אא

זה זבל? כל מה שרציתם לדעת על חוק הספאם בתיירות ובכלל

תופעת הדיוור (ספאם) הפכה למטרד בכל תחומי הצרכנות, בהם גם תחום הנופש. פנינו למומחי ארגון "אמון הציבור" כדי להבין כיצד להיפתר מ"הזבל" וכמה כסף מגיע לכם במקרה של הפרת חוק הספאם

ספאם. צילום: shutterstock ספאם. צילום: shutterstock
דואר זבל הידוע בשם ספאם, הפך בשנים האחרונות למטרד המייצר לנו בעיות כמו אבטחת מידע, הפצת וירוסים ובזבוז זמן על מחיקת הודעות לא רצויות. זה מה שצריך לעשות כדי להיפטר מהמטרד. מומחי "אמון הציבור", ארגון שהוקם ב-2006 לקדם ללא כוונות רווח הגינות לצרכנים ולעסקים, כדי להבין מה בדיוק אומר החוק ומה הזכויות שלכם במקרה של הפרת החוק: מה אומר חוק הספאם? "חוק הספאם" נקבע כתיקון ס' 30א' לחוק התקשורת (בזק ושידורים) ב-1 בדצמבר 2008, במטרה למגר דברי פרסומת ודיוורים לא רצויים המכונים "ספאם" או "דואר זבל". תיקון החוק אוסר שליחת פרסומת מסחרית המעודדת הוצאה כספית מצד הצרכן באמצעי התקשורת: מייל, פקס, מסרוני SMS ומערכות חיוג אוטומטיות. מה נחשב הודעת ספאם? מסר שנועד לעודד רכישת מוצר\שירות ומופץ לציבור הרחב, הנשלח באמצעות פקס, מערכות חיוג אוטומטיות, SMS או דואר אלקטרוני. הפרסומת נשלחה מבלי שהסכמת מראש לקבל פרסומות מאותו שולח. איך אוכל למנוע קבלת הודעות ספאם? בדרך כלל תצורף להודעה אפשרות להסרה מרשימת התפוצה והפסקת קבלת הספאם. כמו כן, ניתן לחסום את המספר ממנו הגיעה ההודעה או להשתמש בפתרונות סינון במייל או בטלפון.
ספאםספאם
פיצוי עד 1,000 שקל עבור כל הודעת ספאם שהתקבלה. צילום: shutterstock איך אוכל לזהות את המפרסם? מפרסם מוגדר על פי החוק כמען הודעת הספאם העשויה לפרסם את עסקיו או לקדם את מטרותיו ומי ששמו או מענו מופיעים בפרסומת מסחרית המעודדת רכישת שירות, מוצר או כל הוצאה כספית. שימו לב, חלה חובת הזדהות מטעם המפרסם בהודעת הספאם. במקרים בהם אין מידע על שולח ההודעה - ייתכן ותוכלו לקבל פיצוי. איך מבדילים בין פרסום מותר לכזה הנחשב ספאם? דבר פרסומת הנחשב לספאם הינו "מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת וכן מסר המופץ לציבור הרחב שמטרתו בקשת תרומה או תעמולה". החוק אוסר על שליחת דבר פרסומת שקבלתו לא אושרה על ידך מראש. הודעות ספאם נחשבות לפי החוק כדואר באמצעי התקשורת האלקטרוניים ואילו דואר רגיל אינו מעוגן בחוק. מה מותר ומה אסור? אסור למפרסם להפיץ פרסומות מסחריות באמצעי התקשורת האלקטרוניים: הודעות SMS, הודעות דואר אלקטרוני, פקס או מערכות חיוג אוטומטיות מבלי שקיבל הסכמתך מראש- בכתב, בעל פה או באופן מקוון. אסורה פניה חד פעמית המהווה הצעת לקבלת דבר פרסומת מצד המפרסם לנמען, שהוא אינו בית העסק. מותרת פניה חד פעמית המציעה קבלת דבר פרסום מטעם המפרסם לנמען שהוא בית העסק. מותרת פניה באמצעות דיוור ישיר (תיבות דואר) ועל ידי שיחות אנושיות מסוג טלמרקטינג. כיצד אוכל לאשר קבלת דבר פרסומת? על המפרסם לקבל את הסכמתך באופן ברור מראש בכתב, בעל פה, על ידי חתימה אלקטרונית במייל או בשיחה מוקלטת. אם אישרת קבלת דבר פרסומת, תוכל לסרב לקבל דיוור נוסף בהמשך בכל עת. המפרסם מחויב בכל הודעה לצרף דרך פשוטה לסירוב קבלת דבר פרסומת ולהסרתך מרשימת התפוצה. איך ניתן לתבוע? תביעה על הודעות ספאם יכולה להיות מוגשת בבית משפט לתביעות קטנות ללא צורך בעורך דין, בבית המשפט או דרך הרשת. מהו סכום הפיצוי שניתן לקבל בגין קבלת הודעת ספאם? על פי החוק ניתן לפנות לבית המשפט (רגיל או לתביעות קטנות) ולדרוש פיצוי עד 1,000 שקל עבור כל הודעת ספאם שהתקבלה, ללא הסכמתך מראש, באמצעי התקשורת האלקטרוניים המעוגנים בחוק וזאת ללא הוכחת נזק. אם התקבלה הודעת ספאם לאחר שסירבת לקבל פרסומת או לא הסכמת מראש- המפרסם עלול להיות מאושם בעבירה פלילית ולהיות מחוייב בקנס. חשוב לשמור תיעוד של הנזק שנגרם - אישור במייל, הקלטת שיחה, הודעת SMS וצילומי מסך. במידה וקיבלתם הודעות, מבלי שאישרתם מראש את קבלת ההודעות הודעות מאותו שולח - תוכלו להגיש תביעה ולקבל פיצוי של עד 1,000 ₪ ללא צורך בהוכחת נזק. מפרסמים – בדקו את עצמכם מפרסם מוגדר כמי ששמו מופיע בדואר הספאם לשם התקשרות או שתוכן הפרסומת נועדה לקדם את מטרותיו או עסקיו. שליחת הודעות אלו מחייבות הסכמה מראש, בכתב או בעל פה של הלקוח לקבל הודעות אלו. מחובתכם לצרף אפשרות להסרה מיידית מרשימה התפוצה בכל דיוור. שליחת דואר ספאם בניגוד לחוק, מאפשרת הגשת תביעה נגד המפרסם וקבלת פיצוי שנקבע מראש - עד 1,000 שקל עבור כל הודעה, ללא הוכחת נזק. בנוסף, משלוח דואר ספאם חושף את המפרסם גם לסיכון של תביעות ייצוגיות. הקליקו כאן לפרטים נוספים בנושא. הקליקו כאן לקבלת מידע בנושאים נוספים על זכויות צרכנים ועסקים באתר ארגון אמון הציבור.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםהגנת הצרכן

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: