סיפור ההצלחה של היינאן איירליינס בישראל
חברת התעופה הסינית רשמה דריסת רגל משמעותית השנה עם השקת קו הטיסות הישיר בין תל אביב לשנגחאי. ''פספורטניוז'' פגש את סמנכ''ל החברה בישראל, יונתן בנטל, האומר: "תנועת התיירים הסינים לישראל רק תלך ותגדל''
יונתן בנטל
עם שיא של כ-100 אלף תיירים סינים שנחתו ב-2017 בישראל וטיסות ישירות מבייג'ינג' ושנגחאי, נדמה כי הקשר התיירותי בין סין לישראל הולך ומתהדק בקצב מסחרר. אחת האחראיות לכך בשנתיים האחרונות היא חברת התעופה היינאן איירליינס שרשמה דריסת רגל משמעותית בשוק התעופה הישראלי בדמות שני קווים ישירים מתל אביב לבייג'ינג' ושנגחאי, ומוכיחה כי היא כאן כדי להישאר. פגשנו השבוע את סמנכ''ל החברה בישראל, יונתן בנטל, לראיון מיוחד עבור ''פספורטניוז'' בו הוא מגולל את סיפור ההצלחה המפתיע (לדבריו) של החברה בישראל מעבר לכל הציפיות, על הקשר התיירותי ההולך ונרקם בין ישראל לסין ועל הג'וב שמחבר בינו לבין האהבה הכי גדולה שלו, סין כמובן. אז איך הכול התחיל אתם ודאי תוהים? בנטל אינו מגיע מעולם התעופה או התיירות, אולם אף על פי כן מדובר באיש בעל רזומה מרשים של עשייה ענפה בסין, כזו שסייעה לו במרוצת השנים לקבל את התפקיד המאתגר. "מאז ומעולם התעניינתי במזרח הרחוק ובסין בפרט", אומר בנטל, בוגר החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת חיפה ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה הנחשבת צינגחוואה הסינית. "ב-2006 הגעתי לראשונה לסין. קיבלתי מלגה מאוניברסיטה בטיאנג'ין, עיר נמל הסמוכה לבייג'ינג', ושם התחלתי ללמוד את השפה המנדרינית. זו הייתה תחילת המסע שלי בסין. מאז עבדתי בלא מעט עבודות. שימשתי כמדריך טיולים בסין לישראלים, כתב 'קול ישראל' בסין, ובהמשך גם נכנסתי לשגרירות הישראלית לעבודה כבלדר דואר דיפלומטי''. האיכויות של בנטל ועבודתו המסורה הוכיחו את עצמן, כשתוך תקופה קצרה יחסית כבר זכה לקידום, הפעם לתפקיד קצין סחר במחלקה הכלכלית של השגרירות הישראלית בסין, ובהמשך אחרי שהספיק לחזור ארצה ולהתחתן, גם כנציג משרד התיירות הישראלי במדינה. "התפקיד שלי היה להעמיק את החשיפה לישראל כאתר תיירותי עבור הסינים, וכפועל יוצא מכך גם להגדיל את תנועת התיירים בין סין לישראל. אחד היעדים המרכזיים במסגרת התפקיד היה לנסות לגייס חברת תעופה סינית שתחל להפעיל קווים ארצה, תוך ידיעה שאחד החסמים המרכזיים שניצבים בפני הגדלת תנועת התיירים לארץ היא היעדר קיבולת תעופה". אז אתה למעשה היית האיש שקישר בין היינאן איירליינס למשרד התיירות? "אני ועוד רבים אחרים. זה המקום לציין את המאמץ האדיר של שר התיירות הקודם, עוזי לנדאו והשר הנוכחי, יריב לוין, מנכ''ל המשרד, אמיר הלוי ושגריר ישראל בסין, מתן וילנאי. הם ועוד רבים אחרים עבדו קשה מאוד במשך שנה וחצי של דיונים וביקורים תכופים על מנת שהאירוע ההיסטורי והמכונן הזה ייקרה. פנינו ל-4 חברות תעופה סיניות. 3 החברות הראשונות שהינן ממשלתיות סירבו בנימוס. הרביעית הייתה היינאן איירליינס שהתעניינה קלות. למרות שבתחילת הדרך היה חשש אצל הסינים, מפגישה לפגישה דברים התבהרו והתקדמו. לבסוף בצעד היסטורי היינאן בחרה לפתוח את הקו בישראל. בשלב זה הצעתי את השירותים שלי עבור החברה מתוך רצון לתווך בין המנטאליות הסינית לבין הקהל הישראלי. לשמחתי ההנהלה נענתה להצעה שלי ומאז אני בהיינאן לומד בכל יום משהו חדש ומלא בסיפוק מעצם העשייה והחיבור בין ישראל לסין. חשוב לציין שגם רפורמת השמיים הפתוחים שהוביל שר התחבורה ישראל כץ הינה בעלת חלק חשוב לקידום הנושא''. מהי המשמעות של פתיחת קווי תעופה ישירים בין ישראל לסין? "התוצר הבולט ביותר ברמת המקרו לפתיחת הקווים הללו הוא הזינוק המטורף בתנועה הסינית לישראל. אם בשנת 2015 הגיעו סדר גודל של 47 אלף מבקרים סינים, עד סוף השנה נחצה את רף ה-100 אלף הנוסעים והיד עוד נטויה. מדובר בגידול של למעלה מ-100 אחוז תוך שנתיים, נתונים יוצאי דופן בכל קנה מידה.
היינאן איירליינס. צילום: יח"צ
היינאן איירליינס. צילום: יח"צ חשוב להבין שהסינים כמעט ולא מכירים את ישראל. אנחנו אמנם ממותגים כסטארט אפ ניישן אבל פחות כיעד תיירותי. מצד שני, משרד התיירות משקיע מאמצים גדולים על מנת להביא עוד ועוד תיירים סינים ארצה, וללא ספק העבודה שלו נושאת פירות. אין לי ספק שהשמים הם הגבול, ואם נמשיך בקצב הזה המספרים של הסינים שיגיעו לישראל רק ילכו ויגדלו, בתנאי כמובן שהמצב הביטחוני יישאר רגוע. חשוב גם שניערך בצורה המיטבית לגידול בתיירות הנכנסת מסין, בין אם מדובר במדריכים דוברי סינית, קולינריה אסיאתית, מלונות מותאמים לקהל הסיני וכמובן היערכות נכונה של נתב''ג לקליט כמות גדולה של טיסות בעתיד. כל אלו יעצימו את החוויה עבור התיירים הסינים, ויגרמו לכך שהשמועה על ישראל תגיע במהרה''. הצלחתם לשבור את המונופול של אל על בקו לבייג'ינג' אחרי הרבה שנים. "אנחנו משתדלים להתעסק בעצמנו. יש תחרות בריאה בקווים לסין שעושה טוב לכל החברות בשוק. בפועל הפתיחה של הקו שלנו רק עזרה לאל על, מכיוון שיש יותר סינים שמגיעים לארץ, מה שמגדיל את הביקוש לקווים הללו. בעתיד יש כוונה אפילו להתרחב ליעד נוסף, כאשר הכיוון הוא לקדם טיסות ישירות לגוואנגז'ו שבדרום''. מה לגבי טווח המחירים בטיסות שלכם? ''המחירים שאנחנו מציעים בקווים מתל אביב ואליה אטרקטיביים מאוד. כמובן שזה גם תלוי בעונה, אבל לרוב מדובר במחירים של החל מ-600 דולר. מהניסיון שלנו עם הנוסעים אנחנו מרגישים את שביעות הרצון שלהם מהשירות והיחס האישי של הצוות. אוסיף לכך את העובדה שהקווים לשנגחאי מתבצעים במטוסי הדרימליינר החדישים ומגוון טיסות ההמשך שהיינאן מציעה מבייג'ינג' ושנגחאי, והרי לכם קווים עם פוטנציאל גדול שהולך ומממש את עצמו''. מהו טיב הקשר של היינאן עם סוכני הנסיעות בישראל? עד כמה אתם נתמכים בהם בשוטף? "אין מילים להסביר עד כמה הם חשובים. עם כל עידן האינטרנט והקדמה, קשה לי בכל לדמיין איפה היינו היום ללא התמיכה שלהם. הסוכנים הם אלו שהחדירו אותנו לשוק התיירות הישראלי, ועל כך שמור להם מקום חם בלב. אנחנו עובדים בקשר הדוק איתם לכל אורך השנה, כאשר הציפייה היא שהקשר מולם רק יילך ויתעצם. הסוכנים הם שותפי הדרך שלנו ואנחנו דואגים לתגמל אותם בעמלות בהתאם. מסיבה זו, האינטרסים של היינאן איירליינס שלובים יחדיו עם האינטרסים של סוכני הנסיעות''. אם לסכם אז שנתיים של פעילות. היינאן איירליינס הצליחה לרשום דריסת רגל בשוק התעופה הישראלי? "ללא ספק. ההצלחה שלנו היא מעל ומעבר לציפיות. -אנחנו מאוד אופטימיים לגבי ההמשך. מבחינתנו כמשרד בארץ חשוב להנגיש את השירות לקהל הישראלי. בתהליכים של פתיחת קורסים לצוותי דיילים ישראלים בטיסות, המשך התאמת השירותים בשטח. זה אתגר מאוד גדול עבור החברה". לסיום מה נאחל לך? "עם כל הניסיון שצברתי במהלך השנים בעבודה בסין ומול התרבות הסינית, אני חושב שעצם הזכות שניתנה לי לנהל בישראל פעילות של חברת תעופה בסדר גודל של היינאן איירליינס היא דבר יוצא דופן. זה אתגר ענק שכחלק ממנו אני לומד כל יום משהו חדש. זה לא סוד שענף התעופה הוא ענף מאוד קשה ותחרותי, אבל אני לוקח את האתגר הזה למקומות חיוביים. כל עוד תהיה לי הזכות להית מעורב בחיבור בין ישראל לסין, אני זכיתי''. היינאן איירליינס מפעילה בעונת החורף 2017/18 שלוש טיסות ישירות (שבועיות) בקו ת''א בייג'ינג' ושלוש טיסות ישירות (שבועיות) בקו ת''א – שנגחאי.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}