מדוע זמן הטיסות ארוך מבעבר?
הטכנולוגיה המתפתחת בקצב מסחרר, לא הביאה עמה ירידה במשך זמן הטיסה מסתבר שדווקא ההיפך. האתר Business Insider בדק קווים שונים בארה"ב ובאירופה והגיע למסקנה, מפתיעה בנושא
צילום: 123rf
באופן מפתיע למדי, למרות כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, מסתבר כי מטוסי הנוסעים של היום טסים לאט יותר מאשר לפני 20, 30 ואף 40 שנה, והטיסות נמשכות זמן רב יותר, למרות שהמטוסים מסוגלים לטוס מהר יותר ו'לקצר מרחקים'. אתר העסקים האמריקני Business Insider בדק את הנושא באמצעות מגוון דוגמאות. טיסה מניו יורק ליוסטון בטקסס נמשכת כיום כ-4 שעות. ב-1973 נמשכה הטיסה רק מעט יותר משעתיים וחצי. וזו רק דוגמא אחת מני רבות, שבחן האתר. טיסה מלונדון לאדינבורו ארוכה יותר ב-10 דקות בממוצע מאשר באמצע שנות ה-90; טיסה ממדריד לברצלונה נמשכת כ-20 דקות יותר; טיסה מניו יורק לשיקגו נמשכת כשעתיים ו-50 דקות בעוד שב-1996 היא נמשכה לכל היותר שעתיים וחצי. Business Insider מציין שהסיבה הראשונית והברורה היא מחירי הדלק. מחירי הדלק הסילוני, במונחים אמריקנים, קפצו בשנות ה-90 מ-70 סנט ל-3 דולר לגלון, וחברות התעופה הבינו, שהן יכולות לחסוך מיליונים באמצעות טיסה איטית יותר, הצורכת פחות דלק. למשל, סוכנות הידיעות Associated Press דיווחה בשנת 2008, כי חברת התעופה ג'ט-בלו חסכה 13.6 מיליון דולר בשנה באמצעות הארכה של כל טיסה בשתי דקות. ב-2013 העיתון הבריטי, 'הטלגרף', דיווח כי חברת ריינאייר דרשה מטייסיה לטוס לאט יותר כדי לחסוך דלק, ובלוח הזמנים הוסיפה שתי דקות לכל שעת טיסה. ב-2014 סוכנות הידיעות, רויטרס, דיווחה כי מאז 2005, שהייתה שנת השיא של צריכת דלק בארצות הברית, צריכת הדלק ירדה ביותר מ-15% ב-10 השנים הבאות. Business Insider מציין שמהירות הטיסה המרבית המקובלת כיום, בין 870 ל-920 קמ"ש, היא מעין פשרה בין הלחצים המסחריים וצריכת הדלק, ולמרות שמחירי הדלק היום זולים משמעותית ממחירי השיא, חברות התעופה דבקות בשיטה של חיסכון בדלק באמצעות טיסות איטיות יותר. כמו כן, טוען אתר העסקים, כי גם הגעה מהירה יותר ליעד עשויה לשרת את חברות התעופה. טיסות קצרות יותר יהיו אטרקטיביות יותר לנוסעים, יצמצמו את עלויות הצוות ויבטיחו תפוסה מהירה של נוסעים חדשים. כלומר, יאפשרו למטוס לבצע טיסות נוספות. סיבה נוספת להתמשכות הטיסות היא פרקטיקה של חברות התעופה לרווח את לוח הזמנים ולהקצות לכל טיסה משך זמן מרבי כדי לעמוד במדדים של דיוק. 'הטלגרף' ציין במאמר לפני כשנתיים: "חברות התעופה מצויות בלחץ כדי לזכות בהערכה גבוהה על עמידה בלוח זמנים, ולכן הן מאפשרות לעצמן מרווח גדול יותר מהנחוץ למשך טיסה", ודיווח של OAG, חברת המידע התעופתי הבינלאומי, המחיש באמצעות דוגמאות, כיצד לוח הזמנים המתוכנן למשך טיסות רבות צמח בין 1996 ל-2015.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}