אא

יו"ר איגוד הטייסים בדיון על עידוד התעופה הישראלית בוועדת הכלכלה: "בישראל אומרים יהיה בסדר וזה לא בסדר"

ועדת הכלכלה של הכנסת מקיימת בשעה זו דיון על חיזוק ועידוד התעופה הישראלית ומיצוב מעמדה האסטרטגי נוכח משברי התקופה. יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר: "מתסכל שהמדינה לא מסייעת לתעופה הישראליות". נציג האוצר בתגובה על העדר סיוע: "זה לא כסף על העצים". חי מהכנסת

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר. צילום מסך מדיון בכנסת יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר. צילום מסך מדיון בכנסת
בדיון שמקיימת ברגעים אלה ועדת הכלכלה של הכנסת על חיזוק ועידוד התעופה הישראלית ומיצוב מעמדה האסטרטגי נוכח משברי התקופה, שאל יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, "מדוע המדינה לא מסייעת לחברות התעופה? למה זה לא קורה? זה מתסכל". יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, השיב למרגי: "תסכול זה לא תכנית עבודה. גם אותי זה מתסכל. זה לא קורה לדעתי כי בישראל יש שאומרים יהיה בסדר. זה יסתדר איך שהוא עד שזה לא מסתדר. יש דברים שלא יסתדרו. גם כשהמוטציה תעבור זה לא משנה. זאת הסיבה שזה לא מסתדר". עוד אמר, "התעופה היא חלק מיסודות העצמאות של מדינת ישראל. הפוטנציאל של התעופה הישראלית הוא אדיר, היא יכולה להיות זרוע מובילה כלכלית, טכנולוגית ותיירותית. יש פה את חיל האוויר מהטובים בעולם, ולא יכול להיות שלא נצליח לשכפל את ה-DNA הזה לזרוע תעופתית אזרחית". מרגי לנציג משרד האוצר בדיון, רפרנט תעופה באגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, האם יש תכניות באוצר לסייע לחברות התעופה מעבר לסיוע בתשלום חל"ת? האם יש תכנית סיוע כלשהי והאם משרד התחבורה ביקש סיוע? נציג האוצר השיב, "גם משרד האוצר רואה חשיבות גדולה בזה שתהיה תעופה ישראלית. נכון וחשוב שתהיה פה תעופה ישראלית. מתחילת המשבר ועד היום אנחנו מתנהלים בשני היבטים. אל על כחברה הגדולה ושתי החברות הקטנות יותר. לגבי אל על, שלה יש תשתית להטיס נוסעים בטיסות טרנס אטלנטית, אישרנו לה בספטמבר סיוע כולל של 400 מיליון דולר מתוכם 100 מיליון בהנפקה והיתר בהלוואה בערבות מדינה". מרגי קטע את דבריו של בורובסקי ואמר בזעם, "אתה יכול לענות לי מדוע הבנקים לא מאשרים את ההלוואה לאל על? זאת שערורייה שאין הלוואה". נציג האוצר, "זה לא כסף על העצים. זה כסף אמיתי". מרגי קטע שוב את דבריו של נציג האוצר באיום, "אם לא אקבל דברים ברורים ממך עד סוף הדיון, אכריז על החלטות קשות על האוצר. אנחנו רוצים שתנקוב בזמן נקוב, אם לא צפה פגיעה וזאת תהיה פגיעה יותר קשה מפגיעה קלה בכנף". נציג רת"א (רשות התעופה האזרחית) בדיון: "עמדתנו היא שלארוך התארכות המשבר והמצב היום יותר חמור מתחילת המשבר צריך להרחיב את הסיוע לחברות תעופה. אומרים את עמדתנו גם בדיונים ממשלתיים". יואל פלדשו, מנהל רת"א, שהצטרף אף הוא לדיון, השיב לשאלת היו"ר מרגי האם רת"א ביקשה סיוע לחברות התעופה הישראליות, "חל"ת זו תמיכה ישירה בחברה". מרגי לפלדשו: "חלופה לחל"ת לא תציל את חברות התעופה. שמתי את החל"ת מחוץ לדיון. זאת חדלות מעש. לא ייתכן שבוועדת כלכלה זה עלה פעם אחר פעם אחר פעם ויש כאן בנקים שאי אפשר להלין עליהם. זה גוף עסקי שלא רוצים לקחת סיכונים. איפה המדינה?". פלדשו, "החל"ת זאת התייחסות גם אם היא לא מוצאת חן בעיניך אבל זה לעשות משהו מאשר לא לעשות כלום. שתי חברות התעופה הקטנות קיבלו הלוואה גדולה בערבות בצורה כזאת שסיפקה אותן. לגבי אל על, היה תהליך של הנפקה. למיטב ידיעתי, זה לא תלוי במה שהמדינה לא נותנת אלא בהסדרים בין הבנקים לחברה סביב עניין טייסי החברה". מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, שהצטרף לדיון אמר, "התאמת חוק עידוד השקעות הון לחברות תעופה תסייע. נושא של מענקים לחיילים משוחררים לעולם התעופה. אם הוא יעבוד בעולם התעופה שיוכל גם לקבל מענקים וזה יוכל לעזור לנו. נושא נוסף זה תקציבי הביטחון. היום, עוד לא התחלנו לעבוד, כבר נאמר לנו שאין תקציב לפתוח יעדים נוספים, למשל שתי תחנות במרוקו. מבקש לתת עדיפות לתעופה הישראלית עם פתיחת נתב"ג".
גדי טפרגדי טפר
"תנו עדיפות לתעופה הישראלית", מנכ"ל ארקיע, גדי טפר. צילום מסך מוועדת הכלכלה של הכנסת אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס, "האוצר עושה מאמצים גדולים אבל צריך לשים לזה סוף. מדינת ישראל הכי מחוסנת בעולם ואנחנו יכולים גם להביא תיירות. אנחנו נחזיר כרטיסים לרוכשים". מרגי לשורק, "תגיד, זה במקרה שיש מאחוריך תמונה של הכבשה של קדישמן? כל ההסכם הזה מלא לא כבשים אלא עזים". על החזרת הכרטיסים, "אז בהווה אתם לא מחזירים". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "מבקשים להעניק לנו תכנית חדשה שבנויה על הנחות עבודה מעודכנות. הגיע הזמן שהתעשייה שלנו תקבל מענקים. פניתי לאוצר וביקשתי מענק מצוינות לחברת ישראייר. אמרתי לאוצר, 200 עובדי ישראייר שלא נשלחים לחל"ת חוסכים למדינה איקס כסף אז תעבירו חלק מהכסף הזה לחברה. לא קיבלנו כל מענה על כך מהאוצר". מנכ"ל ק.א.ל מטענים, עופר גלבוע: "אם התעופה הישראלית חשובה למדינת ישראל אז תגידו מה זה אומר. מסובבים ומסובבים ולא מוכנים לצאת בהכרזה". מרגי סיכם את הדיון, "הוועדה רואה בתעופה נכס אסטרטגי שצריך להגדיר יעד אסטרטגי ולהכניס יד לכיס. הוועדה קוראת לממשלה למנוע פגיעה בנכס אסטרטגי. הוועדה קוראת לחשב הכללי באוצר לערוך מכרז של כרטיסי טיסה של חברות ישראליות. התנהלות האוצר והבנקים, העמדת אשראי לחברת אל על היא התנהלות שערורייתית. האוצר מביא לפשיטת רגל של אל על. החברה מחזיקה בסכומי עתק של רוכשי כרטיסים. אני קורא לרוכשי כרטיסים לתביעת ענק כנגד אל על להשבת כספם כדי שהאוצר יזוז קצת ממקומו". עוד סיכם מרגי, "קורא לממשלה לאשר מענק חוק עידוד השקעות הון. תם ולא נשלם. נמשיך לעקוב".        

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםועדת הכלכלה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: