אא

חברות התעופה האמריקניות: להגביל את הסכמי השמיים הפתוחים

שלוש חברות התעופה הגדולות - אמריקן, יונייטד ודלתא - מבקשות להגביל את החדירה המאסיבית של חברות המפרץ לארצות הברית, ואילו איגודי הטייסים יוצאים נגד חברת הלואו-קוסט, נורוויג'יאן, המרחיבה בהתמדה את פעילותה הטרנסאטלנטית

Shutterstock Shutterstock
כבר לפני שנתיים פנו שלוש חברות התעופה הגדולות בארצות הברית – אמריקן, יונייטד ודלתא – אל הנשיא אובמה בדרישה להגביל את פעילותן של שלוש חברות התעופה של המפרץ – אמירייטס, קטאר איירווייס ואיתיחאד – בתחומי ארצות הברית בטענה כי אינן פועלות עפ"י כללי ההגינות התעופתית ונהנות מסובסידיות ממשלתיות של כ-50 מיליארד דולר במשך 13 השנים האחרונות. הנשיא אובמה מצא לנכון, ככל הנראה, מסיבות פוליטיות וכלכליות, לא להתייחס לדרישה, המחייבת דיון מחודש בהסכמי השמיים הפתוחים עם מדינות המפרץ, איחוד האמירויות וקטאר, אך חברות הדגל האמריקניות ממשיכות במאבק ודורשות 'שמיים פתוחים והוגנים', Open & Fair Skies, בטענה כי התמיכה הממשלתית בחברות המפרץ מאפשרת להן להציע מחירים אטרקטיביים, שאינם מאפשרים לחברות האמריקניות להתחרות בהן, וכי התרחבות פעילותן בארצות הברית גורמת לפגיעה משמעותית בתעסוקת אמריקנים בתעשיית התעופה. חברות המפרץ מצידן ממשיכות לטעון, כי אינן נהנות מסובסידיות וכל הכספים, שהן מקבלות מממשלותיהן, הם הלוואות, שהן אמורות להחזיר. כמו כן, גם בארצות הברית קמה 'קואליציית השמיים הפתוחים', בה חברות מספר חברות תעופה, ובראשן ג'ט-בלו, המתנגדות לדרישת החברות הגדולות להגביל את פעילותן של חברות המפרץ בארצות הברית, וטוענות כי הפעילות שלהן תורמת לכלכלה האמריקנית ולתחרותיות בענף התעופה. לארצות הברית הסכמי שמיים פתוחים עם 120 מדינות, המאפשרים לכל חברת תעופה ממדינות אלה להפעיל קווים לארצות הברית ללא מגבלות וללא התערבות ממשלתית. שלוש חברות המפרץ הגדולות מנצלות את זכותן, והיום הן מפעילות כבר 29 קווים בין דוחא ודובאי למגוון יעדים בארצות הברית, ונראה כי פעילותן עוד תתרחב. נוכח בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא, חברות הדגל האמריקניות מגלות אופטימיות רבה והן תולות בו תקוות רבות לאור הצהרותיו על חיזוק התעסוקה האמריקנית בעדיפות עליונה. בשבוע שעבר אף התקיימה פגישה ראשונית של ראשי תעשיית התעופה עם הנשיא ועוזריו, וגם לאחר ששמע על הבעיות והבטיח לטפל בהן, נראה שגם טראמפ לא ימהר לפתוח את הסכמי השמיים הפתוחים. בשבוע האחרון נרשמה בארצות הברית חזית תעופתית נוספת, ונראה שגם היא באה לעולם בעקבות הצהרותיו של טראמפ על אמריקניזציה של שוק העבודה במדינה. איגודי הטייסים הכריזו על מאבק פומבי בהתרחבות פעילותה הטרנסאטלנטית של חברת הלואו-קוסט, נורוויג'יאן. נורוויג'יאן מרחיבה בהתמדה את פעילותה מיעדים שונים באירופה, בעיקר מנמל גטוויק – לונדון, למגוון יעדים בארצות הברית, מציעה טיסות במחיר של החל מ-56 ליש"ט, ומתכוונת להפעיל השנה קווים טרנסאטלנטיים חדשים מנמלי תעופה נוספים בבריטניה. חברות התעופה האמריקניות, כמובן, אינן מסוגלות להתחרות ברמה כזו של מחירים, ואיגודי הטייסים האמריקנים חוששים, שהצפת השוק האמריקני בטיסות לואו-קוסט מעבר לים תפגע בתעסוקה ובפרנסה של טייסים אמריקנים. איגוד הטייסים, Alpa, המייצג 55,000 טייסים מ-32 חברות תעופה, ואיגוד טייסי יונייטד, MEC, המייצג 12,000 טייסים, פנו לדונאלד טראמפ, נשיא ארה"ב, במכתב פומבי, ובו הם טוענים: "התרחבות הפעילות של נורוויג'יאן תהרוס את תעשיית התעופה האמריקנית וכל המשרות הקשורות אליה", וקוראים לנשיא להגביל את פעילותה של חברת הלואו-קוסט בתחומי ארצות הברית. האיגודים גם קוראים לחבריהם הטייסים להפנות מכתבים אישיים לממשל. הנשיא עדיין לא הגיב לפנייה, אך דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר שנורוויג'אן רוכשת מטוסים מבואינג ומגייסת צוותים אמריקנים ו"זה אינטרס עצום לכלכלת ארצות הברית". דובר חברת נורוויג'אן אמר בתגובה לדרישת איגודי הטייסים האמריקנים, כי "אנחנו מתמקדים בגיבוש התוכניות שלנו לפתיחת קווים חדשים, הורדת מחירים ויצירת משרות חדשות באירופה ובארצות הברית – בדיוק כפי שהבטחנו ועפ"י כל הכללים של הסכם השמיים הפתוחים בין אירופה לארצות הברית".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: