מכרז השדרוג במחלקות הטיסה צובר תאוצה
אל על הייתה בין החברות הראשונות, שהבינו כבר לפני שלוש שנים, את ערכו הכלכלי של מושב פנוי במחלקת עסקים והציעו לנוסעי מחלקת התיירות להגיש הצעת מחיר לשדרוג למחלקת עסקים. היום כ-30 חברות תעופה ברחבי העולם מציעות תוכניות Plusgrade מגוונות והשנה צפויות חברות נוספות להצטרף
Shutterstock
חברת אל על הייתה בין חברות התעופה הראשונות בעולם, בנוסף לווירג'ין אטלנטיק, אייר ניו זילנד ואתיחאד איירווייס, שהבינו כי מושב פנוי במחלקת עסקים משמעותו הפסד הכנסה, וכי צריך לנסות למלא אותו גם במחיר מוזל. הרעיון היה להציע לנוסעים, שכבר רכשו כרטיס לטיסה במחלקת התיירים, אפשרות לזכות במושב במחלקת עסקים (או ראשונה, אם קיימת) באמצעות הצעה אישית לתוספת מחיר, מעין מכירה פומבית חשאית או מכרז למושב משודרג. ואם אכן נותרו מקומות פנויים במחלקת עסקים, יומיים לפני הטיסה מודיעה החברה למציעי ההצעות הגבוהות ביותר, שהצעתם התקבלה והם זוכים למושב במחלקת עסקים על כל היתרונות הכרוכים בכך. ביוזמה כלכלית ברוכה זו היה היגיון רב, במיוחד בשנת 2013, כשבמקרים רבים לא מעט מושבים במחלקות היוקרה היו פנויים. באמצעות תוכנית ה- Plusgrade, חברות התעופה שנקטו ביוזמה הצליחו למלא חלק נכבד מהמושבים במחלקות היוקרה, וגם אם המושבים נמכרו במחיר זול משמעותית מהמחיר המקורי, החברות בכל זאת יצאו נשכרות. היום מגמת ה- Plusgrade, מכרז השדרוג, הולכת ותופסת תאוצה, וכ-30 חברות תעופה בינלאומיות מפעילות אותה במתכונת כזו או אחרת. בשנה הקרובה צפויות חברות נוספות לאמץ את התוכנית, ובעיקר חברות התעופה האמריקאיות, שיפעילו אותה הן בטיסות הבינלאומיות והן בטיסות הפנים. אמריקן איירליינס ניסתה זה מכבר להפעיל את התוכנית, אך המיזוג עם יו.אס.איירווייס דחה את הוצאתה לפועל. גם חברת וירג'ין אמריקה עורכת ניסוי באמצעות האפליקציה שלה, המאפשר לנוסעים להציע מחיר לשדרוג בשער היציאה לפני העלייה לטיסה. ראויים לציון גם דגמים אחרים של הפעלת התוכנית. למשל, לופטהנזה מציעה מכרז שדרוג רק ממחלקת תיירים למחלקת תיירים פלוס, או ק.ל.מ, המנהלת ממש מכרז פומבי, מעודדת תחרות ומודיעה למציעים על הצעות גבוהות יותר. כל החברות המפעילות את התוכנית מחייבות סכומי מינימום להשתתפות במכרז השדרוג כדי לזכות בהכנסה סבירה. לא ייתכן כי מישהו יציע תוספת של 5 דולר ויזכה במושב במחלקת עסקים, כי נותרו מושבים פנויים ואין לו מתחרים. מעבר ממחלקת תיירים למחלקת עסקים, במיוחד בטיסות ארוכות ויקרות, למרות שהוא יקר למדי גם במכרז השדרוג, יהיה זול משמעותית מרכישת כרטיס מקורי במחלקת עסקים. כשאל על החלה בהפעלת התוכנית ב-2013, המחיר הממוצע לשדרוג במכרז בטיסות לארצות הברית עמד על כ-800 דולר, כששדרוג רגיל היה עולה יותר מכפליים. יש להניח כי תוכנית מכרז השדרוג, האמורה להתרחב מאד בשנה הקרובה, תשפיע גם על תוכניות הנוסע המתמיד. הנוסעים המתמידים הנאמנים זכאים במידת האפשר לשדרוג ללא תמורה, אך נראה כי חברות התעופה יעדיפו למלא את מושבי מחלקות היוקרה תמורת תשלום, גם אם הוא מופחת, של המשתתפים במכרזי השדרוג.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}