תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

הג'מבו של אל על בטיסתו האחרונה

הטיסה האחרונה של מטוס ה-747 בשירות מסחרי באל על, מרומא לישראל, נחתה אתמול (ראשון) אחר הצהריים בנתב"ג. הדגם 747-400, שהופעל באל על מאז שנת 1994, ביצע בשירות החברה כ-420,000 שעות טיסה ב-51,000 טיסות בהן טסו כ-17 מיליון נוסעים

מטוס הג'מבו 747 של אל על לאחר נחיתתו האחרונה בנתב"ג. צילום: סיון פרג'|מעוז צור מטוס הג'מבו 747 של אל על לאחר נחיתתו האחרונה בנתב"ג. צילום: סיון פרג'|מעוז צור
  לאחר 48 שנים בהן הפעילה אל על מגוון דגמי מטוסים בצי 747, ביצע מטוס 747-400 האחרון את טיסתו האחרונה, מרומא לישראל. במהלך השנים, נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 מדגמים שונים. מאז שנת 1994, ביצע בשירות החברה כ-420,000 שעות טיסה ב-51,000 טיסות בהן טסו כ-17 מיליון נוסעים גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "זהו יום מיוחד והיסטורי, שכן לאחר 48 שנים בהן מטוסי הג'מבו שירתו את אל על, נחתה היום טיסת אל על האחרונה בג'מבו המיתולוגי, הבואינג 747, אשר שירת נאמנה את לקוחותינו לאורך השנים." יונתן גת, מנהל צי 747 באל על: "זהו כבוד רב עבורי להטיס את טיסת הג'מבו המסחרית האחרונה של חברת אל על, הסוגרת באופן רשמי תקופת שירות מרשימה של 48 שנים בחברת אל על. לא בכדי המטוס זכה לכינוי מלכת השמיים." לפני כ-48 שנים, נחת לראשונה בישראל מטוס הבואינג 747-200. המטוס התקבל בטקס חגיגי ומרגש בנמל התעופה בלוד, בו נכחו ראש הממשלה גולדה מאיר, שר התחבורה שמעון פרס, יו"ר אל על משה כרמל, ונשיא אל על מרדכי בן-ארי.   מעוז צור, קברניט, יונתן גת, מנהל צי 747, גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, קצין ראשון אייל פרי. צילום: סיון פרג'   ביום שישי האחרון, יצאה לדרכה טיסה מסחרית אחרונה ומיוחדת של מטוס מדגם 747-400, מתל אביב לרומא. חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על הוזמנו לרכוש כרטיסי טיסה בתעריף נקודות מיוחד ולקחת חלק בהיסטוריה. טרם המראתו התקיים אירוע חגיגי ליד שער היציאה למטוס, שכלל תערוכה המתעדת את רגעי השיא של צי 747, ביניהם רגעים חשובים בהיסטוריה של מדינת ישראל. במהלך הטיסה חזרה מרומא לישראל שהמריאה ב-10:00 בבוקר (שעון מקומי רומא) ונחתה בנתב"ג אחר הצהריים, קיבלו דיילי אל על את פניהם של הנוסעים במדי העבר הכתומים של החברה. כמחווה לאירוע ההיסטורי, זמן קצר לפני הנחיתה בנתב"ג, שינה הקברניט את נתיב הטיסה ושרטט ציור ייחודי של מטוס ה-747 בשמי הים התיכון. מטוס ה-747 הפופולרי, הידוע בכינויו "מלכת השמיים", החל לטוס בצבעי התכלת- כחול-לבן של אל על בחודש מאי 1971. המטוס זכה לעיצוב מיוחד של האמן הישראלי הנודע דן רייזינגר, מראה שליווה את מטוס החברה מעל 30 שנה. נוכח כניסת הצי לחברה, הוקם האנגר חדש כדי להתאים לגודלו של מטוס ה-747, עם שטח גג המכסה 10 דונם. באותה תקופה, המבנה נחשב לבעל הנפח הרב ביותר בכל המזרח התיכון. כמו כן, לראשונה בתולדות החברה, המטוסים החדשים כללו מערכות בידור בטיסה שכלל היצע רחב של סרטים חדשים, תכניות שמע רבות וערוצי מוזיקה.   מטוס הגמבו נכנס לגייט בפעם האחרונה. צילום: עידו וכטל   צי ה-747 היה שותף לכמה מנקודות ציון משמעותיות בתולדות מדינת ישראל, ביניהם הטסת נוסעים לישראל וממנה במהלך מלחמת יום הכיפורים, לצד הטסת טייסים ואנשי תחזוקה ארצה לצה"ל, והעברת אספקה וציוד אשר היו חיוניים להגנה על המדינה. בנוסף, הצי לקח חלק משמעותי במבצע "אקסודוס" להעלאת יהודי ברית המועצות באמצעות טיסות ישירות ממוסקבה וב-"מבצע שלמה" הנועז להעלאת יהודי אתיופיה בתחילת שנות ה-90. במסגרת המבצע שבר מטוס 747 של אל על שיא עולמי (גינס) בהטיסו כ-1,088 נוסעים, לרבות שני תינוקות שנולדו במהלך הטיסה.   צוות אוויר אל על במדי רטרו אל טיסת הפרידה מג'מבו. צילום: יח"צ  

ציוני דרך משמעותיים בתולדות צי מטוסי הבואינג 747 של אל על:

1971 מטוסי הג'מבו הראשונים מדגם 747-200 הגיעו לאל על. המטוס נחת לראשונה בישראל במאי 1971 והתקבל בטקס חגיגי ומרגש בו נכחו ראש הממשלה גולדה מאיר, שר התחבורה שמעון פרס, יו"ר אל על משה כרמל, ונשיא אל על מרדכי בן-ארי. 1973 במהלך מלחמת יום הכיפורים המטוסים השתתפו ברכבת האווירית ושברו שיאים בהטסת תחמושת ומטענים בשירות המדינה. מטוסי ה-747, עם הגודל והיכולת המשופרים שלהם, העניקו יתרון עצום בסיוע להגנה המוצלחת של ישראל. 1988 נערכה טיסה המטען הראשונה של אל על מעל הקוטב הצפוני לאנקורג', אלסקה. בסך הכול הועברו 150 עמודי תמיכה ענקיים, כל אחד מהם באורך 25 מטר. כל מטוס נשא 104 טון. עמודות מיוחדות אלה שימשו לבניית אסדת קידוח נפט ימית. 1990 אל על התאימה את אחד ממטוסי הנוסעים שלה מדגם 747-200, כך שיוכל לשמש גם כמטוס נוסעים וגם כמטוס מטען. פרויקט זה היה הראשון מסוגו בעולם. 1991 מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה. מטוסי הבואינג 747 שברו את שיא כמות הנוסעים במטוס כלשהו שהמריא עם 1,086 נוסעים ונחת עם 1,088- שני תינוקות נולדו במהלך הטיסה ארצה. המטוס שימש בתפקיד מרכזי במהלך מבצע 'אקסודוס', כשהביא מאות אלפי יהודים מברית המועצות וממזרח אירופה לביתם החדש בישראל. 1992 המטוס פתח נתיבים חדשים, כגון בייג'ינג, בטיסה ראשונה בספטמבר 92. 1994 מטוסי הג'מבו מדגם 747-400 הגיעו לאל על. בוצעה טיסה בנתיב נתב״ג - ניו יורק, תוך 10 שעות בדיוק, שיא אל על ושיא עולמי לקטע זה. בוצעה טיסה ראשונה למטוס בקו נתב״ג- מומבאי-בנגקוק. 1996 נפתח נתיב טיסה חדש בין נתב״ג לשיקגו, כאשר משך הטיסה עמד על 12:40 שעות. בוצעה טיסה שכר ראשונה למטוס זה בקו נתב"ג- פוקוקה (יפן). 1998 טיסת שכר ישירה, לראשונה, בין נתב״ג לריו דה ז'נרו (ברזיל). 2005 מטוסי 747-200 יצאו משירות נוסעים. 2011 מטוסי 747-200 יצאו משירות מטען.
    צוות אוויר אל על במדי רטרו אל טיסת הפרידה מג'מבו. צילום: יח"צ  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל עלגונן אוסישקין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: