שוק התעופה בישראל ישנה את פניו בשנה הקרובה
כניסתה המאסיבית של ריינאייר לארץ תאלץ לא מעט חברות תעופה, כולל הישראליות, להיערך מחדש נוכח מגוון הקווים והמחירים של ענקית הלואו-קוסט, הצפויה לנקז לטיסותיה נתח נכבד מתנועת הנוסעים הישראלים
צילום: יח"צ
הודעתה של ענקית הלואו-קוסט, ריינאייר, על הפעלת 19 קווים מישראל החל באוקטובר השנה, עשויה לשנות משמעותית את פני ענף התעופה בארץ. השקת 15 קווים חדשים, נוסף ל-4 שהיא מפעילה כבר היום מנמל עובדה, תאלץ לא מעט חברות תעופה הפועלות בקווים זהים או מקבילים להיערכות מחודשת. תנועת הנוסעים השנתית, היוצאת והנכנסת, בנתב"ג עומדת כיום על 17 מיליון נוסעים, 12 מיליון ישראלים ו-5 מיליון תיירים. ריינאייר צפויה להטיס כמיליון נוסעים בשנה, וגם אם תנועת התיירות הנכנסת לישראל תגדל בעקבות פתיחת נמל התעופה ע"ש רמון, שיחליף את עובדה, ההנחה הסבירה היא כי ריינאייר תנקז לטיסותיה גם לא מעט נוסעים ישראלים, שיעדיפו אותה על פני חברות אחרות, בעיקר בזכות המחירים הזולים. סביר גם להניח כי היקף הטיסות של הישראלים לא יגדל במימדים של היצע המושבים הצפוי, למרות שמדי שנה התיירות היוצאת שוברת שיאים. על פי הערכות בענף התעופה, ריינאייר צפויה לקחת נתח של 6%-7% מתנועת הנוסעים הכללית, שיגרום לחברות המתחרות בקווים לאירופה אובדן של לא מעט נוסעים. נראה כי בין הנפגעות העיקריות תהיינה גם חברות התעופה הישראליות, אל על - סאן דור, ארקיע וישראייר, שתצטרכנה להיערך בהתאם, ומוטב שעה אחת קודם. חברות, שהמודל העסקי שלהן מבוסס על מכירת טיסות בלבד, תתקשינה להתחרות במחירים הזולים של ריינאייר, ואולי רק באמצעות מכירת חבילות הכוללות שירותי קרקע ומוצרים משלימים ניתן יהיה להתמודד עם מחירי הטיסות האטרקטיביים של ריינאייר. צי המטוסים הגדול של החברה, המתחדש לעתים תכופות, ומערך הניהול והתפעול המצומצם והאפקטיבי, מאפשרים לריינאייר להתבסס על מחזורי הכנסה גדולים ומתח רווחים נמוך יחסית, מערך כלכלי, שחברות תעופה רבות, כולל החברות הישראליות, אינן מסוגלות להתמודד עימו. אגב, גם ריינאייר עצמה הבינה זה מכבר את היתרונות של מכירת חבילות המבוססות על טיסות לואו-קוסט, והיא יוצאת לדרך בקרוב במותג של 'ריינאייר הולידייס', שביום מן הימים יגיע גם אל קווי הטיסה שלה בארץ. נראה כי שוק התעופה בישראל בשנת 2018 יהיה שונה במידה רבה משוק התעופה הנוכחי, שאף טרם כניסתה המאסיבית של ריינאייר הוא שוק דינמי ותוסס, רב שינויים והתפתחויות. נראה שכללי המשחק בשוק עומדים להשתנות, כפי שהיטיב להגדיר זאת מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי: "מהלך שובר שוויון בתעופה הישראלית, ולחברות התעופה נשאר חלון של מספר חודשים כדי להיערך לתחרות, שצפויה להביא חברות שונות לוותר על קווים קיימים, לפתוח יעדים אחרים וחדשים".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}