"טיסת השבת" בכנסת: "להתייחס לחשש חילול שבת כמו שמתייחסים לחשש ביטחוני"
בכנסת דנו היום "בטיסת השבת". חכ' אייכלר: "הציבור סבל מהסתה באמצעי התקשורת ולא שמענו הכחשה מספיק גורפת ומספיק חזקה". סמנכ"ל השירות: "אל על לא חיללה שבת ולא גרמה לנוסעים לחילול המוני של השבת". משי זהב: "יש כל כך הרבה טוב באל על"
צילום: shutterstock
היום, (שלישי), הגיעה טיסת השבת של אל על לדיון בועדת הכנסת. יו"ר הועדה המיוחדת לפניות הציבור, חה"כ ישראל אייכלר ציין כי: "הכתבות שפורסמו באמצעי התקשורת בשבת היו שקריות, הוועדה קיבלה את תשובת אל על שזה לא בא ממנה, אבל הציבור סבל מהסתה באמצעי התקשורת ולא שמענו הכחשה מספיק גורפת ומספיק חזקה. הוועדה שמעה כי טרם הסתיימה בדיקותיה של הוועדה מטעם חברת אל על בעניין הטיסה, ובאופן עקרוני אני אומר כמו בתנאי בטיחות הטיסה יש ספק או אין ספק כך לגבי השבת אם אי אפשר לנסוע לא נוסעים." אייכלר הוסיף: "פונה אני לאל על להסדיר נהלים חדשים ומדיניות ולהעביר גם הכשרה לדיילים ולמנהלים שנוגעים לציבור שומרי השבת וגם לעניים התפילות. וגם לגבי הנשים שזכויותיהן נרמסות כשהן רוצות לשבת בנפרד לא ליד גבר, צריך לאפשר להן זאת. זכות האישה לשבת לא ליד גבר במיוחד ביום המאבק על זכויות האישה." בסיכום הדיון ביקש יו"ר הוועדה להמתין לתוצאות הבדיקה הכוללת, ודרש מראשי אל על להתייחס לחשש חילול שבת כמו שמתייחסים לחשש ביטחוני. "כמו שבספק אירוע ביטחוני, אפילו ספק קל, המטוס לא ימריא, כך אתם צריכים לראות את הספקות של חילול שבת ובשום מקרה כזה לא להמריא. באשר לנוסעים שעברו עוגמת נפש, יש לפצות אותם באופן ראוי, כזה שיוכיח את התנצלותה הכנה של החברה." יו"ר וועדת הרבנים למען השבת הרב יצחק גולדקנופף אמר "על ראשי אל על לשים לב שהנוסעים מרגישים שנעשה עמם עוול, זה עצמו אומר שיש בעיה. הסיכום של אל על מול וועדת הרבנים לא להמריא וגם לא לנחות בשבת. הטיסה המדוברת נמצאת על גבול מסוכן וקיים חשש לחילול שבת. ראוי שאל על תבטל את הקו הזה, ואם לא, הוועדה תוציא הנחייה לשומרי שבת להימנע מלעלות על הטיסה הזו." סמנכ"ל לקוחות ושירות באל על אמיר רוגבסקי הציג את המקרה ואמר: "ככל שלקוחות נפגעים בכל אירוע ולא רק בטיסה כזאת או אחרת אנחנו מטפלים ויודעים לטפל, אנחנו כבר הבענו את הצער שלנו על כך לנוסעים שהיו צריכים להיות בתל אביב ביום ששי בצהריים, ולגבי הטיסה הספציפית הזאת, אציין כמה עובדות: מדובר באירוע מורכב עם הרבה דעות חלקן דומות למה שעלה כאן וישנן אחרות שונות שגם הן לנוסעים באותה טיסה, אנחנו כחברה פרטית חתומים על הסכם כי לא מטיסים נוסעים בשבת ואל על מקפידה על זה, קלה כחמורה, כאשר מדברים על אל על בהיבט של שבת, צריכים להגיד וזה מה שציפיתי לשמוע כי אל על לא מטיסה נוסעים בשבת וגם באירוע הזה לא הטיסו נוסעים בשבת, ואת זה לא שמענו מאף אחד שהלינו על האירוע, אל על לא חיללה שבת ולא גרמה לנוסעים לחילול המוני של השבת". רוגבסקי הוסיף ואמר: "שאומרים מדוע לא ממשיכים לתל אביב גם הנוסעים ששומרי שבת שרצו, אזי התשובה היא שאל על לא מטיסה נוסעים בשבת בין אם הם שומרים שבת ובין אם לא שומרים שבת, אנחנו לא עושים הבחנה כזאת, ואנחנו לא ניקח את הסיכון של חילול שבת המוני, את זה צריכים לדעת ולהגיד." שנשאל בעניין הורדת הנוסעים מהמטוס השיב כי אל על היא חברה פרטית ומסחרית שקיבלה את ההחלטה הזאת למרות שישנם כאלה שממליצים אחרת, אנחנו דבקים בהתחייבות שלנו כלפי כל הנוסעים שעולים על הטיסות שלנו, ואותם נוסעים שמלינים למה נחתנו באתונה והם לא שומרי שבת אנחנו משיבים בכך שאל על לא טסה בשבת וזה ידוע מראש. ועוד הוסיף: "התחושה שלנו כחברה מנסים לגרור את החברה למקום שלא נמצאת בו, החברה לא שיקרה לאורך הדרך, ואמרה רק את האמת, ולא הסיתה כנגד שום ציבור כזה או אחר, וכשיש לנו עניין עם נוסע אז העניים הוא מול הנוסע, לא מפלים בין נוסעים. אנחנו מתייחסים לכל הנוסעים באותה מידה. לא היה נציג רשמי של אל על האשים מגזר כזה או אחר. הדיילות והצוות מגיעים לשדה התעופה באמצעות חברת הסעות מתוך הנחה שיגיעו בזמן, משלושת ההסעות אחת התעכבה כי הציר תנועה שלה לא אפשר הגעת ההסעה בזמן. היו כ 80 נוסעים שהתעכבו ולשמחתנו ושמחתם יכלו לעלות על הטיסה כי היא התעכבה, והם התעכבו בגלל השלג (מצורפות תמונות משדה התעופה בניו יורק שנציגי החברה הציגו בדיון), המון חברות תעופה ביטלו את הטיסות, אך אל על יש לה מטרה אחת והיא הבאת הנוסעים ליעדם. רוגבסקי הסביר את השתלשלות האירוע ומוסיף: "מטוס שצריך לחזור לגייט צריך שיהיה לו גייט שיתחבר אליו, מגדל הפיקוח נתן לו אישור לצאת למסלול ההמראה ולא נתן לו אישור להתחבר לגייט ואת זה כולם שוכחים, ונאמר כי רק בעוד שעתיים יהיה גייט פנוי, במקרה כזה אם היה צריך להוריד את הנוסעים גם בהנחיות הביטחון האמריקאים מקפידים על זה והיה גם צריך להוריד את הכבודה, ובמקרה שלנו מטוס ג'מבו עם 400 נוסעים וצריכים לחפש מזוודות! עמד בפני הטייס שתי אפשרויות האחת לחזור להמתין לגייט ולבטל את הטיסה ו-400 הנוסעים לא יגיעו לתל אביב, לא ביום ששי ולא במוצ"ש. השנייה שקם הרב סורוסקין ביוזמתו ופנה לטייס וקיבל את התשובה: לפי החישובים אם טסים עכשיו נגיע כשעה לפני השבת, הרב הרגיע את הנוסעים והטייס קיבל אישור ממגדל הפיקוח להמראה לתל אביב ולא לאתונה. הטייס המריא בשעה 23:45 בלילה לתל אביב, שלפי החישובים יגיעו בדיוק בשעה 16:00 לנתב"ג ושם הרב חיות נערך לארח את הנוסעים שומרי השבת בנתב"ג, איני מכיר חברה שהייתה עושה את זה. המטוס קיבל נתיב טיסה ארוך יותר על ידי מגדל הפיקוח של JFK, לקחו את המטוס מערבה, ואחרי מספר שעות התגלה שישנה סכנה לחילול השבת, כי הטווח קוצר ב-5 דקות, מנכ"ל אל על קיבל החלטה שהוא לא לוקח סיכון על 5 דקות ואנחנו ננחת באתונה, זאת הסיבה כי אנחנו לא מטיסים נוסעים בשבת. הזמנו 103 חדרים באתונה, ומחב"ד אתונה הזמנו 150 ארוחות, וזוהי פעם שלישית שמנחיתים מטוס באתונה בשנים האחרונות ואנחנו מתורגלים אתם הזמנו ושילמנו על ההזמנות." בדיון נכח גם עו"ד ידידיה לווינטל המייצג חלק מהנוסעים בטיסה, והציג את הטענות השונות כלפי החברה לחלק מהנוסעים שלכאורה היו קרוב ל-15 נוסעים חרדים לטענתו, בנוסף לכמה נוסעים בעלי חזות דתית אך לא חרדים. לווינטל ציין כי: "בשעה בה היו אמורים להמריא ביום חמישי היה שלג שעיכב את הטיסה לשעה מאוחרת יותר, ורק בשעה- 20:45 התחלנו לעלות אל המטוס." לווינטל הוסיף: "בשלב מאוחר יותר הודיעו כי נוחתים באתונה, ולקראת הנחיתה הנוסעים לא היו ערוכים הדבר שסיכן חיי אדם, לא היו מספיק חדרים ולחלק לא היו בגדים, ואני נכנסתי עם מישהו שאני לא מכיר לחדר במלון שהוצע, בחב"ד באתונה הופתעו מכמות הנוסעים שלא ידעו מראש עליה. לאחר צאת השבת בשבע שעות יצאנו מאתונה לישראל כך שבשעה 2:00 לפנות בוקר הגענו לארץ". יהודה משי זהב נכח בדיון וציין כי: "אוירת ה"עליהם" שהייתה שכל אחד מנצל את ההזדמנות ומביא את הסיפור האישי שלו שהוא לא קיבל את זה ואת זה, ושיש אווירה של "עליהם", אבל צריך הכרת הטוב, אנחנו אין לנו אמונה בחברה פרטית אבל מדובר כאן בחברה לאומית, לא תהיה פה חברה אחרת, יש כל כך הרבה טוב באל על, גם החשמונאים היו דברים רעים שעשו, אבל לא מזכירים ורק את הדברים הטובים מזכירים. אז לא יהיה לך את הסלט של אשתך בשבת."
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}