אא

חמש שנים לרפורמת ''השמים הפתוחים'': קברניטי הענף מסכמים

מי מברך, מי מבקר ומי עשוי להיפגע נוכח התקדמות הרפורמה בצעדי ענק. בכירי ענף התיירות והנסיעות מציינים חמש שנים לרפורמה. ביקשנו מהם לסכם את התקופה

שמיים פתוחים. צילום: 123rf שמיים פתוחים. צילום: 123rf
בלי שכמעט שמנו לב מציינת מדינת ישראל בימים אלו חמש שנים לרפורמת ''השמים הפתוחים'' (מאז אישור ההסכם ע''י ממשלת אולמרט) – רפורמה אשר הובילה למהפכה בתעשיית התיירות והתעופה של מדינת ישראל. עלייה משמעותית בכמות הנוסעים הישראלים הטסים לחו''ל, הורדה של מחירי הטיסות למגוון יעדים ביבשת אירופה וכניסה של חברות תעופה זרות נוספות ארצה. אלו הם רק חלק מהישגי הרפורמה אותה הנהיג שר התחבורה, ישראל כץ, אשר נחשבת להיסטורית בכל קנה מידה עבור ענף התיירות כחול-לבן. אז על רקע יום העצמאות העומד בפתח, בחרנו לבדוק כיצד קברניטי הענף מתייחסים להשפעתה של הרפורמה על התעשייה הישראלית וכיצד היא נוגעת לתחום עיסוקם.

חני סובול, מנכ''לית התאחדות סוכני הנסיעות:

חני סובול, מנכ''לית התאחדות סוכני הנסיעות חני סובול, מנכ''לית התאחדות סוכני הנסיעות
חני סובול "חמש שנים לאחר אישור הסכם השמים הפתוחים, שהתאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות תמכה בו, אנו רואים בו צעד מבורך לתיירות בישראל. ההסכם עם האיחוד האירופי הרחיב משמעותית את היצע הטיסות עבור הקהל הישראלי וגרם להורדה במחירי הטיסות. התוצאה הישירה - יותר לקוחות למשרדי הנסיעות ואתרי התיירות הישראליים וכמות תיירות יוצאת שהולכת וגדלה משנה לשנה. פתיחת השמיים גרמה גם לחברות לואו קוסט להציע טיסות מוזלות ליעדים רבים, אולם כאן חל כשל שוק חמור, שההתאחדות קוראת ופועלת לתקנו. כיום, בעסקת מכר מרחוק מאפשר חוק הגנת הצרכן ללקוח לבטל כל מוצר תיירות שרכש, בלי קשר למקום מתן השירות, ומחייב את משרד הנסיעות להשיב ללקוח את מלוא כספו (בניכוי דמי ביטול מזעריים של 5% או 100 ₪, הנמוך מביניהם). חברות התעופה, המוכרות טיסות לואו קוסט, מציינות באתריהן כי הטיסות אינן ניתנות לביטול ולהחזרה ((non-refundable , וטוענות כי חוק הגנת הצרכן אינו חל עליהן. כך נוצר מצב כי משרד נסיעות אשר מכר ללקוח טיסת לואו קוסט מחוייב להשיב ללקוח את כספו, אך אינו מקבל את ההחזר מחברת התעופה ונותר עם הפסד כספי. עניין זה יוצר עיוות נוסף במניעת האפשרות לתחרות של חברות התעופה הישראליות המוכרות טיסות לואו קוסט מול החברות הזרות, שכן גם חברות התעופה הישראליות מחויבות לחוק הגנת הצרכן, בעוד שהוא אינו נאכף על חברות הלואו קוסט הזרות. בנוסף לאלה, לחברות הלואו קוסט אין שירות לקוחות מקומי והלקוח הישראלי נדרש לפנות למרכז שירות עולמי שאינו דובר את השפה העברית או לשלוח מייל באמצעות אתר החברה. לעמדת ההתאחדות, יש לנסח מפרט שירות לקוחות אשר כל חברה המקבלת אישור לטוס לישראל תתחייב לו, וכמובן – מנגנוני אכיפה שיוודאו כי כשלים אלה לא יעיבו על היתרונות שהסכם השמיים הפתוחים הביא לצרכן הישראלי".

גונן אוסישקין, סמנכ''ל מסחר ''אל על'':

גונן אוסישקין, סמנכ''ל מסחר ''אל על'' גונן אוסישקין, סמנכ''ל מסחר ''אל על''
גונן אוסישקין במהלך חמש השנים מאז החלת מדיניות השמים הפתוחים אכן חל גידול משמעותי במספר החברות אשר טסות לארץ. לצד זאת, לצערנו, לא ניכר כי קיימת הדדיות באשר לאפשרויות הניתנות לחברות ישראליות המבקשות לטוס ליעדים חדשים או להוסיף תדירויות ראויות ליעדים קיימים. אין ספק כי ריבוי החברות הטסות לארץ מציע מגוון רחב של אפשרויות, אולם לצד זאת יש לזכור כי הצרכן הישראלי מעוניין במקרים רבים לקבל מוצר כולל ובטחון בחברת התעופה אליה פנה. ניכר כי ממשלת ישראל משקיעה משאבים רבים בהבאת חברות תעופה נוספות לארץ אך יחד עם זאת אין הדבר בא לידי ביטוי בכמות התיירות הנכנסת ובגידול פרופורציונלי במספר התיירים המבקרים בארץ. לצד השקעה בשמים פתוחים יש לשים דגש גם על אפשרויות הלינה והקצאת המשאבים הנדרשים להקמת בתי מלון בדרגות ביניים ואפשרויות לינה זולות יותר".

מיקי שטרסבורגר, מנכ''ל ''סאן דור':

מיקי שטרסבורגר, מנכ''ל ''סאן דור'' מיקי שטרסבורגר, מנכ''ל ''סאן דור''
מיקי שטרסבורגר "ניכר כי הסכם השמיים הפתוחים פתח בפני לקוחותינו ובפנינו אפשרויות רבות שלא היו נחלתנו בעבר. מכניסתה של הרפורמה אנו משווקים טיסות סדירות ל- 12 יעדים חדשים שבעבר הסכמי התעופה הבילטראליים בין ישראל ומדינות האיחוד לא אפשרו. כך למשל, אנו מציעים בקיץ 2017 עוד 4 יעדים חדשים במדינות האיחוד כגון פורטו אשר בפורטוגל (במקביל לפעילות החברה לליסבון), מלאגה בדרום ספרד, קאליארי בסרדיניה וקרקוב בפולין. בצד הנושאים לחיוב, הרי שכחברה ישראלית, החברה מתמודדת באופן בלתי שוויוני עם 140 חברות תעופה זרות בנתב״ג אשר לא חלים עליהן מגבלות. אילוצים אלו מכתיבים שינויים בלוחות הזמנים ולעיתים רבות גורמים לחוסר יכולת לפעול בשווקים בהם אנו מעוניינים להציע פעילות טיסתית נוכח היעדר משאבים לכיסוי בטחוני של הפעילות המבוקשת. אלו אילוצים שלא קיימים בפני מתחרינו הזרים הפועלים ארצה. בנוסף, אנו עדים לסיוע ממשלתי רב, באמצעות משרד התיירות, למובילים זרים בכדי לתמרצם לפעול ארצה בעוד השקת הקווים החדשים שלנו, אשר יועדו בחלקם הלא מבוטל להגדלת תנועת התיירות לישראל, זוכים אם בכלל לתקצוב זניח וזאת עקב קריטריונים בהם החברות הישראליות מתקשות לעמוד לעומת המתחרות הזרות".

עוז ברלוביץ', מנכ''ל ''ארקיע אינטרנשיונל'':

עוז ברלוביץ', מנכ''ל ''ארקיע אינטרנשיונל'' עוז ברלוביץ', מנכ''ל ''ארקיע אינטרנשיונל''
עוז ברלוביץ' "ארקיע הבינה מאז נכנסה רפורמת 'השמיים הפתוחים' לתוקף כי עליה להתמודד על ליבו של הנוסע הישראלי באמצעות פתיחת יעדים אטרקטיביים דוגמת זנזיבר האקזוטית או בלגרד המציעה תמורה מצוינת. אני שמח שאכן הצלחנו בכך לצד היותה של ארקיע חברה בעלת מגוון עצום של חבילות נופש הכוללות טיסה, מלון והעברות במחירים אטרקטיביים. אנחנו ממשיכים לחפש כל הזמן אחר יעדים אטרקטיביים בהם ניתן לבנות חבילות נופש וכך נעשה גם בעתיד".  

אפרים קרמר, מנכ''ל אשת טורס:

אפרים קרמר, מנכ''ל אשת טורס אפרים קרמר, מנכ''ל אשת טורס
אפרים קרמר "רפורמת ''השמים הפתוחים'' הוכיחה את עצמה כמהפכה אמיתית. ישראל תיישר בעתיד קו עם נפח הפעילות של טיסות הלואו קוסט בשדות התעופה באירופה, ותגיע ל–30% נפח, לעומת 12% כיום, כאשר שדה התעופה רמון צפוי להפוך לחממת פעילות עבור טיסות לואו קוסט. גם מחירי החבילות יירדו משמעותית, בשל העובדה כי חברות התיירות יידעו לשלב את העלות הנמוכה בהיצע החבילה. אשת טורס מתכוונת לפתוח משרד פעילות נוסף בשדה התעופה החדש בתמנע, שיעבוד 24 שעות, כמו שיש לנו בנתב"ג, אשר יספק תמיכה לישראלים ולתיירים שיבקשו לרכוש כרטיסים מהשדה".

אבי אלה, בעלים רשת מלונות ''קיסר'' ונשיא התאחדות המלונות לשעבר:

אבי אלה, בעלים רשת מלונות ''קיסר'' ונשיא התאחדות המלונות לשעבראבי אלה, בעלים רשת מלונות ''קיסר'' ונשיא התאחדות המלונות לשעבר
אבי אלה "בתקופה בה שימשתי כנשיא ההתאחדות הובלנו את המהלך לפתיחת השמים עד שממשלת אולמרט אכן התגייסה למען ההחלטה לקדם את ההסכם. הימים היו ימי האינתפיאדה השנייה בהן התיירות למדינת ישראל התרסקה וכמות התיירים שהגיעו ארצה ירדה פלאים. ב-2002 למשל סך המבקרים בישראל היו 800 אלף, כאשר חלק ניכר מתוכם היו קבוצות תמיכה ועידוד של יהודים, כאשר רק רבע מתוכם היו תיירים. תוך כדי המשבר הנוראי הזה הבנו שאחת המגבלות של התיירות שלנו הייתה האפשרות בכלל להגיע לישראל. התעבורה האווירית ארצה הייתה אז מוגבלת ונתונה לחסדיה של חברת תעופה אחת גדולה. התאחדות המלונות בראשותי הובילה מהלך אגרסיבי לשינוי המציאות הזו. הפתרון שהצענו סיפק מענה כיצד לפתוח את השמים וליצור מצב שבו חברות תעופה מכל אירופה תוכלנה להגיע ארצה ללא מגבלות של כמות הטיסות. הנושא הגיע עד לבג''ץ לגבי זכויות הנחיתה של חברות הזרות שמוגבלת במידה לא הגיונית. בשנת 2006 ממשלת אולמרט נכנסה לעובי הקורה בנושא, ואחרי המאמצים הרבים שעשינו, הועברה החלטה ממשלתית לקדם את הסכם התעופה של האיחוד האירופאי. שר התחבורה ישראל כץ שנכנס לתפקיד החליט להרים את הכפפה ויחד עם שר התיירות דאז, אברהם הירשזון, לקדם את הנושא בצורה אמיתית. השר כץ הבין לשמחת כולנו את משמעות חשיבות פתיחת השמים לתחבורה ולכלכלה הישראלית, ולשמחתי אנחנו נמצאים כיום בעידן חדש ומתחילים לקצור בו את הפירות. הרי יש כאן פוטנציאל כמעט בלתי מוגבל של תיירים שיכולים להגיע ארצה וזו המשמעות הגדולה של הרפורמה. אם יישמר השקט ורגיעה גיאופוליטית תישמר באזור, אני מאמין שתוך 5 שנים ניתן יהיה להגיע למספרים של 4-5 מיליון תיירים במדינת ישראל. אלו מספרים מהפכניים, אבל תלויים בשקט שישרור בארץ".

 יאיר אשר, סמנכ''ל שיווק ומכירות ''השטיח המעופף'':

יאיר אשר, סמנכ''ל שיווק ומכירות ''השטיח המעופף'' יאיר אשר, סמנכ''ל שיווק ומכירות ''השטיח המעופף''
יאיר אשר "מדיניות השמים הפתוחים סייעה לחברות הסיטונאיות בישראל בכלל ולחברת ''השטיח המעופף'' בפרט להוזיל ללקוח טיסות במגוון רחב של יעדים באירופה, וזאת בזכות האפשרות לטוס במטוסים זרים, לאו דווקא כאלו ששייכים לאותו יעד. בעתיד המדיניות הזו תגרום לכך שעוד ועוד חברות תעופה ייכנסו לארץ. מנגד, צריך לבחון על רקע המציאות החדשה הזו כיצד ניתן לסייע לנו סיטונאי השכר וסוכני הנסיעות".  

 גיל סתיו, סמנכ''ל שיווק ומכירות קבוצת ''ישראייר'':

גיל סתיו, סמנכ''ל שיווק ומכירות קבוצת ''ישראייר'' גיל סתיו, סמנכ''ל שיווק ומכירות קבוצת ''ישראייר''
גיל סתיו "אין ספק שפתיחת השמיים השפיעה על תרבות הצריכה של הלקוחות בישראל ובאירופה ובכך על הענף כולו. כניסת חברות ענק לארץ המציעות טיסות במחירים שלא שמענו עליהם בעבר ובפרופיל שירות שונה מהמוכר גרמו ללקוחות להבין שהטיסה הינה חלק קטן מחוויית החופשה וכי מדובר בכלי תחבורה שמטרתו להביא את הלקוח אל היעד. כל חברה נאלצה לבחור לעצמה את הדרך להתמודד עם התחרות. אנחנו בישראייר בחרנו לשנות את מודל ההפעלה שלנו כאשר הפכנו מחברת תעופה לחברת תיירות שיש לה מטוסים. אנו בונים ללקוחותינו את החבילה המושלמת ביותר במוצרים איכותיים, בין אם זה בחבילות נופש או בטיולים מאורגנים. בשל כך יעדים שבקושי היו על מפת התיירות כגון בוקרשט, סופיה, בלגרד, מונטנגרו, קפריסין הצפונית ועוד, נפתחו והפכו ליעדים שכבשו את התייר הישראלי. במקביל ישראייר האיצה תהליך של התייעלות אשר כולל צמצום שכבות ניהול, מעבר למודל הפעלה של טיסות לואו קוסט, שימוש במטוסים חכורים, צמצום זמני הקרקע ופעולות נוספות. כל אלו תחת שמירה על סטנדרטים של חברת תעופה ישראלית בכל הקשור בדיוק מבצעי ובביטחון. במקרה שלנו התחרות רק עשתה טוב ללקוחות ולנו. כמות הלקוחות הטסים איתנו הוכפלה משנת 2014 (לפי דוחות נתב"ג), התוצאות העסקיות הנן הטובות ביותר בתולדות החברה, רכשנו מטוס חדש, פתחנו מוקד בשדרות, הרחבנו מוקד באילת ועוד היד נטויה".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: