תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

האם אל על בדרך לאיבוד שליטה? תמונת מצב

היא רצתה 400 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה אבל בסוף הציעו לה רק 250 מיליון דולר, וגם זה בתנאי ותזרים הון בעלים לקופתה הריקה ותפטר 2,000 עובדים. חברת אל על ניצבת בפני צומת גורלית: להסכים למתווה החדש של האוצר או ללכת לפירוק. תמונת מצב עדכנית

מטוס אל על חונה בנתב"ג בימי הקורונה. צילום: ספיר פרץ זילברמן מטוס אל על חונה בנתב"ג בימי הקורונה. צילום: ספיר פרץ זילברמן
אחרי מאות שעות של דיבורים, ויכוחים ומאמצי שכנוע עילאיים, אתמול (א') נפל דבר: חברת אל על שקיוותה ופיללה לקבל 400 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה, קיבלה ממשרד האוצר הצעה למתווה חדש להלוואה בסכום נמוך בהרבה: 250 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה. מנכ"ל האוצר היוצא, שי באב"ד - שהוסמך על ידי שר האוצר הנכנס, ישראל כ"ץ, להמשיך ולנהל את המו"מ על ההלוואה עם אל על - הציג אתמול להנהלת החברה את המתווה החדש להלוואה המופחתת כאמור, הדורש ממנה בין היתר, הזרמת הון בעלים לקופה הריקה ופיטורי עובדים. באל על לומדים את המתווה החדש שלמעשה לא מותיר הרבה ברירות: להסכים או ללכת לפירוק. האם אל על תעמוד בתנאי המתווה החדש ותקבל את ההלוואה שהיא כל כך זקוקה לה? והאם זה מה שישאיר את אל על בידי משפחת בורוביץ', בעלת השליטה? הסיכויים לפי שעה נראים קלושים. נכון לכתיבת שורות אלה, 16 שנים אחרי שרכשה את אל על, משפחת בורוביץ' עלולה לאבד את השליטה לטובת השתלטות של המדינה ומשם לידיים פרטיות. מתווה באב"ד ל-250 מיליון דולר מציע 75% ערבות מדינה והנפקת מניות לציבור בסך של 150 מיליון דולר, כאשר המדינה מתחייבת לרכוש את המניות שהציבור לא ירכוש שיופקדו בידי נאמן עד למכירתן לציבור. במתווה הקודם, האוצר דרש מבעלת השליטה באל על, חברת "כנפיים", להזרים לקופת החברה כ-100 מיליון שקל. משפחת בורוביץ', בעלת "כנפיים", התנגדה וכאמור עלולה למצוא עצמה בסיטואציה שתאלץ לרכוש חלק מהמניות בהנפקה בסך של כ-150 מיליון דולר (כ-55 מיליון דולר הזרמה שלה בהנפקה) או פשוט להיפרד מאל על. לצד זה, אל על נדרשת גם במתווה החדש מאתמול להציג התייעלות: פיטורי כ-2,000 עובדים, סגירת קווים לא רווחיים, צמצום יעדים ותדירויות והחזרת המטוסים המוחכרים. גופים מוסדיים יוכלו להחליט האם להשתלט על מניות החברה בהנפקה במחיר לא גבוה, כאשר החברה עם הסכמי עבודה חדשים, הרבה יותר יעילה, עם כמות עובדים קטנה, כאשר הם יוכלו להיות בעלי בית של חברת תעופה במחיר נמוך ביותר. כמו כן, בעלת השליטה תצטרך לשעבד את המניות שלה למדינה ולגופים המלווים.

פנייה של אל על לרה"מ: טעות טקטית

באל על פנו לא מכבר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי שזה יסייע לה במשא ומתן הקשוח מול פקידי האוצר. הפקידות באוצר מאוד לא אוהבת שמתערבים לה, והבחירה של אל על ללכת במסלול עוקף לראש הממשלה, היא בבחינת טעות טקטית קשה. כך או כך, שעון החול של אל על הולך ואוזל. החברה נדרשת כעת לקבל את ההחלטה הגורלית בתולדותיה.
בנימין נתניהובנימין נתניהו
לא עשה לאוצר נו נו נו. רה"מ, בנימין נתניהו. צילום: 123rf

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: