אא

בזכות מדריך טיסה נמנעה התנגשות בין שני מטוסי ססנה

מדריך הטיסה היה היחיד שאבחן את סכנת ההתנגשות בין המטוסים שהמריאו משדה התעופה בהרצליה . חוקר התאונות הראשי: "מדובר בתקרית בחומרה גבוהה של חליפה מסוכנת בין שני כלי טיס"

מטוס ססנה 172. צילום: Shutterstock מטוס ססנה 172. צילום: Shutterstock
ערנות של מדריך טיסה מנעה התנגשות בין שני כלי טיס מסוג ססנה. כך עולה מדו"ח חקירה של החוקר הראשי במשרד התחבורה, עו"ד רז יצחק, רזצ'יק. מדובר באירוע שהתרחש בחודש אוגוסט האחרון, שני המטוסים המריאו משדה התעופה בהרצליה לטיסות אימונים באזורי האימונים של השדה. עפ"י דו"ח החקירה המעורבים בתקרית לא העריכו נכון את חומרתה, רק המדריך העריך את החומרה, כאשר מגדל הרצליה דיווח על האירוע כבינוני, הטייס במטוס השני, הגדיר את האירוע כמינימלי, דבר שהביא את החוקר הראשי לבדיקת הדברים. במטוס הראשון מסוג ססנה 172, טס טייס המחזיק ברישיון טיס מסחרי, שיצא לטיסת אימון פרטית. במטוס השני, מסוג ססנה 152, טסו מדריך וחניך בטיסת הדרכה. המדריך ביקש לחזור לנחיתה, והוא הונחה על ידי המגדל, לטוס לנקודה בצרה, בגובה 1,200 רגל. כשלושים שניות אח"כ, המדריך הבחין במטוס ממולו, בפניה שמאלית, בגובה זהה, כשהוא חיצוני לפניה ומחוץ לתחום הראיה של הטייס שממול. המדריך ביצע תמרון הפרדה שכלל הנמכה ופניה שמאלית, ובמקביל דיווח למגדל הרצליה על התנועה ממולו. המדריך העריך את המרחק בין שני המטוסים, בחליפה, סביב 20-50 מטרים כשהוא מעט נמוך ממנו, עמק ההנמכה להפרדה. המגדל פנה לטייס מטוס ססנה 172, עדכן אותו, כי חרג מאזור אימונים 9 לאזור אימונים 3, והנחה אותו לשוב מידית צפונה, חזרה לאזור 9. הטייס אישר את הוראת המגדל, ציין לאחר קבלת הדיווח, כי שם לב לחריגה ולמטוס הנוסף, התנצל על החריגה, ביצע פניה ושב לאזור אימונים 9. שני הטייסים שלחו דיווח על האירוע, והמעניין הוא שמדריך הטיסה דיווח על האירוע כתקרית חמורה, מגדל הרצליה דיווח והגדיר את חומרת האירוע כבינוני, ואילו הטייס במטוס ססנה 152, הגדיר את חומרת האירוע כמינימלית. לנוכח נסיבות האירוע והשוני בהגדרת האירוע ע"י המעורבים, החוקר הראשי החליט לבצע בדיקה לבירור נסיבות האירוע וחומרתו. החוקר רז מציין בדו"ח שלו כי "כבר עפ"י תמונת המכ"מ של מגדל בן גוריון הסתבר, כי הערכת המדריך אשר בפועל היה היחיד להבחין בפוטנציאל ההתנגשות, לפני החליפה, כי הוא צדק בהערכתו והאירוע הבטיחותי הוגדר בחומרה גבוהה". עוד מציין החוקר הראשי: "מדובר בתקרית בחומרה גבוהה, של חליפה מסוכנת בין שני כלי טיס, אשר נמנעה בזכות תמרון הפרדה שביצע המדריך, אשר היה היחיד עם קשר עין, רגע לפני החליפה, עם מטוס שחרג מאזור האימונים שהוקצה לו והתקרב לנתיב טיסת מטוס הססנה 152. הטייס שחרג מאזור האימונים, הבחין במטוס השני רק לאחר החליפה". עוד כותב בדו"ח עו"ד רז כי "חוסר ההתאמה, בנוגע להגדרת חומרת האירוע, ע"י הטייסים המעורבים, נובע מהעובדה שהטייס שחרג הבחין במטוס השני רק לאחר החליפה והתרחקות כלי הטיס, זה מזה, כתוצאה מפעולות ההפרדה של המדריך. כתוצאה מכך, הטייס שחרג העריך את המרחק שהיה בין שני כלי הטיס כמאתיים מטרים, בעוד שהמרחק בפועל היה מספר עשרות מטרים, בלבד". לאחר האירוע הוחלט במסגרת החברה המפעילה של המטוס שחרג, כי הטייס המעורב יושעה מטיסות, עד לבחינת ידיעתו את הוראות החברה, ובנוסף יעבור מבחן רמה הכולל: ידע תאורטי, הכרת גבולות אזורי האימונים וטיסה מעשית באוויר".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: