אא

"אני בעד מיזוג אבל לא בכל מחיר ולא בנזיד עדשים"

גיורא ענבר, יו"ר דירקטוריון אי.די.בי תיירות, סבור שמיזוג ישראייר-סאן דור יוליד שחקן חזק שרק הוא יצליח להתחרות בעתיד בענקיות הלואו קוסט. "יש מכשולים אבל אנחנו קרובים למיזוג, אני לפחות מרגיש ככה"

יו"ר ישראייר, גיורא ענבר. צילום באדיבות ענבר יו"ר ישראייר, גיורא ענבר. צילום באדיבות ענבר
בעד או נגד? גיורא ענבר, יו"ר אי.די.בי תיירות, לחלוטין בעד מיזוגה של ישראייר עם סאן דור, מותג הנופש והשכר של אל על. "אבל", הוא מסייג בראיון לפספורט, "לא בכל מחיר ולא בנזיד עדשים". על פי תנאי עסקת המיזוג נכון להיום, ישראייר צפויה לקבל 25% ממניות החברה הממוזגת ואל על תקבל 75%. את החברה הממוזגת צפוי לנהל סירקיס. לדברי ענבר, "ישראייר ניגשה למיזוג מתוך לחץ ומשבר. וגם אנחנו כבעלים, חשבנו שמכיוון שישראייר היא לא חלק מליבת העסקים של הקבוצה - נכון יהיה למזג אותה. אבל, בשנה וחצי שחלפו מאז – הן בזכות עובדי החברה וטייסיה והן בזכות הניהול המצוין של אורי סירקיס המנכ"ל – ישראייר נמצאת היום במצב שונה. עם 8-10 מיליון דולר רווח נקי המאפשר לנו לעשות מו"מ על מיזוג מעמדה של כוח. מעמדה נוחה. ואלה גם ההנחיות שאנחנו נותנים לנציגינו – עו"ד ורו"ח - במו"מ עם אל על". ואם לשפוט את תמונת המצב על פי הדברים שאומר ענבר, גם הבוס הגדול, אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי – בעד המיזוג. "הוא מאוד מאמין במיזוג. לאלשטיין יש רקורד מוכח של אחד שיודע לזהות עסקה טובה ולמכור נכון. הוא ייתן גיבוי למיזוג רק אם הוא יהיה במחיר הנכון ובדרך הנכונה". עוד מעיד ענבר כי "אלשטיין, הפך מאדם שלא רצה לשמוע על ישראייר - כי קיבל אותה מסובכת משפטית ופיננסית – לאדם שגאה היום בישראייר. חברה אטרקטיבית שיודעת להטיס אלפים לאומן בלי לפשל אפילו עם אחד, ולכן אל על רוצים להתמזג איתה. אלשטיין גם מבין שישראייר היא לא מעסקי הליבה ולכן מתבקש כאן מיזוג". ועוד בעניין אלשטיין, הנ"ל, כך טוען ענבר, אינו מתערב כלל וכלל בעבודה היום-יומית, ואין לזה שום קשר לעובדה שהוא מתגורר בארגנטינה הרחוקה. "מבחינה זו הוא בעל שליטה נדיר. נותן אמון ודרגות חופש להנהלות. מכוון אותן רק לכיוונים אסטרטגיים ופיננסיים. ואיפה שההנהלה עובדת טוב, היא מקבלת ממנו רוח גבית". ישראייר צפויה לסכם את 2016 כשנה הטובה בתולדותיה. אם זה המצב למה ללכת למיזוג? "כי בטווח הארוך אין לישראייר זכות קיום. מדיניות השמיים הפתוחים, תהליכי הקונסולידציה בעולם התעופה והיתרון המובהק לגודל, לחברה קטנה כמו ישראייר אין זכות קיום ברמה האסטרטגית. לכן, או שנרכוש חברות כדי שנוכל להפוך לחברה גדולה מספיק שמתאימה לעולם החדש, או שנאפשר לה להתמזג בתקופה הטובה שלה ועם הערך הכי גבוה". האם ומתי להערכתך עסקת המיזוג תיחתם סופית? "אנחנו מאוד קרובים למיזוג. אני לפחות מרגיש ככה. יש מספר מכשולים שצריך לעבור בדרך. כמו הורים שהולכים לחתן את בתם ורואים רק את הדברים הטובים שלה לעומת הורי החתן שרואים רק את הדברים הרעים שבה, אני מניח שבסופו של דבר נגיע לחופה ונקיים אותה. מה שמאפשר את החתונה הזו, ששני הצדדים רואים את הפוטנציאל האדיר במיזוג שיאפשר להתחרות בענקיות הלואו קוסט המציפות את שמי ישראל דוגמת ריינאייר, וגם לתת שירות ומחירים טובים ואטרקטיביים יותר ללקוחות. ובקיצור, Win win Situation". מהם אבני המחלוקת העיקריים בין אל על וישראייר? "זה לא אחראי מצדי לפרט כי כמו בשדה מוקשים, כל רגע עלול לצוץ עוד מוקש. אבל, אני יכול לומר, למשל, שכל עוד לא יישבנו את ההדורים עם טייסי ישראייר, לא נוכל להתקדם עם המיזוג". מה הטייסים מבקשים? "כרגע יש לנו פער בנושא שכר. אנחנו בהחלט רוצים לתת לטייסים שכר נדיב ולהיטיב עם זכויותיהם הסוציאליות. מצד שני, אנחנו לא משוכנעים שאפשר להשוות להם את תנאי השכר לאלה של טייסי אל על. הטייסים גם רוצים להבטיח שנכסי ישראייר לא יתמוססו עם המיזוג. הטייסים מבינים מה המקסימום שישראייר יכולה לתת להם כדי להישאר רווחית, ובתוך הסכום הזה הנהלת החברה והטייסים מנסים להגיע למספר ששני הצדדים יהיו מרוצים. זה קרוב מאוד. אני מאמין ששני הצדדים יגלו אחריות ולא ישפכו את התינוק עם המים. כיו"ר הדירקטוריון של החברה האם, אני נוטל חלק בפגישות חשובות איתם ואני מתרשם שהאווירה והאחריות ההדדית תגרום לכך שנגיע להסכם". האם נבחן מודל לפיו טייסי ישראייר יקבלו חלק ממניות החברה הממוזגת? "אחד המודלים שנבחנו הוא השתתפות ברווחים. זה נושא שדנים בו. לא דובר על כך שהטייסים יקבלו מניות. אבל, אם הרכיב הזה יעלה את כלל הרווחיות של כלל הרכיבים, אז נשמח לעשות את זה". היכן עומד כרגע המו"מ עם הטייסים? "אנחנו בנקודה קריטית במו"מ איתם. לסירקיס יש קשר מיוחד עם הטייסים ואני מקווה שהוא יצליח לחתום איתם על ההסכם החדש. ככלל, עובדים שגילו עד עכשיו מחויבות ודבקות במשימה - לא יקופחו עקב המיזוג. הטייסים של ישראייר הם הנכס הכי חשוב של החברה. טייסים מצוינים שעד היום גילו מחויבות, נאמנות ומעורבות בפעילות החברה. הם חלק בלתי נפרד מההצלחות שלה. האתגר שלנו הוא שהחברה הממוזגת תשמור על האווירה הזו ועל המעורבות והאחריות של הטייסים. וזה לא סוד שהם נכנסים לחברה עם מערכת יחסים שהם לא מכירים בין הנהלה וטייסים". האם מכירת אופן סקיי לאפרים פורטיס היא חלק מההכנה לקראת מיזוג? "מכירת אופן סקיי לאפרים פורטיס היא דוגמה פרקטית לכך שישראייר אכן מכינה את עצמה לקראת מיזוג. וכחלק מההכנה הזו, החלטנו לחתוך בבשר החי ולוותר על אופן סקיי שהיא חברה רווחית שמחלקת דיבידנדים כל שנה". אז אם המיזוג לא יבשיל - תכו על חטא? "אם המיזוג לא יבשיל אז אכלנו אותה לגמרי בסיפור הזה".  

"מתחרים מנסים לטרפד המעבר של ישראייר לטרמינל 1"

ומה עוד יקרה אם המיזוג לא יבשיל? "ישראייר תגדיר עצמאית את צי המטוסים שלה או שתיכנס למיזוגים ורכישות או שחברה תרכוש אותנו או שאנחנו נרכוש חברה אחרת. מעבר לזה, אני מנוע מלפרט מאחר ומדובר בחברה ציבורית, אבל זה הכיוון. אם ננהג בחוסר אחראיות, אין לנו סיכוי להתארגן לקראת שנת 2018 אז ייכנסו לתוקפן כל הרפורמות. אנחנו צריכים להפנים את השינויים הרגולטוריים שנוחתים עלינו חדשות לבקרים". שר התחבורה, ישראל כץ, אמר באחרונה כי נשקלת האפשרות שחברות תעופה זרות יטוסו לאילת? "שר התחבורה פותח את השמיים ומאפשר לזרות להיכנס ולהתחרות בנו; שר התיירות מסבסד טיסות לחברות זרות; ושר האוצר סוגר את שדה דב משיקולי נדל"ן. ובתוך כל זה, אנחנו נדרשים להוציא סכומי עתק על ביטחון. אנחנו מממנים 20% מתקציב הביטחון. ויש גם נמל תעופה חדש באילת המחייב אותנו להיערכות שונה. כל הדברים האלה, הם מגבלות שצריך לקחת בחשבון. אני מרגיש שכל הפרמטרים האלה יבואו לידי ביטוי בשנת 2018, ולכן חשוב שחברת תיירות כמו ישראייר תיכנס ל-2018 חזקה, יציבה ויעילה. שתוכל להגיב נכון לכל השינויים ולמציאות החדשה". ישראייר מבקשת להעתיק את כל פעילותה לטרמינל 1. עמדתך בנושא? "אני מאוד בעד. יש לנו תכנית להפוך את טרמינל 1 להאב של ישראייר. אנחנו מוכנים לוותר על הרבה דברים בשביל זה כמו תדמית ונוסעים שיתמרמרו על כך שהם לא עוברים בדיוטי פרי של טרמינל 3. אנחנו במו"מ עם רש"ת בנושא. יש לנו מערכת יחסים מצוינת עם רש"ת ועם מנהל נתב"ג, שמואל זכאי. הם מאוד מרוצים מישראייר, ואני מקווה שנצליח לגשר על הפערים סביב עלויות ומתחרים שמנסים לטרפד את העניין הזה כמו איזי ג'ט וארקיע". איזה לקח הפקת מקריסת קמן אחזקות אותה ניהלת עד 2011? "מאז קמן אני לא נוגע בשום דבר שיש בו מינוף. לא עושה כלום בכסף של אחרים. החיים שלי השתנו והם טובים יותר מאז קמן. כשהייתי בקמן הייתי שווה על הנייר 41 מיליון שקל, וכשעזבתי את קמן הייתי שווה אפס. הכל זה פוזה. קמופלאז'. אני מוותר על זה. התפקיד בקמן מאוד ביגר אותי ולימד אותי להגדיר לעצמי מה לא עושים. אחרי קמן נסעתי לניו יורק לעשות תכנית הבראה למותג האופנה הבינלאומי elie tahari. התכנית הצליחה, וזו גם הייתה ההבראה האישית שלי. מאוד נהניתי שם. מכל הפתיחות והשטיחים האדומים של עולם האופנה בניו יורק. לא נשארתי שם כי לא רציתי לחיות בניו יורק. אני ישראלי והמשפחה שלי פה". מונית לדח"צ כשאי.די.בי עוד הייתה בשליטתו של נוחי דנקנר. מה אתה חושב על הקריסה שלו? "אני מעדיף לא להתייחס לנושא".  

קצין וג'נטלמן

מאז התיישב בכיסא יו"ר דירקטוריון אי.די.בי תיירות, ענבר מקפיד, כך לדבריו, לטוס כחול-לבן-ישראייר. "בשנה וחצי שאני מלווה את ישראייר, הפכתי לפטריוט שלה. גם נעשיתי מעין מידען וקצין המודיעין שלה. בכל מקום שאני נמצא בעולם, אני שואל שאלות ומצלם לאורי 'תראה החברה הזו טסה עם המטוס הזה והזה'. אני אדם שמעולם לא נגע בתעופה, אבל זה תחום ממכר. אקשן תמידי ועבודה עם אנשים מעולים. אין רגע דל. כל יום בעיה חדשה. זה ממש ממכר. השכר שלי כדירקטור הוא זעום. אני מקבל כסף רק על השתתפות בישיבות. זה יוצא משהו כמו 30 אלף שקל בשנה. בדיחה. אבל השכר שלי מגיע מתוך סיפוק ועניין".  
גיורא ענברגיורא ענבר
"דוגם את כל היעדים החדשים של ישראייר ומקפיד לשלם מכיסי הפרטי". גיורא ענבר   מדורי הרכילות דיווחו באחרונה על ביקור שלך ביעד חדש של ישראייר, סופיה "סופיה יפה, זולה ואטרקטיבית לתייר הישראלי. אבל, יש לנו עוד הרבה יעדים טובים ואטרקטיביים כמו ליסבון וזנזיבר. אני מקפיד לדגום כל יעד חדש. כמובן, שאני משלם מכיסי הפרטי על הכל. בישראייר אין הטבות לדירקטורים. רק אם במקרה יש כיסא טוב, רק אז ישדרגו אותי". אתה עושה מילואים בהתנדבות ומתנדב גם בשורה של עמותות "50% מהזמן שלי אני משקיע בהתנדבות בחברות במגזר השלישי. החל מידידי בית חולים העמק וליבי ועד עמותה לקידום ההייטק בפריפריה. וכן, פעמיים בשנה אני יוצא לשירות מילואים". ומה עם כניסה לפוליטיקה? "המערכת הפוליטית כמעט מגעילה אותי. אני לא יכול למצוא בה את מקומי. רוב חבריי, אנשים טובים, שנכנסו וניסו את כוחם שם - או שהיא ריסקה אותם או שהיא גרמה להם לאבד את הזהות שלהם. אז למה לי פוליטיקה עכשיו".  

תעודת זהות: גיורא ענבר, יו"ר אי.די.בי תיירות

גיל: 61 מקום מגורים: תמרת בגליל התחתון מצב משפחתי: נשוי + 4 (שתי בנות ושני בנים) שירות צבאי: השתחרר מצה"ל בשנת 1999 בגיל 43 בדרגת תת-אלוף אחרי שורה של תפקידים בהם מפקד סיירת גולני, מפקד שלדג, מפקד חטיבת גבעתי ומפקד יחידת הקישור ללבנון דירקטור בחברות: קו מנחה, קבוצת גולף, מפעלי שנפ, אי.די.בי פיתוח, אי.די.בי תיירות, ארן מו"פ, דולומיט אחזקות  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםישראיירכלליסאן דורגיורא ענבראי.די.בי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: