המאבק בין הטייסים לבעלי אל על – על מה ולמה?
טייסי החברה נוקטים עמדה אגרסיבית: נגד הלוואה כספית ובעד הנפקה, ולמעשה, רוצים שבעלי הבית יאבדו שליטה. החברה במו"מ עם מגזרי העובדים האחרים. מי ישבור את מי במאבק?
אל על. צילום: עידו וכטל
טייסי אל על בחרו קו נוקשה. הם מעוניינים שבעלי הבית יחליטו על הנפקה, גם אם זה אומר, שהם יאבדו שליטה על החברה. הטייסים חושבים שבמצב הנוכחי החברה חייבת בעלי בית עם כיסים עמוקים. בפני אל על עומדות כיום שתי אפשרויות. א. הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות המדינה של 82.5%, הזרמה מצד בעלי המניות של כ-150 מיליון שקל לחברה, או הנפקת מניות, כאשר הם יצטרכו להשלים ל-150 מיליון שקל. ב. הלוואה של 250 מיליון דולר ב-75% ערבות המדינה והנפקה בסך של כ-150 מיליון דולר בבורסה, כאשר בעלי הבית ידוללו, והמדינה מתחייבת שהיא תרכוש מניות שהציבור לא ירכוש. אפשרות כזו יכולה להביא באופן מעשי להלאמתה של החברה והפיכת המדינה לבעלת הבית הזמנית עד למכירתה של החברה. אל על כבר הגיעה להסכמות עם סקטור הדיילים, כאשר ההסכם אף קובע שכ-25% מ-400 הדיילים הקבועים יפוטרו. החברה מנהלת מו"מ מתקדם עם סקטור עובדי התחזוקה להסכם מחודש, ולאחר מכן תקיים מו"מ עם ועד המנהלה. החברה מתכוונת להציג בפני 5,000 עובדי החברה את הסכסוך עם 500 הטייסים, שאינם מוכנים להתפשר, ומעמידים באי וודאות את עתידם של כל העובדים. הנהלת החברה רוצה לבודד את הטייסים כדי להפעיל עליהם מנוף לחץ. אגב, בסוף חודש יולי טייסי ה-737 יאבדו את הכשירות שלהם, אם לא יתחילו לטוס. הטייסים, בראשות יו"ר הוועד החדש, ניר ראובני, מציגים עמדה תקיפה ובלתי מתפשרת. הם לא משתפים פעולה עם מסלול ההלוואה הכספית בלי הנפקת המניות. המסר שלהם לחברה: רוצים הלוואה? אז אנחנו לא מוותרים על שקל. עבור הטיסות, שהם ביצעו לאחרונה, שילמו להם לפי החוזה. חלקם גם עושה מילואים, וכך ההכנסה שלהם נפגעת פחות. הטייסים גם משתכרים הרבה יותר משאר עובדי החברה, וההערכה שיש להם רזרבות, המאפשרות להם לצאת למאבק חסר הפשרות. הטייסים רוצים שבעלי הבית יבחרו את אופציית ההנפקה, וגם שם יש להם דרישה לקבל אופציות. בינתיים גם החברה החלה לנקוט קו תקיף, והוציאה למעשה את כלל הטייסים לחל"ת, מלבד מפקחי טיסה. במאבק הזה אין מנצחים, רק מפסידים, ובסופו של דבר, באל על יצטרכו להחליט באיזו דרך לבחור. כל עוד השמיים לא פתוחים עבור אל על ואין תאריך יעד לפתיחתם, החברה עדיין יכולה לא לקבל החלטה. עם זאת, נראה כי הגיעה העת, שהדירקטוריון יתכנס ויקבל את ההחלטה הגורלית לעתיד החברה.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}