גדי מור מנכ"ל אמדאוס ישראל הפורש: "הייתה לי הזכות לעסוק במה שאני אוהב"
תם עידן. אחרי קצת יותר משני עשורים, גדי מור, המנכ"ל המיתולוגי של חברת אמדאוס ישראל פורש לגמלאות. "זה היה מסע מאוד ארוך ומאוד מהנה". ראיון פרידה
גדי מור, מנכ"ל אמדאוס ישראל הפורש. צילום: יח"צ
המנכ"ל המיתולוגי של חברת הטכנולוגיות אמדאוס ישראל, גדי מור, פורש לגמלאות אחרי 21 שנה בתפקיד. איך אתה מסכם את שני העשורים שלך כמנכ"ל אמדאוס ישראל? מור: "פתחתי את הסניף בשנת 2000וזו הייתה תחילתו של מסע מאוד מסעיר. אני מסתכל על כל השנים שלי באמדאוס בסיפוק אדיר, בעיקר בהיבט ההון האנושי. אמדאוס גיבשה לעצמה צוות מיומן ועוצמתי. כל אחד מהעובדים שלנו, נבחר בקפידה על ידי. אלה עובדים שימשיכו במשימה ויעצימו את המיצוב של אמדאוס בשוק הישראלי. אין לי רגע אחד שאני יכול להסתכל לאחור ולומר שיש לי איזה שהיא חרטה לגביו. אני מרוצה מהדרך שבה העברנו את השוק מעבודה ידנית אל מול חברות התעופה לעבודה במערכות אוטומטיות. כשרק פתחנו את הסניף, המטרה הייתה להקנות את כלים הטובים והיעלים ביותר למשרדי הנסיעות כדי לעבוד מול כלל חברות התעופה בעולם. בתקופה ההיא, רבים מסוכני הנסיעות בארץ עבדו בצורה מסורתית באמצעות הטלפון (התקשרו והזמינו כרטיסי טיסה) או דרך מסוף ספציפי של חברת תעופה כזאת או אחרת. בעקבות הכניסה שלנו, הם עברו לעבוד מעבודה ידנית לעבודה ממוחשבת אל מול חברות התעופה בעולם. בקורסים הראשונים שלנו, סוכנים רבים לא הכירו את מערכת החלונות. זה היה ציבור יחסית גדול מאוד שהיינו צריכים להקנות להם ידע טכני כיצד לעבוד בחלונות עם עכבר. מאז עבודת הסוכן מול חברת התעופה רק השתדרגה והתייעלה. עידן האוטומציה צמצם מאוד את מרווח הטעויות והיעילות הייתה מקסימליסטית. אותו סוכן נסיעות, באמצעות המערכות הממוחשבות, יכול היה להכפיל ואף לשלש את מחזור המכירות שלו באותו פרק זמן. לאורך כל הדרך, בכל צומת דרכים, רק השתכללנו והטמענו כלים טובים יותר ופלטפורמות יותר טובות. בד בבד, הצלחנו לחתום על עסקה מכוננת מבחינת אמדאוס ישראל עם חברת אל על, שעברה ממערכות כרמל המיושנות למערכת אמדאוס Altea. במהלך השנים התרכזנו בבנייה של מערכות חדשניות כמו מערכת ה- ALP, להפצת והזמנת נופשונים של ספקים מקומיים, השקנו מועדון חברים: אמדאוס פירסט ( AMADEUS FIRST ) שהפך לסופר פופולארי בשוק הישראלי. היינו מאוד יצירתיים. הייתה חדוות עשייה מאוד גדולה. גדלנו מ-4 עובדים כשרק פתחנו את הסניף בתחילת המילניום לכ-50 עובדים עד לפני הקורונה. הפכנו ל-GDS הדומיננטי המוביל בשוק הישראלי". איזה מנהל היית? "ברמה העסקית ניסיתי להיות יצירתי עם חשיבה מחוץ לקופסה בכדי לשמר ואף לשפר את מעמד סוכני הנסיעות.מערכת הייחסים שפיתחנו אל מול כלל הסוכנים הייתה מושתתת על אימון הדדי וקירבה ללקוות. במקביל השקענו זמן ומאמצים לעובדי הסניף וקידמנו תכניות פיתוח לכל עובד תוך התייחסות אישית לכל עובד. השילוב של היצירתיות של הסניף עם היחס האישי לעובדים – יצר מערכות אמון מאוד חזקות. העובדים היו מחויבים ומסורים מאוד לעבודה דבר שהתבטא ברמת שירות גבוהה ביותר לכלל לקוחות אמדאוס בישראל". חברות תעופה בכל העולם רוצות להעלים את ה-GDS ולשלם כמה שפחות על הפצה "הערכים המוספים של ה-GDS בעולם רק מתחדדים אבל באופן טיבעי חברות התעופה מעוניינות להוריד עלויות ובניהן את עלות ההפצה. העובדה היא שצינור ההפצה והמכירות של חברות התעופה הינו עדיין ה-GDS. זה הצינור הרווחי ביותר עבורם. הרצון לחסוך עדיין קיים אבל לחברות תעופה פחות יעיל לעשות את עבודת סוכן הנסיעות - לשרת קהל ולבצע הזמנות. רק באחרונה פורסם שחברת התעופה אמריקן איירליינס חתמה עם אמדאוס, וזה רק מראה שה GDS מייצרים ערך מוסף אדיר עבורן". איך שוק ה-GDS בארץ מתחלק? ומילה על התחרות בין השחקנים בתחום "מתחלק בין שלושה שחקנים: חברת אמדאוס המובילה את השוק, חברת סייבר ואחר כך חברת טרוול פורט. התחרות היא תחרות ברמת המוצר וברמת השירות. עבדנו מאוד קשה כדי להיות ביתרון יחסי במישורים אלו על המתחרים שלנו". מה עשתה הקורונה לשוק הזה? "הקורונה שיבשה את כל מהלך החיים ובראש ובראשונה את ענף התיירות והתעופה. העולם התרגל לחיות בצורה אחרת. דרכון ירוק, בדיקות לפני ואחרי וכיו"ב. דווקא בעידן כזה, הצורך בטכנולוגיה משודרגת, מתבטא יותר. כלומר, לקוחות שלנו כמו שדות תעופה, חברות תעופה וסוכני נסיעות, צורכים יותר טכנולוגיה מאשר קודם. אם קודם היה צריך להזמין כרטיס טיסה, אז עכשיו צריך להזמין כרטיס טיסה תחת שורה של מגבלות ויישום רגולציות שונות בכל מדינה. הפרדוקס הוא, שחברות תעופה וסוכנים רוצים להתייעל ובמקום לפתח תוכנות ולתחזק אותן הם פונים בצורה מאסיבית לגופי טכנולוגיה בכדי לספק להם את הצרכים. לכן, ההזדמנויות העסקיות שלנו דווקא עלו. אם עיקר הבעיה היא מספר הנוסעים הנמוך בעולם, אז כדי לשמר ולהגדיל את מספר הנוסעים חייבים את הטכנולוגיות". אז הקורונה היטיבה עמכם באיזה שהיא צורה? "נסגר חלון ונפתחה לנו דלת". כמו שכל אחד צריך להתאים את עצמו לעידן החדש גם ענף התיירות יתאים את עצמו לעולם ה"פוסט קורונה" ובשורה התחתונה, ענף התיירות בעולם יתחזק ויגדל וימשיך להיות כדאי מהבחינה העסקית". אמדאוס ישראל חברה רווחית? "המשבר מאוד עמוק ומאוד חזק, אבל נצא ממנו הרבה יותר טוב ומחוזקים. אני מדבר על כלל התעשייה. אחד הדברים שאנחנו רואים זה נושא התיירות והנופש שיעלה. הצורך בזה גבוה מאוד. ברגע שפותחים מקום ירוק, ההזמנות בתוך יום-יומיים ממלאות בית מלון לחודשים הקרובים. לדעתי נושא התיירות ימשיך להיות בעלייה קבועה כל שנה ונצא מהמשבר מהר ממה שהערכנו". האם לדעתך השוק ישנה פניו? "לדעתי השוק הזה, בתהליכים מאוד מאוד איטיים, יתכנס לרגולציה עולמית אחידה או אזורית סביב השאלה כיצד בן אדם יוכל לטוס. בהיבט של דרכון ירוק, מטוסים עם סוג אוורור מסוים וכיו"ב. העולם לא יחזור ביום אחד לקדמותו, אבל מספרי הנוסעים יתחילו לעלות בצורה יציבה. בהחלט ניתן להעריך שתוך 3-4 שנים נחזור למספרים שהיו קודם. מעריכים שעולם הפנאי יחזור מהר וברור שגם המגזר העסקי צפוי לחזורמהר. כשתושג הרגולציה הזאת, העולם יחזור לטוס. זה לא יקרה בן רגע. קבוצת תיירים צליינים למשל שרוצים לטוס לארץ הקודש, זה תהליך שלוקח לארגן אותו שנה-שנתיים, לכן ההערכה היא שהעולם יחזור למספרים שלפני הקורונה רק בעוד כ-2-3 שנים". אבישי כהן מחליף אותך בתפקיד. מילה עליו? "אבישי התחיל לעבוד בחברה לפני 7 שנים. עשה עבודה מופלאה. התגלה כאדם מוכשר ביותר שידע לקחת את העגלה הלאה ולשדרג אותה ולהביא לתוצאות עסקיות הרבה יותר טובות ממה שהיו קודם. אני סמוך ובטוח שעובדי אמדאוס ישראל וציבור הלקוחות שלנו יווכחו לדעת במהרה שאבישי הוא מנהל מעולה שבעזרתו כולנו נוכל להרוויח". מה אתה הולך לעשות? "לעשות לביתי. בתוכניות שלי זה משפחה ועוד קצת משפחה וטיסות כשהכל יפתח. ליהנות קצת יותר. לטייל. אם הכל היה פתוח, לא הייתי פה עכשיו. תכננתי חודש טיול באנגליה שכנראה אוכל לממש רק בעוד מספר שבועות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}