אייר אינדיה תפעיל "Red Eyes Flights". לכם זה מתאים?
חברת "אייר אינדיה" מצטרפת לטרנד טיסות הלילה המאוחרות "Red Eyes Flights". מה איתכם? האם לכם טיסות אלו מתאימות? מאיר בלייך, על טרנד טיסות "העיניים האדומות", רגע לפני שגם אתם בוחרים לטוס אחרי חצות
צילום: Shutterstock|צילום: shutterstock|צילום: Shutterstock
ליד שדה התעופה מלפנסה של מילנו, בעיירה סומה-לומברדה, יש בית מלון פשוט וזול ושמו אסקוט.
יותר מפעם אחת עשינו בו שימוש כאשר טסנו עם איזיג'ט. הטיסה מנתב"ג נחתה באיטליה קרוב לחצות ובית המלון, לו הודענו מראש על הגעתנו, שלח את רכב השאטל שלו כדי שיאסוף אותנו. למחרת שוב עשינו שימוש ברכב המלון שהחזיר אותנו לשדה כדי שנאסוף את המכונית השכורה שהזמנו. מחיר הטיסה הנמוך ועלות בית המלון, שהיתה פחות מחמישים אירו, עשו את הטיסה הזאת לכדאית. לטיסות לילה אלו יש שם: Red Eyes Flights.
משמעותו של הביטוי היא ברורה: מדובר בטיסה הממריאה בשעות הלילה ומגיעה מוקדם מאד, עוד לפני עלות השחר ובמקרה הטוב בחמש או בשש בבוקר. כך אפשר לחסוך ימי עבודה ו/או ימי חופשה בעוד את הלילה מבלים במטוס. בעלי היכולת יוכלו לישון בשעות שבהן יהיו באוויר, האחרים יסבלו מעיניים אדומות.
טרנד חדש? כבר ב-1989 פרסם הלוס-אנג'לס טיימס כתבה על אנשי העסקים שסיימו יום עבודה לחוף האוקינוס השקט, המערבי, עלו על מטוס של אמריקן-אירליינס מצויידים בכרית ונחתו בניו-יורק לקראת בוקר, כדי להתחיל יום עבודה נוסף לחוף האוקינוס האטלנטי, המזרחי. בכתבה זאת הודבק המושג "עין אדומה" לאנשי העסקים. שבע שנים מאוחר יותר, ב-1996, פרסם העיתון שיקגו-טריביון כתבה על חברת התעופה אמריקה-ווסט, שהראתה באותה שנה את הצמיחה המהירה ביותר מכל חברות התעופה בארה"ב. הכתב תאר את התור שהשתרך מול דלפקי החברה בשדה התעופה של לאס-וגאס בעוד דלפקי החברות האחרות נסגרו למנוחת לילה. "השעות שבהן הזיעה החברה", ציין הכתב, היו בין 10 בערב ל-2 לפנות בוקר. שמונים טיסות של אמריקה-ווסט המריאו מעיר ההימורים כדי להחזיר את המרוויחים והמפסידים לעריהם ברחבי ארצות הברית. ואם למישהו היה ספק, מחירי הטיסות היו הנמוכים שבשוק התעופה. בכתבה זאת הוגדרה הטיסה כ"טיסת עיניים אדומות". צילום: Shutterstock במילניום הקודם "טיסות העיניים האדומות" היו בדרך כלל ממערב למזרח, בנתיבים של שעות טיסה מרובות יחסית ולשדות תעופה גדולים שפעלו 24 שעות ביממה. עתה, במילניום השלישי, התופעה של "טיסות עיניים אדומות" עלתה מדרגה עם הופעתן בזירה של חברות הלאו-קוסט. הללו מבקשות לנצל את צי המטוסים שלהן בכל שעות היממה ולכן הן מציעות טיסות לילה, שמבטיחות גם אפשרות לזכות בסלוטים בשדות התעופה ויתכן שאף במחיר נמוך יותר. עם החברות הללו עלה גם חלקם היחסי של התיירים בקרב משתמשי "טיסות העיניים האדומות". לא רק "נחלת" הלואו קוסט חברות התעופה הסדירות הנאלצות להתחרות בתופעת הלאו-קוסט לומדות מן החברות הצעירות. חברת ,אייר-אינדיה, הודיעה כי תפעיל טיסות לילה בנתיבים פנימיים בחצי היבשת ההודית. הטיסות שיוצעו במחירים נמוכים החל מ-30 בנובמבר השנה יהיו בנתיבים שיצאו מדלהי לקוימבאטור וגואה וכן מבלגאלור לאחמבאד. חברת התעופה ההודית מציינת כי טיסות הלילה הללו יאפשר לטסים בהן לחסוך את דמי בית המלון באותו לילה וגם להימנע מפקקי התנועה המפורסמים של הערים הגדולות בהודו. איר-אינדיה מפעילה זה שנים טיסות לילה מוזלות בנתיב הטיסה ללונדון. גם חברת אל על מפעילה טיסות לילה באורח של קבע, אך היא עושה זאת בעיקר ליעדים רחוקים ופופלאריים – לארה"ב ולמזרח הרחוק. כך נוהגות גם חברות התעופה האמריקאיות הטסות מישראל, דלתה ויונייטד. בשנים האחרונות נכנסו לארץ חברות ממזרח אסיה וגם הן תואמות את המגמה. יותר זול? אלא שטיסות לילה אלה אינן תמיד זולות בהרבה בהשוואה לטיסות היום. שתי סיבות לכך: לעיתים אין כלל טיסות יום מקבילות ובנוסף, החלק הארי של הטיסות הללו נוחתות ביעדיהן לאור היום. באשר לטיסות מערי אירופה לישראל, חברות תעופה אירופאיות וכן אל על ממריאות מנמלי התעופה בשעת ערב מאוחרת. לפעמים, כמו בציריך, מדובר בטיסות האחרונות בלוח הטיסות (גם אל על וגם סוויס) לפני שהנמל נסגר. הטיסות הללו נוחתות בנתב"ג באמצע הלילה ולמרות עובדה זאת מחיריהן אינם זולים בהרבה מטיסות היום. הטסים בעלי הדרכון הישראלי ודאי ימצאו סידור כדי להגיע למיטתם. התיירים יאלצו למצוא מקום כדי לשהות בו את יתרת הלילה. גם טיסות הלילה ליעדי אירופה מציבות בעיה לטסים, בעיקר לתיירים שבהם. אם תמריאו בטיסת Whizzair למשל ללונדון בשעה תשע ושלושים בערב אתם צפויים לנחות באי הבריטי קרוב לחצות. ואז? אם אין לכם קרובים שיאספו אתכם תאלצו ללון בקרבת שדה התעופה ולכן כדאי לבחור במלון שיש לו שרות הסעה (אם תבקשו לחסוך את ההוצאה הזאת ותבנו על בית המלון שהזמנתם ליום בהגיעכם לא תוכלו להיכנס לחדרכם אלא בשעות אחר הצהרים). במקרים הללו כדאי לוודא שהחיסכון על הטיסה לא יימחק בשל ההוצאה על בית המלון. אז מה בכל זאת היתרונות? עם זאת, אחד מיתרונותיהן הגדולים של טיסות הלילה הוא המחיר וההבדלים עשויים להיות משמעותיים גם כשמדובר באותה חברת תעופה, עד כדי כך שמחיר טיסת היום עלול להיות כפול מטיסת הלילה. יתרון נוסף, ביחוד לטיילים שימי החופשה שלהם הם מוגבלים, הוא שהם לא יחמיצו יום טיול (אם כי בטיסות היוצאות מן הארץ לאירופה יש הצע רב של טיסות בוקר מוקדמות). שהות במטוס בשעות הלילה חוסכת לינה אחת בחו"ל ואת דמי בית המלון. עוד יתרון שמציינים מומחים הוא שטיסות הלילה הן פחות עמוסות (אם הן היו מלאות מחיריהן היו גבוהים יותר). המשמעות של נתון זה היא שגם התורים בשדה התעופה וגם הצפיפות במטוס הן נמוכות, כך שיתכן שמושבים יהיו פנויים וכך יהיה אפשר לישון בשכיבה מבלי לשלם מחיר של מחלקת עסקים. זכורה לי טיסת לילה מאטלנטה למיאמי במטוס 11-DC, המתחרה של לוקהיד בג'מבו של בואינג. על טיסה זאת היינו פחות מחמישים נוסעים ובעשרות השורות האמצעיות היו חמישה מושבים בכל אחת. יתרון נוסף של טיסת לילה הוא השקט. ההבדל ניכר מאד בטיסות הממריאות מנתב"ג, כי הישראלים ידועים כרעשנים (בוודאי אם טסים בחברת תעופה כחול-לבן). השקט בטיסות הלילה נשמר כי מרבית הנוסעים מבקשים לישון. לכן כדאי לבוא מצויידים בעזרים המסייעים לעצום עיניים בשלווה. כרית, כיסוי עיניים, אטמי אוזניים, גם לבוש נוח וחמים יסייעו (בחברות הלאו-קוסט לא מספקים שמיכה או כרית). מצד שני, כדאי להימנע לפני הטיסה מצריכת קפה, ארוחה כבדה ואלכוהול. מומלץ גם לשבת ליד החלון כדי שנוסע שכן לא יעיר אתכם בדרכו לשירותים. וכל זה כמובן, אם אתם יכולים לישון במהלכה של טיסה. זה לא מתאים לכולם. והחסרונות? ל"טיסות עיניים אדומות" יש גם חסרונות לא מעטים: הראשון שבהם הוא אותן עיניים אדומות, שהן תוצאה של עייפות. גם אם תשנו במהלך הטיסה לא תהיה זאת השינה שלה אתם רגילים וכבר נאמר כאן שלא כולם ישנים בטיסות. גם העובדה שנוחתים בלילה עלולה, כאמור, לדרוש מכם לבלות את יתרת הלילה בבית המלון או לבלות על כורסאות שדה התעופה, עד שיתאפשר לכם להתחיל בביצוע תוכניותיכם. ואחרון אחרון ולא חביב – למרות שמומחים וחברות התעופה מצהירים שטיסת לילה אינה מסוכנת אזי במזרח אסיה לא כל כך הולכים על זה. בעקבות תאונה נאסרו בסין בעשור הראשון של המילניום הנוכחי טיסות הלילה. גם העלמותו של המטוס המאלזי שהיה בטיסת לילה תרמה לחשש הזה עד כדי כך שעיתון סיני פרסם כתבה מפורטת על כך שאנשי עסקים נמנעים בשל כך מלטוס בטיסות האלה. מכל מקום, מבט על לוח הטיסות היוצאות בנתב"ג בעונה זאת של סוף אוקטובר ותחילת נובמבר מלמד שהטיסות למזרח הרחוק ולארה"ב ממריאות בלילה כתמיד. לעומת זאת, לוח הטיסות היוצאות מראה שאין פעילות רבה של טיסות לילה ליעדי אירופה בהשוואה לטיסות הבוקר והיום. כנראה שחברות הלאו-קוסט, המגבילות עצמן לטיסות ליבשת הישנה והיו פעילות מאד בקיץ, צמצמו את לוח הטיסות שלהן. צילום: Shutterstock
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}