיי היה להצליח לחדור פנימה אל נבכי הענף, בהשראת ספרה של דבורה עומר "על הגובה". יחד עם זאת, הייתי מגדירה את עצמי כמי שעדיין נשארה ילדה. יש לי אופי הרפתקני של אקסטרים וכיף. אני אוהבת למשל מצנחי רחיפה, יצא לי פעם לעשות זאת בשוויץ. מבחינתי זה הדברים הכי מושלמים שקיימים".

הרשקוביץ: "אוהבת לקרוא ולהירגע עם כוס יין טוב. מעבר לכך מרבית הזמן הפנוי שלי מוקדש למשפחה. הבילוי עם שלושת הילדים הוא הדבר הכי טוב שיש".

טבקיאן: "בחרתי לעבוד בחברת תעופה כיוון שאחד התחביבים העיקריים שלי הוא לטייל. הייתי כמעט בכל מקום בארץ ממטולה בצפון ועד אילת בדרום. אני אוהב מאוד לאכול במסעדות, בעיקר בארץ בתל אביב . בסופי שבוע משתדלת להירגע עם המשפחה, וגם מנסה לעשות קצת הליכות".

קסטיאל: "יש לי 3 ילדים, אבל בגלל שהשבועות כל כך עמוסים ואין זמן לעשות שום דבר, התענוג הכי גדול שלי הוא לחזור עם הילדה הקטנה שלי בת ה-3 וחצי לפארקים ולגינות. חוץ מזה יש לי ולבעלי תחביב משותף של ריקודים סלוניים. זה הדייט השבועי שלנו".

אם הייתן צריכות להמליץ על חברת תעופה שאיננה מיוצגת על ידכן. במי הייתן בוחרות?

קסטיאל: "זה המקום לשבח את עמיתתי, יעל קטן ואת בריטיש איירווייס, שמתקדמת באופן רציף ומרשים בשנים האחרונות. הפעילות שלה ושל החברה ראויה לכל שבח. יצא לי לטוס איתם כמה וכמה פעמים וזהו עונג צרוף, החל מרמת השירות של הצוות, טרקליני עסקים בשדה, דיוק ועוד".

הרשקוביץ: "יונייטד איירליינס לטעמי, עשו עם כניסתם ארצה את כל הדברים הנכונים. הם הצליחו לחדור עמוק לשוק הישראלי. מדובר בחברה שמנוהלת בצורה יוצאת דופן וכזו שיש הרבה מה ללמוד ממנה, לרבות ניהול מקומי".

קטן: "אני ממליצה על טאי אירליינס. טסתי איתם פעמיים. רמת השירות ואיכות המושבים מצוינת. אתה נכנס למטוס ומרגיש כאילו אתה במזרח הרחוק. יחד עם החידושים שהחברה הזו מובילה, היא נמצאת בזכות בצמרת רשימת חברות התעופה בתעשייה העולמית".

ובאופן אישי, מה אפשר לאחל לכן?

קטן: "יש משהו בענף התעופה שכולל בתוכו המון חדוות עשייה. הייתי מאחלת לעצמי להמשיך ליהנות ולעמוד בהצלחה מול האתגרים השונים שעוד יעמדו בפניי. בכל זאת, מדובר בענף שיכול להתהפך בין יום או לילה ב-180 מעלות, כך שכל עוד ההנאה נשארת, זה שווה את הכול".

בן צור: "אחרי 18 שנה, עצם העובדה שאני עדיין מתרגשת בכל יום במשרד או לפני פגישה, אומרת הכול. כל עוד ירצו בי אמשיך לשרת את ציבור הנוסעים בצורה מיטבית. זה חלק ממני".

טבקיאן: "השנה אני אמורה לסיים את תפקידי בישראל, לאחר שלוש שנים מדהימות. בפעם הבאה שאבקר כאן, אעשה זאת על תקן תיירת. יש לי כאן הרבה חברים, ובכלל אני סבורה שעליכם לשפר את יחסי הציבור שלכם כלפי העולם. ישראל היא מדינה פשוט מדהימה, ואין סיבה שלא תרחיב את אופקיה לתיירים נוספים מכל רחבי הגלובוס".

פאנל נשות התעופה: "כל אחת יכולה להצליח". צילום: רונן מחלב

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: