יוצא לדרך חדשה
ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל, סיים את תפקידו אחרי 5 שנים. מדוע סיים בהפתעה? מה הוא חושב על הבעלים, דוד פתאל ושני בניו בעסק? על מחליפתו אביה מזרחי-מגן? ומהן תכניותיו העתידיות? ראיון פרישה ראשון
ראובן אלקס. צילום: שיר גולני|דוד פתאל. צילום: יח"צ|צילום: רונן מחלב חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
בתחילת חודש מאי ארעה רעידת אדמה בענף המלונאות: רשת מלונות פתאל הודיעה על עזיבתו של המנכ"ל, ראובן אלקס, אחרי 5 שנים בתפקיד. אלקס, שהיה דומיננטי לצד הבעלים דוד פתאל - נפרד מהרשת באופן מידי עם מינויה של מחליפתו, אביה מזרחי-מגן. עזיבתו המידית, דבר שאינו אופייני בענף, הזינה עוד יותר את גל השמועות סביב הסיבה לעזיבתו של אלקס את הרשת. בראיון פרישה ראשון ל"פספורט" אלקס מסביר: "אולי הודעת העזיבה הייתה קצת פתאומית לתקשורת, אבל היא באה בעצם לאחר מספר חודשים של שיחות ביני לבין דוד. אני קיבלתי את ההחלטה, שאחרי עשר שנים בהן ניהלתי רשתות מלונאיות, אני צריך לצאת לדרך, שלפחות בחלקה, עצמאית ולהקים פעילויות חדשות או לעשות משהו אחר. ברגע שהרגשתי איזושהי תחושת מיצוי, פניתי לדוד ודיברתי איתו". בתחילת הדרך נראה היה שהחיבור ביניכם יימשך הרבה יותר מ-5 שנים. פתאום יום אחד, כל האידיליה ששידרתם הסתיימה "אין לזה קשר לאידיליה. אנחנו חברים טובים ואין שום קשר בין הדברים". אמרת שמיצית. נראה שגם מיצה אותך? "אני חושב שאין פה מיצה אותי או אני מיציתי אותו. בחברה כמו זאת כהונה בסדר גודל של חמש שנים היא כהונה מכובדת. אני חושב שאדם צריך לשבת בתפקידים האלה רק כשהוא מרגיש שהוא יכול לתת 200 אחוז מהיכולות שלו". מנגד, אנחנו רואים למשל את ליאור רביב שסוגר עשרות שנים כמנכ"ל רשת ישרוטל ונראה פורח ומאושר מתמיד "גם אני מאושר. ההבדלים הם מאוד שונים. יש הבדל גדול בין חברה שאתה מנהל אותה כמנכ"ל ולמעשה עובד מול הדירקטוריון, לעומת חברה שאתה מנהל אותה לצד הבעלים שהוא יו"ר פעיל, אדם מאוד מוכשר שאפשר ללמוד ממנו כל יום לבין לנהל חברה באופן עצמאי לבד לגמרי. אני שמח שליאור מבסוט, הוא חבר טוב שלי. אני חושב שהוא עושה את התפקיד שלו נהדר בישרוטל". איך אתה מסכם את התקופה שלך בפתאל? "הייתה לי תקופה מדהימה ב'פתאל'. אני חושב שכל פרמטר שמסתכלים עליו, והן ברמה של האיכויות - החברה עשתה התקדמות מאוד גדולה ב-5 השנים האלה. ולראיה, הסקר האחרון שפורסם ב'דה מרקר', שבו 'פתאל' מבחינת איכויות בשישה סגמנטים, הייתה הרשת הטובה בישראל ועשתה שיפור משמעותי מאוד כמעט בכל סגמנט. גם בהיבט הכלכלי החברה התקדמה מאוד וגם כשהיו שנים קשות למשל ב'צוק איתן' בקיץ 2014, החברה עדיין ידעה להתמודד והגיעה לתוצאות עסקיות טובות מאוד. הדבר האחרון הוא גם ברמה האישית. 5 השנים האלה הפכו אותי למנכ"ל הרבה יותר מקצועי. אני חושב שלמדתי המון, עשיתי המון וחוויתי המון, כך שאני יכול לסכם את חמש השנים האלה כדבר יוצא דופן בשבילי. אני שמח שאחרי 5 שנים אני יכול להישיר מבט לדוד ולכולם, ולראות שהחברה שהעברתי הרבה יותר טובה ממה שקיבלתי".
"אביה לא צריכה לקבל ממני חוות דעת"
פתאל מיצתה את עצמה בישראל? היא לא יכולה לגדול יותר? "אני מניח ש'פתאל' תגדל במשורה ובצדק, כי בסך הכול ההגבלים העסקיים מאוד מקשים על הענף ולראיה, מלון הנסיכה באילת שעומד סגור כבר שנתיים. באו במטרה להגדיל את התחרות, אבל מה שיוצא מזה בסופו של דבר הוא ש-400 משפחות לא מביאות משכורת הביתה ופחות חדרים, שזה אומר שהמחיר עולה. כך שאני חושב שכל הטיפול של ההגבלים העסקיים במלונאות בישראל הוא על גבול המגוחך. לא יכול להיות שמשפחה ישראלית יושבת ומחליטה אם לטוס ליוון או לאילת, ובאילת סופרים את זה כשוק סגור. זה לא שוק סגור. אני חושב שההגבלים עד היום לא תרמו לענף, אלא להפך. אני מקווה מאוד שילמדו מהדבר הזה". פתאל מעסיקה 8,000 עובדים. מספר עצום. כמה עובדים אתה מכיר באופן אישי כמנכ"ל? "מכיר אישית הרבה מאוד עובדים כי אני מאוד אוהב את השטח". בכל שבוע היית עושה סיורים? "אין שבוע שלא הייתי בשטח. חייתי את השטח בצורה מאוד אינטנסיבית. התחלתי את העבודה שלי במלונאות כקב"ט, ואני אף פעם לא שוכח את זה. אני חושב שלפחות ב'פתאל' הטיפול בהון האנושי הוא יוצא דופן. מבינים את המשמעויות, מטפחים אנשים. קח למשל את אביה מזרחי מגן שהיום היא מנכ"לית הרשת והתחילה מלמטה. יש הרבה דוגמאות כאלה בחברה. בתקופה שלי הקמנו עתודות של שף ועתודות למנהל עסקה, ולמעשה פתחנו מיני בית ספר למלונאות בתוך 'פתאל', והתוצאות בהתאם". מה אתה חושב על אביה מזרחי-מגן כמחליפה שלך? "אביה הייתה מנהלת אצלי, מנהלת טובה. אני מאחל לה בהצלחה. אני לא חושב שהיא צריכה לקבל ממני חוות דעת, אבל אני חושב שהיא מנהלת טובה מאוד, ואני בטוח שהיא תצליח".
אביה מזרחי-מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל. צילום: אילן בשור עבור לקט ישראל"מלון זה עסק של פרטים קטנים"
ענף המלונאות – לאן מועדות פניו? "ענף המלונאות עובר שינוי. הראשון והמשמעותי הוא ה'שמים הפתוחים', שמצד אחד מביא לפה הרבה יותר תיירים והופך את מדינת ישראל להרבה יותר נגישה. מצד שני, לתיירות הפנים להערכתי תהיה התמודדות מאוד קשה עם הלקוח הישראלי כשהאלטרנטיבות בחו"ל והמחירים הזולים הוא משהו שהולך וגדל כל הזמן. אני רואה כאן בעייתיות לא פשוטה עם תיירות הפנים. האספקט השני, הוא כל נושא ה-OTC. חברות האינטרנט שמוכרות את החדרים כמו Booking, שקצב הגידול שלהן ברשתות הוא פי כמה מהקצב של הערוצים הישרים של המלונאות. אני חושב שזה גם משהו שלאורך זמן יהיה קשה מאוד לחיות איתו וצריך לתת עליו את הדעת. מלבד זה, יש גם את ההתמודדויות הקבועות של העלאות שכר, ירידה בדולר וכל ההתמודדויות שענף רגיל מתמודד איתן. זה ענף מאוד מעניין, מאוד מהנה אבל עם הרבה אתגרים ומחייב רמת ניהול קפדנית מאוד על מנת להצליח". אפשר להרוויח כסף כמלונאי בישראל? אנחנו כל הזמן שומעים מלונאים בוכים ומצד שני אנחנו רואים את הדוחות הכספיים של החברות הנסחרות בבורסה המציגים רווחים יפים "קשה מאוד להרוויח. תמיד כשאתה בא לבדוק מלון, אם לקחת אותו או לא לקחת אותו, אני תמיד טוען שבתוך 10 שנים של תחזית, צריך להכניס גם פקטור של שנה אחת קשה כי המדינה חווה הרבה משברים. כשמגיע יזם לבחון אם הוא רוצה לעשות בניין משרדים או בית דירות או מלון, לעולם ההכנסה במלון תהיה נמוכה יותר. יחד עם זאת, זה עסק של פרטים קטנים ואני חושב שחברות שמנוהלות נכון יכולות להרוויח. ולראיה, התוצאות של רשתות דן, ישרוטל ופתאל שהן טובות מאוד. צריך להבין שמלונאות - זה מקצוע, ולנהל רשת מלונות - זה מקצוע. אם אתה לא בקיא בכל הפרטים, שם לב לכל הפרטים או מנהל את העסק בצורה דינמית הן בניהול המחירים והן בניצול התוצאות ותחזוקת המלונות, אז התוצאה לא תהיה טובה". תעודת זהות ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל היוצא גיל:48 מצב משפחתי: בזוגיות ואב ל-4 מקום מגורים: הוד השרון תפקידים אחרונים: 5 שנים מנכ"ל רשת פתאל, 5 שנים מנכ"ל רשת רימונים, סמנכ"ל הכספים של חברת המילניום השלישי
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}






